-frøya- Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Har en tispe på snart 4 år, og det siste 1 1/2 året så får hun innbilt svangerskap etter løpetiden. Lurer på om noen har noen råd eller tips? Nå har hun hatt det i nærmere 3 uker,og det ser ikke ut som det gir seg!Og da hun hadde løpetid så har hun ikke vært i nærheten av noen hanner
Tabris Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Det har vår hund også fått en del. Jeg har ikke hørt noen andre råd enn å gi henne mosjon og aktivitet slik at hun får tankene over på noe annet.
Julie Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Det finnes også reseptbelagt medisin mot dette. Julie
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 I alle andre land enn Norge kastrerer de hundene sine, så de slipper slike plager. Selv om det er ulovlig i Norge, kan den enkelte veterinær gi dispensasjon, og mange veterinærer ser på plager i forbindelse med innbilt svangerskap som god nok grunn.
Tabris Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Huff, jeg blir irritert og lei over at man alltid skal endre dyrene så mye man kan slik at man kan få en kjønnsløs kosebamse i sofaen i stedet for å respektere og akseptere dyret slik det er.
miratira Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 Hvordan oppfører de seg ved innbilt svangerskap`?
Hu i Svingen Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Huff, jeg blir irritert og lei over at man alltid skal endre dyrene så mye man kan slik at man kan få en kjønnsløs kosebamse i sofaen i stedet for å respektere og akseptere dyret slik det er. ← Nå er det faktisk slik at gjentatte innbildte svangerskap gir stor fare for livmorbetennelse hos tispa, noe som er dødelig hvis det ikke oppdages og behandles raskt. Ofte må tispa nødkastreres, og det er langt verre enn å gå gjennom en rutineoperasjon.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 Huff, jeg blir irritert og lei over at man alltid skal endre dyrene så mye man kan slik at man kan få en kjønnsløs kosebamse i sofaen i stedet for å respektere og akseptere dyret slik det er. ← En ting jeg ikke skjønner og som jeg aldri får noe fullgodt svar på når jeg diskuterer dette med kastreringsmotstandere er følgende: Hvorfor er det så positivt at dyret skal gå rundt sprengkåt, men ikke få lov å parre seg? Vet mange ikke vil gripe inn i naturen osv, men da burde man jo ikke nekte dyret å parre seg heller? Men det er jo ikke noe alternativ å avle fram valper i ett kjør heller, det er både jeg og kastreringsmotstanderne enig i. For meg er det mye mer positivt å fjerne årsaken til at hunden får lyst til å parre seg, enn å la den gå gjennom perioder hvor det eneste den har lyst til er å parre seg for deretter bli nektet det. Jeg har sett både hunder og katter i løpetid, og det er jo ingen hyggelig tid for dem med løpetida. De har lyst på hannkjønn, men blir nektet det av eieren. Hvis jeg skulel bli påtvunget sølibat ville jeg heller ønske at jeg ikke ble kåt i det hele tatt, at jeg slapp å tenke at jeg hadde lyst. Og når man vet at dyr ikke har glede av sex på samme måte som oss mennesker, og man også vet at man ikke kan la dyra parre seg i ett kjør pga problematikk med hjemløse dyr, så skjønner jeg ikke hva som er galt med kastrering. Jeg tror selv ikke dyr er så enkle skapninger at meningen med livet for en hund forsvinner hvis hormonproduksjonen fjernes. Jeg tror hunder helt fint klarer å skape mening utover det hormonstyrte. Og som det også ble nevnt her så kan de påføre seg mange helseplager når de har gjentatte løpetider. Hunder har jo ingen overgangsalder som oss mennesker, så de må jo slite med løpetidene ofte fram til de dør. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi ikke skal unne hundene våre en verdig alderdom? Gleder meg selv til jeg slipper mensen når jeg blir så gammel, den gleden får jo ikke en hund... Norge ligger langt etter andre land. I alle andre land er det helt normalt å kastrere hunder. Vi lå altfor lenge etter med lovgiving når det gjelder katter også: helt fram til for en femten år siden var det forbudt å kastrere katter i dette landet!!! Dette har gjort at problemet med hjemløse katter er enormt mye større enn det burde ha vært i forhold til at katter ikke hører naturlig hjemme i dette landet. Norge hadde jo i utgangspunktet gode forutsetninger for å slippe villkattproblematikk, siden katten er relativt ny her i landet, og ikke overlever de kalde vintrene. Likevel sliter vi med altfor mange hjemløse katter. Dette skyldes i stor grad slike holdninger som Tabris kommer med her og lovgivernes signaler gjennom dyrevernloven. Jeg har ikke hund selv. Hvis jeg får meg hund skal den kastreres, jeg vet jeg finner en veterinær som er villig til å gjøre det. Nå har jeg en kastrert katt, og ja han er en "kjønnsløs kosebamse i sofaen", men det trives han med. Da jeg var liten hadde vi ukastrert katt, og han hadde ikke noe bedre liv han: pga hormonproduksjon hadde han en trang til å løpe ute flere døgn i strekk. Da han kom tilbake avr han full av sår og måtte rett til veterinær. Hormoner er styrende på adferden, dyra blir ledet til visse handlinger. Slik jeg ser det, så velger nå min kastrerte gutt selv hva han vil gjøre, han slipper å få en dragning mot å slåss. Han velger selv sofaen, men liker også å være ute. Så hvis man skal akseptere dyret slik det er fullt ut, så skal an ikke ha kjæledyr i det hele tatt. Man griper inn i dyrets hormonstyrte dragning ved å nekte det å parre seg når det er hormonsprengt og sprengkåt.
