Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 28. januar 2003 #1 Skrevet 28. januar 2003 Vi hadde en interessant diskusjon om Yoga her på KG i de sene nattetimer for noen dager siden- men den er "gjemt bort" på Snikk-Snakk så jeg tenkte jeg skulle lage en ny tråd om dette temaet. Jeg har drevet med Yoga siden jeg var 16, lenge før det ble hipt- og trendy. Jeg har gått flere kurs men de siste årene hvor jobben min har tatt mer og mer tid så gjør jeg øvelsene mine hjemme. Jeg har yoga-musikk, yogamatte og en gedigen "Bibel" med alle øvelser. Yoga forebygger og bedrer ryggproblemer, stress, du lærer deg å puste riktig samt at du blir både myk og sterk i kroppen når du har drevet med det en stund. Noen flere her som driver ned dette enten hjemme eller på kurs? Milla
Midnattsol Skrevet 28. januar 2003 #2 Skrevet 28. januar 2003 Jeg så den første tråden, men jeg orka ikke skrive noe der da den ble så ukoselig. Nå skriver jeg før det skjer noe med denne også. Nei, jeg driver ikke med yoga, men jeg har veldig lyst til å gjøre det. Jeg har en liten bok om yoga, men ikke noe jeg har nytte av nå da jeg ikke kan det. Tipper det blir et yogakurs en gang i framtiden. Har hvertfall veldig lyst til det.
Gjest Dolly Snupp Skrevet 29. januar 2003 #3 Skrevet 29. januar 2003 Har nettopp begynt på yoga. Det er en helt fantastisk vei for mange ting. Føler virkelig at det hjelper på form, energi og humør! Men synes det er litt lite med bare to timer en gang i uka. Er det noen som har noen gode bøker å anbefale. Kunne tenkt meg å gjøre litt hjemme, men husker liksom ikke alle øvelsene fra yoga timene. Helst bøker med vekt på fysisk yoga!!! Dolly Snupp
Petruska Skrevet 29. januar 2003 #4 Skrevet 29. januar 2003 Jeg har ingen erfaring med yoga men har lyst til å begynne med det som et supplement til annen trening. Er det nødvendig å ta kurs hvis man er veltrent fra før og har erfaring med annen trening? Tenkte å kjøpe meg en bok øvelsebeskrivelser. Kan du anbefale en bok Milla? Har prøvd meg på et par øvelser jeg har sett i blader men vitsen er vel å få en helhet over det. Er spesielt glad i øvelser som stiller litt krav til mykhet og balanse (krevende øvelser altså..).
Megan Skrevet 29. januar 2003 #5 Skrevet 29. januar 2003 En fin bok er "Yoga for Livet" av Liz Lark. Masse bilder. Men du får absolutt mer ut av det ved å ta et kurs først!
Gjest Embla s Skrevet 29. januar 2003 #6 Skrevet 29. januar 2003 I denne tråden (og i den forige, som ble utrolig håpløs etterhvert :o ) skriver du (Milla) mye om fordelene ved å trene Yoga. Høres veldig bra ut. Kan du ikke skrive litt om "gangen" i en yoga -time, ev. hva denne treningsformen faktisk innebærer i praksis? Jeg har ikke (selvf) ikke vært på Yoga-kurs. Har ikke anledning til å påta meg mer (aktivt liv). Er det helt dødfødt å kjøpe bok, musikk, matte forså å trene hjemme selv uten kurs først? (Si for de fleste, men ikke for deg eller no' slikt da ) Hvis jeg allikevel bør gå på kurs, hvor mange ganger per uke, hvor lenge varer en time?
Lisle Skrevet 29. januar 2003 #7 Skrevet 29. januar 2003 jeg har veldig lyst til å begynne med yoga da det sikkert er gunstig for ryggen min (hadde en ryggoperasjon for 9 år siden). og jeg har ikke tenkt å prøve meg fram hjemme men vil begynne på kurs hvor jeg vil få god veiledning slik at jeg ikke gjør noe som kan skade ryggen min. håper på yogaskolegavekort til 22-årsdage min på lørdag
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. januar 2003 #8 Skrevet 29. januar 2003 I denne tråden (og i den forige' date=' som ble utrolig håpløs etterhvert[/quote'] Den ble ganske håpløs etterhvert ja, endel takler ikke å høre sannheten tydeligvis når det gjelder kropp & vekt. Så litt om Yoga: Vanligvis begynner man Yogatimen med å ta en liten hvil mens man fokuserer på pusten mens noen går rett på oppvarmingen (noen så sikkert dette på God Morgen Norge for noen dager siden med Kari Jaquesson). Hver instruktør har sitt eget opplegg på akkurat dette området. Deretter går man i gang med ulike øvelser, jeg kunne ramset opp en haug med navn på ulike stillinger nå men vet ikke om du ville fått så mye ut av det. Jeg anbefaler Yoga minst 2 ganger pr. uke, hvertfall i starten. En Yoga "time" er gjerne fra 60-90 min. Ta hvertfall ett kurs først, før du skaffer deg egen bok, matte og evt. Yoga musikk. Jeg kan garantere deg at du vil ha godt av ett kurs, for en ting er å se de ulike stillingene i en bok- det er noe helt annet å få en instruktør til å påse at du gjør øvelsene riktig slik at du ikke strekker en muskel etc. Etterhvert blir du mer dreven og kan gjøre dette hjemme i din egen stue, men skal du gjøre det hjemme er det viktig at du får ro, ingen som står å ler eller glor på deg og ingen ektemann/samboer som stiller flåsete spm. Yoga krever konsentrasjon. Yoga gjør deg myk i kroppen og det er svært godt for å forebygge ryggproblemer. I tillegg lærer du deg å slappe av, puste riktig og du blir ett mer harmonisk menneske. Mange bruker også Yoga for å takle stress, noe som er uendelig mye bedre enn å tylle i seg piller. Milla
Gjest Embla s Skrevet 29. januar 2003 #9 Skrevet 29. januar 2003 Hm.. Ikke noe "gjør det selv-Yoga" med det første, med andre ord! Takk for info, må se å gjøre noe med det, finne et kurs. Noen bra steder å anbefale? He he, kan levende se for meg at dette med flåsete spørsmål og kommentarer fra kjæresten mens jeg bedriver yoga på stuegulvet...
