Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 1kg ? 2kg? eller mere? I så fall , hva slags mat?
Gjest Deception Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Prøver så langt det lar seg gjøre å unngå å kaste mat. Jeg er blitt flink til å lage små porsjoner, og koker ikke lenger altfor mye ris og poteter. Dessuten prøver vi å planlegge handlingen, og kjøper for eksempel ikke grønnsaker vi ikke har en klar plan for hva skal brukes til.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 1kg ? 2kg? eller mere? I så fall , hva slags mat? ← Det er jo MENGDER!! Nå får jeg ikke dårlig samvittighet hvis det er noe som går i søpla, hvis resten av befolkningen kaster flere kilo i uka!! Som Deception prøver vi å bruke det vi har før det må kastes, og prøver å ikke kjøpe tull som også går i søpla. HATER å kaste mat. Får meg til å føle meg som et monster!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg kaster nok mer enn jeg burde. Er ikke flink til å bruke rester, og er veldig var på mat som ikke er fersk. Burde bli flinkere.
Drua Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg kaster nok noen kilo, men jeg skammer meg ikke. Tørre brødskalker, bananskall, potetskrell etc kaster jeg med god samvittighet, sorterer jo dessuten - så det går i matavfallet.
Rain Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Det store spørsmålet for meg er vel heller hvor mange liter brus jeg kaster! Slumper er nemlig ikke godt...og jeg drikker alt for mye brus!
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 Uff, kaster altfor mye mat. Jeg prøver å skjerpe meg og syns Deception setter fingeren på problemet: innkjøp av deilige grønnsaker man ikke har en plan for og som derfor må kastes, for store mengder ris og pasta til middag, for store porsjoner der restene settes i kjøleskapet for så å bli kastet etter et par dager. Skal virkelig skjerpe meg!
Gjest Lea Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Vi kaster altfor mye mat. Har ikke peiling på hvor mange kilo som havner i søpla egentlig, men det hender stadig at vi lager for mye mat eller kjøper inn ting som ikke blir spist. Rester etter middagen gir vi ofte til hunden sammen med tørrforet og det må jo være LITT bedre enn at det havner i søpla. Ettersom vi er bare 2 og ingen av oss er frokostspisere eller flinke til å smøre matpakke, så havner det nok 3 halve brød i søpla hver uke, i tillegg en liter eller to med melk (men den heller vi jo ut da). Det hender også ganske ofte at det blir kastet pålegg som har gått ut på dato eller som ikke har vært pakket godt nok inn.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Etterhvert som man blir eldre, lærer man seg å beregne......Og jeg kaster maks 250 gr mat i uka....Har dyr som tar seg av resten......
Tabris Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Vi prøver så godt vi kan å ikke kaste noe særlig mat. Middagsrester og tørre brødskalker blir gitt til hunden, har vi annet tørt brød vi ikke spiser gir vi det til endene. Det eneste vi iblant kaster - og er litt dårlige på - er pålegg vi ikke har spist opp før det blir dårlig. Har blitt mer bevisst på å bruke opp grønnsakene vi kjøper inn.
Gjest Tweek Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Vi har blitt flnkere tik det nå, men kaster en del brød. Det er rett og slett fordi vi 2 personene ikke spiser opp et brød før det begynner å bli muggent Ellers så er jeg en "realistisk-kaster" Hvis jeg lager middag så kaster jeg det gjerne etterpå, det er fordi at selv om jeg har lyst på det til senere da, VET jeg altfor godt at det ikke blir såist uansett, derfor kan jeg likegodt kaste det med engang. Men kaster ikke mye av den grunn. Skal ikke si noe sikkert, er så dårlig med beregning
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 Avhengig av hvor travel jeg er så går det litt i søpla, Ettersom jeg ikke kan spise brød, og spiser enorme mengder grønnsaker så er jeg også avhengig av variasjon, og da hender det at noe sniker seg bort, og blir glemt og dorlig og derfor må kastes. Har ikke dårlig samvittighet for det, men jeg har deromot dårlig samvittighet når jeg kaster kjøtt. Kjøper inn i større kvanta, og det hender jeg glemmer å fryse ned i tide når jeg ikke får til å bruke opp en familiepakke før den er dårlig, og da må jeg kaste. Tja, skal jeg annslå så kaster jeg vel (og da ser vi bort fra potetskall og annet ubrukelig avfall) ca 1 kg i uka, muligens mer dersom jeg har lange dager på jobben og må handle dobbelt (har både på jobb og hjemme). Jeg kaster så godt som alldri rester, de går i kjølskapet og blir spist opp ved neste måltid. (er det for lite rester til et helt mål, så lager jeg noe nytt ved sidenav og har to retter)
Gjest Gjesta Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Ellers så er jeg en "realistisk-kaster" Hvis jeg lager middag så kaster jeg det gjerne etterpå, det er fordi at selv om jeg har lyst på det til senere da, VET jeg altfor godt at det ikke blir såist uansett, derfor kan jeg likegodt kaste det med engang. ← Hehe, jeg er også en realistisk kaster Noe jeg syns er verre enn å kaste mat, er å kaste mat som er pent pakket inn i mange meter plastfolie og som har ligget fra et par dager til en uke i kjøleskapet fordi det "blir sikkert godt til lunsj i morgen". Skulle ønske jeg var flinkere med rester.
