Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på nesten 3 år skal få ski med mine foreldre til jul.

De tenkte å kjøpe noen man kan bruke vanlige sko/støvletter i, mens jeg har hørt fra andre med barn at de anbefaler å kjøpe ski man må bruke skisko i.

Ønsker tips til for og imot begge deler.

Hvis vi skal ha ski og skisko lurer vi på å kjøpe brukt.

Men hva er nypris på dette?

Er det noen merker som er bedre enn andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi kjøpte sånn "skipakke" på Obs! til jenta vår når hun var rundt samme alder som di snuppe :) Merke betydde absolutt lite eller ingenting. Fikk hjelp og informasjon av en kjempeflink kar i skiutstyr avdelinga som tilpasset ski mht høyde til jenta. Det fulgte ordentlige skisko med.

Men, jeg HAR sett sånne brede plastikkski (gjerne rød eller blåfarget) som har sånn "gammeldags"binding. Hvis jenta f.eks har solide vintersko eller sheroxstøver er jo de gode nok for en slik binding.

Viktigste er at barnet får "feelingen" for det å gå på ski. Synes det er artig selv om det blir maaange knall og fall i begynnelsen.

Hehe...må le jeg - husker en episode for endel år siden. Jenta vår (som er 9 nå) var på tur og skulle sette ned en liten bakke. Hun tok sats og føk nedover som et skudd. Så klart datt hun på rumpestumpen i bunnen av bakken, men reiste seg med snø i hele ansiktet, lo og sa "mamma - bremsene fungerte ikke!!"

Edit: glemte å nevne pris. Nå er det jo noen år siden vi kjøpte den skipakken, men jeg mener å huske ski, staver og sko kosta ca 800,- (sånn tilbud de hadde i januar mnd)

Endret av Scorpina
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vil ikke anbefale sånne ski som du kan bruke vanlige sko i. De er ikke gode å gå med, og det er jo viktig at barna får en god opplevelse av å gå med ski de første gangene.

Helt fint å kjøpe ski brukt, skisko også. De er jo sjelden særlig mye brukt til barn i den alderen.

Skrevet

Enig med Hedda Gabler; ikke kjøp ski for vanlige sko. De er alt for stive og vanskelige å gå med, og tar skigledern vekk fra barnet.

Intersport hadde skipakker til barn i rosa/blå nå til 1199,-. Ski, sko og bindinger (tror ikke staver var med der, men det trenger strengt talt ikke en 3 åring)

Skrevet

Dersom de skiene for vanlige sko er slik som jeg husker de hadde et par av i barnehagen, så vil jeg ikke anbefale dem. Der spente man også fast hælen, og da blir jo hele gangen feil i forhold til vanlige ski. Så vidt jeg husker var det umulig å sparke fra. (Men det funket sikkert greit som en nødløsning for de som ikke hadde ski).

Skrevet

Lilleeple begynte med sånne man kan ha vanlige sko i da han var 3. Det var typen med en hælkappe med reimer, hælen fulgte med når han gikk, så de funket som "vanlige" ski og var helt supre til ham den første vinteren. Treski var det, til og med, brede var de også, men skigleden er høyst tilstedeværende fortsatt! :)

Har ikke noe problem med å anbefale denne typen ski i det hele tatt, kjøp dem og putt de 800kr du sparer på kontoen til datteren din med god samvittighet.

Skrevet (endret)

Hadde tenkt å kjøpe brukt, og det har jeg nå også gjort.

2 år gamle ski med staver og skisko til 300 kr.

Til og med omtrent i "nabolaget".

Ikke like lett å finne brukte ting i nærområdet på internett som det er på Østlandet......

Endret av Cilla
Skrevet

Hadde sånne til å ha sko oppe når poden var 2,5. Kjøpte vanlig ski året etter for da fikk han ikke skoene oppi pluss at han var blitt ganske god til å gå. Mitt intrykk er at skal man gå en del så er det bedre med vanlig ski..

Skrevet

Tack för bra tips allesammans - vi tänkte också köpa skidor och skidsko till sonen i jul. Han blir 3 år i början på januari.

Skrevet

Vi starta med de som du bruker vanlige sko i, men hun var da 1,5 år. Så ung er det best med de skiene fordi de er tykke og går saktere.

Kjøpte vanlig skipakke til henne da hun var 3 år.

Husker ikke hva vi ga, men tror det var 900 kr på g-sport.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...