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. januar 2003 #10 Skrevet 29. januar 2003 Jeg har aldri gått Yoga kurs i Norge- de kursene jeg har tatt var i England under studietiden min. Gjør ett søk på www.gulesider.no eller spør andre her som sikkert kan anbefale deg ett sted. Milla
Gjest Tutta fra Calcutta Skrevet 29. januar 2003 #11 Skrevet 29. januar 2003 Heisann Milla. Har ikke drevet med Yoga tidligere, men er nok en av disse "klarer det sikkert selv" jentene . Har kjøpt en bok som jeg kan ha stående foran meg når jeg trener. Den har spiral i ryggen og lett å bla i. Den heter "Yoga for nybegynnere" og er skrevet av Mark Ansari og Liz Lark. Har du hørt noe om den? Men har nok innsett at et kurs må nok til... Kommer til å ta et kurs i nærmeste framtid. Flott at det skrives seriøst om temaet og håper det fortsetter... Tutta
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2003 #12 Skrevet 29. januar 2003 synes dere yoga-folk virker som om dere kan trenge mer avspenning (leste den forrige tråden med stor fornøyelse). *ravna*
Midnattsol Skrevet 29. januar 2003 #13 Skrevet 29. januar 2003 synes dere yoga-folk virker som om dere kan trenge mer avspenning (leste den forrige tråden med stor fornøyelse). *ravna* Virka ikke så veldig harmonisk den, nei.
ivanka Skrevet 29. januar 2003 #14 Skrevet 29. januar 2003 hæ hæ hæ. jeg er hissig som en veps, men så driver jeg ikke med yoga lenger heller. å gud, kanskje mamma hadde rett likevel...
Cassandra Skrevet 30. januar 2003 #15 Skrevet 30. januar 2003 De som IKKE interesserer seg for Yoga, og heller ikke har lyst til å diskutere Yoga, og som HELLER ikke lurer på noe som gjelder yoga: Ikke ødelegg tråden for DE som HAR lyst til å diskutere, spørre og komme med innspill som gjelder Yoga. Den forrige tråden ble stengt, og jeg ser ingen grunn til å diskutere den i denne tråden!! Cassandra - moderator
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #16 Skrevet 30. januar 2003 Er det mulig for folk å diskutere Yoga her uten å komme med flåsete innlegg a la Ivanka og *ravna*?! Milla
fruenge Skrevet 30. januar 2003 #17 Skrevet 30. januar 2003 Lover å bare å diskutere yoga. Er meditasjon en del av det du anser som yoga, går dette hånd i hanske? På kurset der jeg gikk, begynte vi slik du sa Milla med avspenning først og deretter øvelse for så dybdeavspenning (tror hun kalte det Yoga nidra). Og deretter i lotusstilling for mediatasjon. Hele sesjonen varte i 2 timer og gud hvor bra det var. Og hjemme gjør jeg øvelser, men for få. Og noen av øvelsen som feks univeralstillingne er bare så suveren for å strekke omtrent det som er i kroppen. Egentlig bør leger "skrive ut mer yoga" i sted for piller for "lettere" lidelser. Det er bare suverent har jeg funnet ut fra det ene kurset jeg har tatt. Til de som spurte om Yoga undervisning så er et alternativ Norsk Yogaskole.
Gjest indiangranny Skrevet 30. januar 2003 #18 Skrevet 30. januar 2003 En Kamis og shilvar,turban,fløyte og litt hasj så er Milla Klar for yogatimen. (håper du tar humoren )Yoga i fra den hindu troen sier gubben.Når dere er ferdig med Yoga kan dere gå over til Kama Sutra.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #19 Skrevet 30. januar 2003 Hasj & Yoga Nei, jeg er ikke akkurat tilhenger av den kombinasjonen indianlady. Jeg gjør gjerne Yoga midt på dagen, hadde en times økt i går som gjorde underverker for en begynnende hodepine. Milla
Gjest indiangranny Skrevet 30. januar 2003 #20 Skrevet 30. januar 2003 Hasj & Yoga Nei, jeg er ikke akkurat tilhenger av den kombinasjonen indianlady. Jeg gjør gjerne Yoga midt på dagen, hadde en times økt i går som gjorde underverker for en begynnende hodepine. Milla Det som også hjelper er å gå til Naprat løser opp det som trykker på nerver så blodet får fri flyt til hjernen(harddisken). Jeg har kastet migrene tablettene etter jeg begynte der. hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå