Gå til innhold

Hvordan bli kvitt milier?

Gjest Gjest_ella_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ella_*

Hei!

Jeg har veldig tørr hud i pannen og plagetmed småkviser hele tiden.

Men det verste er at jeg har masse milier (små hvite nupper) over hele hakepartiet og også en del på kinnene :( Blitt mye verre den siste tiden...

Noen som har erfaringer og kan fortelle meg hva det kommer av?

Er det noe jeg kan gjøre med de selv, har vært til hudpleier en gang, og fikk beskjed om å ikke klemme på de for da blir det arr. Har fått en god del arr etterhvert ja.

Har også tenkt på laserbehandling, men det må bli siste alternativ.

Renser huden hver kveld med Dermalogica special cleansing solution, bruker super rich repair kremen om natta og skin smoothing creme på dagen.

Har brukt serien i 4 mnd, men ikke merket noen forbedring på huden min.

Huden blir så blank og jeg må sparkle med masse pudder for å matte ned.

Alle andre kremer jeg har prøvd gjør også huden min veldig blank.

Håper noen har noen gode råd til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var veldig plaget med milier. Begynte å bruke Kanebos Inner Balance-serie, både renseprodukter og krem/lotion, og de forsvant i løpet av 1-2 mnd. Nå har jeg noen her og der, men har vært litt lite flink til å rense om kvelden. Hvis jeg er flink, holder de seg borte.

Inner Balance-serien har gått over til å bli Sensai Silk, ny forpakning, men like fin for min hud. Jeg brukte IB II før (tørr til normal), bruker Light i Sensai Silk-serien:

http://kanebo-international.com/product/ss/index.html

Brukte et fruktsyreprodukt fra MD Formulations før jeg fant Kanebo, men var generelt lite fornøyd med det, og det hjalp i hvertfall ikke.

Huden blir muligens litt blank, i hvertfall første halvtime etter rens og påføring av krem. Men jeg tror du kanskje bør vurdere å kutte ned på bruken av pudder, tror ikke det blir mindre talgansamling av det. I hvertfall de dagene du ikke skal ut blant folk. ;) (OK, jeg vet ikke noe om din tilværelse, men kanskje du kan vurdere det på fridager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Hvorfor bruker du Super Rich Repair? Hvis du får småkviser, kan det hende det er for fete produkter for deg? Det kan også godt være at huden din trenger fuktighet, og ikke bare fett. Jeg ville forsøkt med en litt lettere krem, og heller brukt fuktighetsserum under. Skin Hydrating Booster er veldig bra, og inneholder hyaluronsyre som trekker fuktighet inn i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milier er ikke småkviser da. Og milier blir man heller ikke kvitt ved å bruke ting utenpå huden. Da er det noe annet dere har hatt. Milier er blanding av døde hudceller og fett som ligger kapslet inn under huden. De må snittes opp og klemmes ut. Det er veldig vanlig at de kommer tilbake etter en periode.

(jeg er hudterapeut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siste gjest: Pussig, mitt kosthold var det samme hele tiden. Var til hudpleier som snittet og klemte, og de dukket opp veldig kort tid etter. Begynte med et hudpleieregime, og de forsvant over tid. Kanskje noe annet jeg har hatt, men det var i hvertfall ikke hudpleieren som fikk det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg det er noe annet du har hatt, fordi milier er kapslet inn - det finnes ingen utgang, og de blir der til de blir åpnet (ved å snitte et lite hull så de kan klemmes ut), hvis ikke blir de der bare, av og til blir de større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hørt om milier før, men jeg søkte litt, og mange steder står det at de forsvinner av seg selv, blant annet på sidene til Haukeland.

Jeg har noen ganger innkapslete talgklumper i huden, men etter en stund vandrer de oppover og kan til slutt rett og slett skrapes av... Men det er kanskje ikke milier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Be att få Tretinoin utskrivet av Läkare. Egentligen det ENDA som hjälper vid både öppna och slutna komedoner.

En och annan kristallslipning även, kan utföras av både Plastikkirurg och duktig Hudterapeut.

MVH

Jean

www.skindeepbyjean.blogg.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Nei, det er en veldig god idè faktisk. Milier må fjernes ved å stikke hull på dem. Er en lett sak, men er man usikker bør man få det gjort hos en hudpleier første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo men visst kan man tillfälligt tömma milier, liksom man gör med de svarta öppna komedonerna.

MEN, vill du ha ett långvarigt resultat är det som sagt i hudvården du bör göra förändringen.

Än så länge är det Tretinoin som är överlägset i det fallet, även den mindre molekylära formen av BPO känns bra men ger tyvärr inte samma resultat som A-syran.

MVH

Jean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jean, jeg lurer på om du har noen erfaring med kremene Finacea eller Skinoren? Vet du hvordan disse er bruke mot sorte og hvite komedoner, i forhold til Tretinoin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har selv noen små milier rundt øyepartiet!

Går hudpleieutd nå(og ja det er er skikkelig interessant!!) og vi har lært at å:

*DAGLIG massere området miliene sitter(stimulerer lymfesystemet til å ta de med seg på veien)

*ta tran

...KAN kunne hjelpe ved milier.Så det er jeg begynt med nylig",)

Men jeg kan ikke skryte på meg at jeg har opplevd det selv",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skinoren innehåller azelainsyra, i krämen ca 20%.

Azelainsyra förekommer naturligt i människokroppen. Syran förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Det Skinoren gör, är att normalisera bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.

Tretinoin fungerar på liknande vis kan man grovt säga. Oftast blir man hjälpt av bägge, om inte så brukar en av dem alltid fungera. För att bli helt bra (bero lite på typen av akne, och stadium) kan det behövas behandlingar från 3 månader och mer. Det är mjukgörande Propylenglykol i Skinoren så den bör inte torka ut alltför mycket. Men man ska alltid ha en god medicinsk hudvårdsrutin samtidigt som man använder dessa läkemedel enligt min mening för att att uppnå bäst effekt. Jan Marini har fina produkter som även är utan syror, ämnade för postoperativ vård, liksom Synchroline har detta.

Finacea är en något mildare produkt med 15% Azelainsyra i då. Det man KAN reagera på är då det mjukgörande Propylenglykolet.

MVH

Jean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest - hudterapeut

Ett godt råd til deg som er plaget med milier (fett og døde hudceller) er å bruke peeling 1-2 ganger i uken. Det vil hjelpe.. forebygge mot nye. De du allerede har bør du oppsøke en hudterapeut for å få fjernet. Klemmer du på de, så vil du som sagt få stygge arr da disse ikke har noen naturlig utgang.. de er ikke som åpne eller lukkede kommedoner. Milier fjernes ved å snitte dem.. ikke ved å stikke hull på dem.

Milier kan ofte forveksles med lukkede kommedoner, de ser ganske like ut og det er ofte at nyutdannede terapeuter har problemer med å se forskjell. Lukkede kommedoner bør også snittes før de klemmes ut.

Dersom du velger å snitte selv så anbefaler jeg deg at du kjøper kanyler på apoteket (farge oransje.. husker ikke tallet på størrelsen) og renser lokalt med alkohol før du snitter. Når du snitter så holder du kanylen sidelengs så du ser hullåpningen og snitter på langs (ikke stikk hull innover, men fra siden). På denne måten så løfter du huden og får en utgang for milien. Milier er helt harde, i motsetning til lukkede kommedoner/hudormer så de er litt vanskeligere å klemme ut.. mulig du må snitte flere ganger. Vær forsiktig!

Hilsen hudterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinoren innehåller azelainsyra, i krämen ca 20%.

Azelainsyra förekommer naturligt i människokroppen. Syran förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Det Skinoren gör, är att normalisera bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.

Tretinoin fungerar på liknande vis kan man grovt säga. Oftast blir man hjälpt av bägge, om inte så brukar en av dem alltid fungera. För att bli helt bra (bero lite på typen av akne, och stadium) kan det behövas behandlingar från 3 månader och mer. Det är mjukgörande Propylenglykol i Skinoren så den bör inte torka ut alltför mycket. Men man ska alltid ha en god medicinsk hudvårdsrutin samtidigt som man använder dessa läkemedel enligt min mening för att att uppnå bäst effekt. Jan Marini har fina produkter som även är utan syror, ämnade för postoperativ vård, liksom Synchroline har detta.

Finacea är en något mildare produkt med 15% Azelainsyra i då. Det man KAN reagera på är då det mjukgörande Propylenglykolet.

MVH

Jean

Tusen takk for svar, Jean! Jeg skal ta meg en tur til hudlegen i løpet av høsten for å få resept på en av disse. Vil gjerne også prøve Jan Marini etterhvert, så kommer til å skrive til deg på bloggen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...