-frøya- Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2006 Det har vår hund også fått en del. Jeg har ikke hørt noen andre råd enn å gi henne mosjon og aktivitet slik at hun får tankene over på noe annet. ← Kanskje prøve å gi henne litt mer mosjon og aktivitet enn vanlig da:) Pleier hunden og spise mindre også når hun har innbilt svangerskap?
Tabris Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Ja, jeg ser ikke bort fra at hun vil spise mindre, spesielt hvis hun har "fått valpene". Så lenge hun får i seg noe næring og det ikke går for lenge, så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Gjest: Jeg har en del meninger om denne saken - jeg har også startet en egen tråd på Kjæledyr-forumet om noe lignende - men vil ikke kuppe Frøyas tråd med å starte en lengre diskusjon om emnet. Hvis du har lyst å diskutere det videre kan vi enten ta det på PM eller du kan starte en ny tråd.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Gjest: Jeg har en del meninger om denne saken - jeg har også startet en egen tråd på Kjæledyr-forumet om noe lignende - men vil ikke kuppe Frøyas tråd med å starte en lengre diskusjon om emnet. Hvis du har lyst å diskutere det videre kan vi enten ta det på PM eller du kan starte en ny tråd. ← Siden jeg ikke er reg kan jeg ikke sende PM. Bare lurer på hvilken kompetanse innen dyrehold/veterinærmedisin du har siden du er så imot det som er praksis i så store deler av verden?
Gjest Eir Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 Huff, jeg blir irritert og lei over at man alltid skal endre dyrene så mye man kan slik at man kan få en kjønnsløs kosebamse i sofaen i stedet for å respektere og akseptere dyret slik det er. ← Nå er det i utgangspunktet ikke naturlig for en hund å ha masse løpetider uten å få parret seg. Og å ha innbildte svangerskap etter hver løpetid er stressende i lengden for hunder, og kan føre til at de blir syke. (Som andre her skriver.) Så dersom man først skal ha hunder som kjæledyr så mener jeg at man må ta ansvar for de plagene det noen ganger påfører dyret, og ordne dette på best mulig måte. Og i tilfellet med innbildt svangerskap hos hunder er det beste å kastrere hunden, siden det heller ikke er bra for hunden (eller valpene) å få valper ved hver eneste løpetid. Og jeg synes det er mere respektløst ovenfor dyret og lukke øynene for slike faktum, og late som om problemet ikke finnes, når det i lengden påfører dyret enda større problemer.
-frøya- Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 30. oktober 2006 I alle andre land enn Norge kastrerer de hundene sine, så de slipper slike plager. Selv om det er ulovlig i Norge, kan den enkelte veterinær gi dispensasjon, og mange veterinærer ser på plager i forbindelse med innbilt svangerskap som god nok grunn. ← Hvis kastrering er siste utvei så er det kanskje greit nok,men har hørt at kastrering også kan forandre personligheten til dyret..... Og jeg gjør alt jeg kan for at hunden min skal ha det godt,men jeg vil ikke at hun skal forandre seg og få en annen personlighet enn den hun har nå.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå