Gå til innhold

Fastbrent risgrøt i gryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kompisen og samboer fant ut at de skulle lage risgrøt, og "stressende" som det var endte det opp med halv cm med brunt stivner fastbrent risgrøt.

Jeg har skrapet vekk masse med den harde siden av oppvaskebørsten, latt den stå i varmtvann m/såpe i 24 timer. Hatt i zalo-wannabe, grønnsåpe til og med olivenolje (?!?) Og ingenting funker.

Har fått skrapet mye ut nå, men fortsatt brunt belegg i som "går i et" men bunnen av gryten så jeg får ikke skrapet det vekk.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppvaskmaskinvaskemiddel, f.eks. Sun Ultra. Hvis ikke det funker alene er stålull effektivt. Om du skal ta sjansen på stålull eller ikke kommer an på hva slags gryte det er.

Skrevet

Kan hende det tar mye lengre tid å bløte opp enn 1 døgn. Tror jeg lot det stå 3 døgn.

Og tips til samboer; Når man lager grøt MÅ man stå og røre hele tiden! Ikke lov å gå fra gryten!

Skrevet
Oppvaskmaskinvaskemiddel, f.eks. Sun Ultra. Hvis ikke det funker alene er stålull effektivt. Om du skal ta sjansen på stålull eller ikke kommer an på hva slags gryte det er.

Det er vanlig gryte (ikke teflon)

Men ikke så enkelt å skaffe svint eller noe på en søndag, hehe.

Kan hende det tar mye lengre tid å bløte opp enn 1 døgn. Tror jeg lot det stå 3 døgn.

Og tips til samboer; Når man lager grøt MÅ man stå og røre hele tiden! Ikke lov å gå fra gryten!

Haha, ja!

De bare satte det på ikke så varmt etter erfaringen om at melk koker fort over!

Herregud, men det er jo fascinerende å se på 2 gutter lage mat da :ler:

Stresser for ingenting vettu

DETTE FUNKER GARANTERT

Ta litt varmt vann i bånn av gryta, slik at det skjules. Ca en cantimeter.

Strø deretter et halvtykt lag med bakepulver over hele bånn av gryta, slik at bunnen skjules.

La det stå et par timer, og du kan bare vaske gryta som vanlig. Alt det fastbrente har løsna. Du trenger ikke å skrubbe eller bruke makt. Men ikke la det stå mer enn et par timer. For da kan det fort feste seg igjen.

Dette er et tips som min mor fikk av sin mor, og som vi alltid bruker.

Har gjort dette nå, for se om det virker da ;)

Utrolig fet å helle bakepulvere i vannet, det bruser som kullsure, hehe.

Så bare benter jeg litt å ser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...