Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en bevisst forbruker, og har byttet bank noen ganger. Men hver gang jeg byttet bank får jeg jo nytt kontonr. Så nå begynner jeg å få vel mange kontoer i forskjellige banker:

har en sparekonto i en av de store bankene som jeg har hatt nesten hele livet. Renta er jo latterlig lav, så det er jo ikke aktuelt å spare penger der. Men tenker at det er dumt å nedlegge den, siden den viser at jeg har vært kunde i bannken så lenge, med tanke på senere lån?

har en brukskonto i samme store banken, dette var min brukskonto i mange år, så kan kontonr på rams og har gitt det ut til forskjellige kontakter. Tør derfor ikke nedlegge kontoen.

Har en brukskonto i en billigbank. Dette har vært min brukskonto de siste to årene, og har liggende lagret alle kontonr til de jeg betaler til i nettbanken.

Og til slutt har jeg funnet en ny og enda billigere bank der jeg både har sparekonto og brukskonto.

Føler ikke jeg kan nedlegge noen av kontoene, men det begynner jo nå å bli vel mange?

Og en annen ting: jeg var og søkte lån i den store banken der jeg alltid har hatt konto: fikk avslag, men han mente sannsynligheten for lån var større hvis jeg ble såkalt totalkunde, dvs også fikk bankkort hos dem osv. Men jeg synes det er veldig underlig at de som er bevisste økonomiske forbrukere og blir sett på som dårligere betalere? Er ikke vi som skifter bank til billigste alternativ sannsynligvis sikrere betalere hvis vi tenker økonomisk i all vår pengebruk? Der jeg nå har sparepengene mine får jeg 2 prosentpoeng høyere rente, og betaler ikke for bankbruk.

Er fristet til å nedlegge hele kundeforholdet mitt i denne store banken, men det er kanskje like greit å bare la kontoen være med noen hundrelapper i innskudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken driter i om du er en bevisst kunde, den vil ha en lojal kunde. For hvem tjener på at du bruker andre banker? Jo, de andre bankene.

Jeg har brukt samme bank som hovedbank siden jeg ble født, og opprettet plusskundeforhold et par måneder før jeg søkte om boliglån. Min samober er medlåntaker, og for at vi skulle få lånet, måtte han opprette kundeforhold til denne banken, bl.a. med lønnskonto.

Skrevet

Da jeg kjøpte lelighet fikk jeg ikke lån i hovedbanken min, der jeg hadde vært kunde siden jeg var barn. Da pakket jeg med meg BSU og oppsparte penger til en konkurrent som mer enn gjerne ville gi meg lån. Jeg fikk de beste betingelsene selv om jeg aldri hadde vært kunde der, og utrolig god personlig service. Ikke ble jeg påtvunget en totalkunde-avtale heller, den eneste betingelsen de stilte var at lønnen min ble innbetalt til konto hos dem.

Nå har jeg lån, BSU og lønnskonto i denne banken, og så overfører jeg det som er igjen etter lån og BSU-sparing til brukskontoen i en "billigbank".

To banker er mer enn nok, og det går ganske fort å lære seg et nytt kontonummer. Nå kjenner ikke jeg din situasjon, men det er vel relativt uvanlig at folk bare setter inn penger på kontoen din uten at du vet om det? Det er jo fort gjort å gi beskjed til arbeidsgiver og evt. andre som overfører penger til deg fast.

Skrevet

Jeg har også tenkt at det er lurt å beholde kontoen min i en bank jeg har vært hos i mange år med tanke på lån. Med da det ble aktuelt, var det lånet det vi fikk tilbud om med dårligst betingelser. Ei venninne som hadde samme bank fikk også tilbud om utrolig lavt lån som ikke ville dekke å kjøpe en leilighet. Så å være trofast kunde er ikke nødvendig.

Selv har jeg også hatt en konto som mange kjenner til, så jeg har beholdt den. Men den står bare der uten at det skjer noe på den, så jeg regner med at jeg sier opp den også etterhvert. Den du har masse informasjon i, kan du vel kanskje bare skrive ut en kopi av informasjonen eller legge inn i den nye nettbanken?

Skrevet

Jeg har vært lojal kunde i banken min i mange år, men blir stadig mindre fornøyd. Skal nå refinansiere boliglånet, og tok en ringerunde til mange banker. Fikk tilbud om 0,15 prosentpoeng lavere rente i en av de bankene, enn den min egen bank kunne tilby. Når jeg konfronterte dem, var svaret at "ja, men den andre banken er så ivrig på nye kunder". Men de kunne ikke gi meg noe godt svar på om de selv ønsket å beholde sine gamle kunder (Jo, selvfølgelig ville de det, men de var ikke villige til å gi meg tilsvarende betingelser). Jeg kommer ihvertfall til å bytte bank nå ;)

Skrevet

Det er nok ingen vits i å beholde en gammel konto med tanke på å få fremtidig lån i samme banken - banken ser jo at det bare står et par hundrelapper på konto og gir deg nok ikke noe spesielt godt tilbud på grunn av den kontoen...

Har inntrykk av at de fleste banker jobber hardt for å skaffe nye kunder og kan tilby gode betingelser på for eksempel lån, men de jobber ikke så hardt for å beholde kundene sine. Da jeg og mannen skulle låne til leilighet kom hans bank med det absolutt dårligste lånetilbudet og han hadde vært kunde der siden han gikk med avisen som 13-åring....

De store bankene krever ofte at du blir totalkunde for at du skal få den beste renta, da får de nyte godt av penger du har på sparekontoen. Vår bank var på nippet til å kreve at vi også skulle flytte forsikringene dit da vi tok opp lån og ble kunder, men det var uaktuelt (alt for dyrt). Det respekterte de faktisk, og vi fikk beste rente "kun" mot å bli totalkunder.

Konklusjonen min er at det ikke er noen vits i å samle på gamle bankkontoer. Det gir deg bedre oversikt å avslutte de du ikke bruker, og heller legge inn betalingsmottakere i den nettbanken du faktisk bruker. Hvis du skal tenke virkelig økonomisk er det eneste som nytter å hele tiden være på utkikk etter banken som har det beste tilbudet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...