Gå til innhold

engelsk statsborger til Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå:)
Skrevet

Hei hei!

det har seg nå slik at jeg og kjæresten min som bor i London veldig gjerne vil flytte sammen. Og da er det snakk om at han vil flytte hit... Men det finnes vel (som med alt annet..) regler for slikt? Er det noen som vet hvordan dette fungerer?

Veldig takknemlig for svar.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innen EØS er det ikke så vanskelig. Han har opphold i tre måneder for å søke jobb/studium. Finner han noe innen den tiden, kan han bli her.

Skrevet

Hvis han tar kontakt med arbeidskontoret (NAV) når han kommer hit, kan de gi ham et dummy-nummer (et midlertidig personnummer).

Når han får seg jobb, søker han om arbeids- og oppholdstillatelse. Det kan ta noen måneder å behandle, men i mellomtiden har han da dummy-nummeret som han bruker. Tillatelsen gjelder for ett år av gangen, og de tre første årene må han derfor søke om å få fornyet tillatelsen. Deretter får han permanent oppholdstilatelse.

Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen gir borgere fra medlemslandene lettere adgang til innreise og opphold i Norge. EØS-/EFTA-borgere kan fritt reise inn i landet, og kan begynne å jobbe med en gang. Du kan oppholde deg og arbeide i landet i inntil 3 mnd uten å måtte ha en tillatelse. Dersom du er arbeidssøkende, kan du være her i 6 mnd uten tillatelse.

Her kan du lese mer.

Kjæresten min er engelsk så jeg har undersøkt det samme selv. Men vi har bestemt oss for å gå den andre veien, jeg flytter dit. Vi kom til at det er enklere for meg å få meg jobb i England siden jeg kan språket.

Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

Det er forskjellige typer oppholdstilatelse.

Man må ikke få seg jobb her hvis man kan dokumentere at man har egne midler eller er sikret underhold. Da kan man få opphold i 2-5 år.

Oppholdstillatelse for arbeidstakere gjelder i 5 år.

Skrevet

Lurer du fortsatt på noe i forhold til hvordan du kan søke om oppholdstillatelse som arbeidstaker fra EU/EØS/EFTA-land, kan du kontakte nærmeste norske ambassade eller konsulat, eller Opplysningstjenesten for søkere.

Skrevet
Kjæresten min er engelsk så jeg har undersøkt det samme selv. Men vi har bestemt oss for å gå den andre veien, jeg flytter dit. Vi kom til at det er enklere for meg å få meg jobb i England siden jeg kan språket.

Bare en liten kommentar til dette på generelt grunnlag (ikke som kritikk i forhold til det dere har valgt):

Det er lettere å få seg jobb i Norge pga skrikende behov etter arbkraft her. Dette kommer selvsagt an på bransje, men generelt er det letter å få jobb i Norge. Dessuten er det ikke noe hinder at man ikke kan norsk, så lenge man kan engelsk på mange arbeidsplasser. Jobbet et sted hvor flere bare snakket engelsk. Mange bedrifter har jo engelsk som organisasjonsspråk pga mye internasjonal kontakt. Å få en som snakker flytende engelsk kan faktisk være et pluss i noen org hvis de norske ansatte ikke er gode nok i språket. Lønningene og velferdsgodene er jo generelt bedre i Norge enn i England (vi bader jo i penger her), så skjønner at TS kjæreste helelr kommer hit enn omvendt.

:)

Skrevet

Ta kontakt med ambassaden, den engelske ambassaden i Norge, de kan svare deg på alt det der.

Selv når jeg flyttet til Frankrike trodde vi at vi måtte sette igang den papirmølla for at jeg skulle få flytte lovlig, ringte ambassaden for å høre, og de sa at jeg kunne flytte til frankrike uten noe som helst papirer, en ny regel som kom for et par år tilbake. Eneste jeg måtte gjøre var å melde flytting ut av landet!

Ring ambassaden du, de har all info du trenger :)

Gjest Gjest_Ramboline_*
Skrevet

Ikke så lett å få seg jobb i Norge når man ikke kan språket og ikke har noen formell utdannelse. Tro meg, vi har prøvd. Får ikke svar på søknader en gang ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...