Gå til innhold

Likestilling - bare en jentesak?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest76

Synes det er mye rare overskrifter i avisene om dagen (Fred Olsen jr, pensjonsreformen, admiral Skorgen mv) som får meg til å tenke på at likestillingen ikke har kommet så langt likevel. Formelt ja, men reelt kanskje ikke!

Hvem er det som har ansvaret for de holdningene som finnes? Hvilket ansvar har f.eks gutter/menn? Spiller skolen/utdanningssystemet en rolle? Hva med media?

Selv mener jeg at alle må dra sin del av lasset. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kim Erik Lokker

Nå blir jeg sikkert beskyldt for å være Ola, men likevel: Jeg synes nok at kvinnene må være med og dra lasset selv også!

Jeg tror de fleste er enige om at en gammel og stygg skipsreder og/eller en tanketom admiral ikke har kraft til å skade "kvinnesaken."

Derimot er jeg mer skeptisk til hvordan frontfigurene blant de såkalte likestillingsforkjemperne har dradd på seg noen heftige skylapper og setter alle forskjeller i et perspektiv som sier "mannlig maktmisbruk" eller "konflikt mellom kjønn."

Lik lønn for likt arbeid; selvsagt! Men dét betyr lik lønn for mannlig og kvinnelig ingeniør som har like lang ansiennitet og ellers gjør like godt arbeid!

Og det kan neppe sies å være bare mannens feil at kvinner skygger unna lederstillinger..? Har ikke aktuelle kvinner selv et ansvar for å søke?

Jeg tillater meg å hevde at mange jenter i arbeidslivet blir mer "kuet" av andre jenter og baksnakking enn av mannlige herskere - det er liksom mye mer godtatt å klage over menn enn å flagge egne ambisjoner og egen kompetanse. Feigt, etter min mening!

*godt å være anonym*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kvinner i toppstillinger så tror jeg nok at det er "gutteklubben grei" som styrer det meste.

Realiteten er at menn ansetter menn som ansetter menn som ansetter menn ......osv.

Selvfølgelig må jenter ta ansvar selv også og mange jenter gjøre nok det.

Nå viser det seg jo at det er langt flere jenter enn gutter som tar høyere utdannelse, så det skal jo bli spennende å se om dette vil jevne seg ut over en 10 års periode fremover. Hvis ikke er det helt klart noe som er riv ruskende galt og da både hos kvinner og menn.

Jeg har selv blitt forbigått av en mann da jeg søkte opprykk i bedriften, enda jeg hadde bedre kvalifikasjoner og hadde vært lenger i bedriften.

Unnskyldningen den gang (4 år siden)som jeg fikk høre ad omveier var at jeg nok sikkert ikke var interessert i å klatre helt til tops, det var derfor ikke interessant å "investere" i meg. Ingen spurte meg hva jeg ville. Dette var bare noe man antok.

Jeg har sluttet i den bedriften og har en enda bedre stilling idag....og takk for det.

En annen ting er jo at det er lettere å ofre jentas karriere til fordel for barn enn guttas. Dette tror jeg også vil jevne seg ut, men det tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...