Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal ti lTunisia i Mai, noen som har vært der(Sousse)? Tips og råd,takk?!

Skrevet

Hei!

Jeg var i Tunisia i 1989, så det er lenge siden, og jeg var i Hammamet som er lenger nord en Sousse!

Jeg kan anbefale Kairouan som er Islams fjerde helligste by og hovedstaden Tunis med oldtidsbyen Karthago.

Ellers er det flotte strender i Tunisia og store muligheter for fint vær!

God tur!

vennlig hilsen

12

Gjest KristinK
Skrevet

Vi var i Tunisia i fjor sommer, med blandede opplevelser. Vi fikk på forhånd masse advarsler om at dette stedet ikke var det helt store, men vi opplevde heldigvis ikke ferien som helt ille.

Vi var forresten i Sousse, og bodde midt i byen.

For det første ble vi skikkelig matforgiftet, og dette ødela mye av turen vår. Samboeren min lå rett ut i over 1 dag med over 40 i feber! Så vær for all del forsiktig med hva du spiser.

Maten var ikke så billig som vi hadde trodd, så vær litt obs på priser og hvor du handler ting.

Stranden var flott, men desverre var det enkelte steder hvor det var masde tunisiere. Disse oppførste seg til dels ufint mot oss turister og spesielt jenter. Jeg anbefaler derfor å holde seg til de delene av stranden hvor det ligger turister allerede.

Byene består av masse butikker, men de selnger det samme stort sett alle stedene. Det finnes noen kjøpesenetere som har faste priser. I medinaen kan du riktignok prute, men det er litt av en utfordring å komme seg gjennom de trange gatene uten å bli stoppet av innpåslitne selgere. Vi var derfor kun en kjapp tur der inne, og det holdt jammen meg med den turen. Mitt tips er å gå en hel gjeng inn dit og stopp for all del ikke om om du ikke er interessert i å kjøpe noe.

Turens store høydepunkt var turen vi tok til Sahara, denne MÅ du ha med deg! Hadde vi ikke tatt denne turen hadde vi gåt glipp av noe virkelig stort. Så vidt jeg husker var turen godt over 100 mil i buss, men det spiller ingen rolle. Man ser masse flott og opplever noe helt anderledes. Høydepunktet var selvsagt dromedar-ridningene innover i Sahara! Kjempeflott!

Min totale komklusjon er vel at ferien var helt grei. Vi ville aldri reist tilbake dit, men vi fikk opplevd litt annet. Desverre ble mye av ferien ødelagt nettopp med det at vi ble matforgiftet. Og det var ikke bare oss som ble matfrogiftet, så og si alle vi snakket med slet med det samme problemet.

Og altså, Sahara må dere ha med dere om dere reiser. Uten den turen på ferien er ferien faktisk ikke så veldig spesiell.

Ble du noe klokere?

Spør gjerne igjen, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Forøvrig kan du jo lese litt om diskusjoner om Tunisia her:

Tunsia - VG

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg var i Sousse for 3 år siden og har mange av de somme opplevelsene som KristinK.

Strendene er kjempefine og vannet er klart og fint. Byen er møkkete og bråkete med mye trafikk.

Vær forsiktig med maten. Av oss ble 4 av 7 syke.

Medinaen er en opplevelse, du møter en helt annen kultur enn det du er vant med som både kan være slitsomt og spennende. Husk for all del å prute, ofte er 10-20% av det de forlanger "riktig" pris. Keramikk, skinn og sølvsmykker er billig.

Turen til Sahara bør du også få med deg, det er ikke hver dag man står opp kl 0400 for å ri på kameler og se på solnedgangen.

Litt nord for byen ligger det en flott golfbane hvor det også er mulighet for nybegynnere til å spille (i alle fall var det det når vi var der)

I samme område ligger det også et ganske nytt havneområde med mange resturanter med masse god mat. Stedet er litt turifisert og langtfra billig men et fint sted å nyte et godt måltid. Husker ikke hva det heter men spør på hotellet.

God tur!

Skrevet

Port El Kantaoui heter det havneområdet. Det er ingen vits i å tilbringe hele ferien der, men stedet er absolutt verdt en kveld med god mat.

Jeg og samboeren min ble forøvrig også matforgiftet der, så pass på maten du spiser.

Gjest perle
Skrevet

Har mange av de samme erfaringene som de andre nevner. Var der i fjor sommer sammen med ei venninne. Vår erfaring var at Port el Kantaoi hadde de beste strendene og den beste maten, så vi tok gladelig taxi dit hver dag. Mye færre innpåslitene og direkte ekle menn (de var ubeskrivelig innpåslitne!!!). Fikk forresten salmonella der.... Pass på! Men vi var fornøyde med turen alt i alt.

Skrevet

Vi var i Tunisia i fjor. Det var en kjempefin sommerferie, men jeg ville ikke valgt Sousse hvis jeg var deg. Det er en veldig stor by med masse trafikk. Jeg angrer på at vi heller ikke valgte Port El Kantaoui (eller Marinaen som den ble kalt av lokalbefolkningen), det er en nydelig havneby som ligger en 20 min kjøring fra Sousse.

Jeg har ikke vært i Hammamet, så jeg vet ikke hvordan det er i forhold til Sousse(sikkert bedre).

Vi var ikke så mye på stranden (bare 1 gang!) fordi det var så utrolig varmt! Vi hadde et kjempefint bassengområde som vi brukte flittig.

Menneskene er utrolig hyggelige og serviceinnstilte, men selgerne er innpåslitne. Er man forberedt på dette går det bra. Det er viktig at man er bestemt slik at de skjønner hva du mener.

Maten er kjempegod der nede. Landet har tidligere vært en fransk koloni, så maten er veldig preget av dette. Det vi likte veldig godt, var at man alltid fikk en liten forrett (som ofte ligger i prisen) med loff og små gode sauser man kan dyppe loffen i. Nam Nam.

Prisnivået er lavt, og her gjelder det å prute! Vi brukte utrolig lite i lommepenger i forhold til tidligere sydenturer.

Hvis dere drar til Tunisia anbefaler jeg en ørkensafari, det er en kjempefin tur!

12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...