Brunhilde Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg kaster faktisk veldig lite. Brød kuttes opp i butikken og fryses ned, så tar jeg opp skiver etter behov, noe som i praksis betyr 3 hver dag: 1 frokostskive og 2 matpakkeskiver til 16-åringen. Pålegg bruker vi lite av, jeg liker best ost og 16-åringen vil helst ha hamburgerrygg. Begge deler blir som regelt spist opp før det blir dårlig. Med bare 2 personer som skal ha middag er det lett å beregne rett mengde, men det hender det blir en potet til overs. Den går til hunden som blir lykkelig over det. Er det ris og grønnsaker til overs bruker jeg det gjerne til lunsj neste dag, men som regel spiser vi opp det som er laget til av dette også. Grønnsaker kjøpes inn etter behov, men det hender at jeg finner en bortglemt paprika eller løk som er i ferd med å gå i oppløsning bakerst i kjøleskapet. Ellers kaster jeg når jeg har opprydding i kjøleskapet og da går det gjerne på majones, remulade og lignende som ikke brukes om vi ikke har gjester. Jeg vet ikke hvor mange kilo det kan bli, neppe så mange at jeg skjems over det.
Malama Skrevet 29. oktober 2006 #15 Skrevet 29. oktober 2006 Det er ikke mange kilo i uka nei, men litt er det jo innimellom. Det er mest dette med rester som plager meg. "Faste rester" er vi flinke med. Vi har nesten alltid tacokjøttdeig tilovers etter en tacomiddag, men da lager vi pizza neste dag og har kjøttdeigen på den (taco er fredagsmat, pizza er lørdagsmat hos oss) Og restene av pizzaen spiser vi på søndagen, enten som en lunsj, eller som "en liten oppvarmer etter kampen" om vi har vært på stadion. Men andre rester, og det blir jo av og til rester, de er vi dessverre ikke like flinke til å spise opp, og jeg er ingen realitisk kaster, så vi har rester av en gyterett tående i kjøleskapet, som bare er å kaste ja.
Gjest piaf Skrevet 29. oktober 2006 #16 Skrevet 29. oktober 2006 Til hverdags kaster vi ikke mye mat. Jeg liker å planlegge middager, og har etterhvert også blitt ganske god på å beregne mengder, og kan underskrive på at det har alt å si. Når vi har ferskt brød, fryser vi alltid halvparten med en gang, så vi får aldri gammelt brød som må kastes. Middagsrester har vi sjelden, og om vi har det, varmes de til lunsj eller fryses ned til en senere anledning (jeg skal feks ha rester fra fryseren til middag både mandag og tirsdag). Vi spiser begge brød med pålegg til frokost, og jeg smører i tillegg niste hver dag, så det er sjelden pålegg får tid til å bli dårlig og må kastes, men det hender nok iblant. Med grønnsaker er det litt spesielt, siden vi har abonnement på økologiske grønnsaker. Måten å gjøre det på er å sette opp ukesmenyer når vi får grønnsakene, med utgangspunkt i hva som må brukes først etc, og så handle andre ting dagen etterpå. Det fungerer etterhvert veldig bra - for meg går det sport i å få brukt opp alt sammen i tide og på best mulig måte. Men innimellom får vi så underlige ting at det dessverre havner i bosset likevel (som noen underlige bønner jeg kokte i går ). Når vi har kokte poteter (hvilket ikke er så ofte, egentlig) blir det ofte igjen et par som vi kaster. Og til indisk mat og wok etc koker jeg av og til en stor porsjon ris på slump "for sikkerhets skyld" - da går rester konsekvent i bosset pga fare for matforgiftning. Og feks crème fraîche, som vi bare bruker en skje om gangen av, blir ofte dårlig før vi får brukt alt. Dessuten: Ved spesielle anledninger (jul, påske, mange til middag) beregner jeg rikelig, og får tilsvarende rester der endel kastes. Synd, men sant.
Gjest Aloha Skrevet 29. oktober 2006 #17 Skrevet 29. oktober 2006 Prøver å kaste minst mulig mat. Er ganske flink til å bruke restene og går gjennom skapet jevnlig for å finne mat som snart går ut på dato. Det som snart går ut/har gått ut prøver jeg å finne ut hva jeg kan lage av. Men noe tørt brød går i søpla, og salaten som står i kjøleskapet blir også kastet etter et par dager hvis den ikke er spist opp. Ellers hender det at enkelte matvarer som kun brukes til spesielle retter går ut på dato eller blir muggent før jeg "rekker" å bruke det. Prøver hele tiden å bli enda flinkere. Liker ikke å kaste mat!
Gjest Tweek Skrevet 29. oktober 2006 #18 Skrevet 29. oktober 2006 Hvis melka går ut samme dag, eller gikk ut dagen før pleier jeg å lage vaffler. Det funker bra
brumma* Skrevet 29. oktober 2006 #19 Skrevet 29. oktober 2006 Hvis melka går ut samme dag, eller gikk ut dagen før pleier jeg å lage vaffler. Det funker bra ← Det pleide mamma å gjøre da jeg var liten. En god unnskyldning for å spise vaffler! Hos oss går det litt tørt brød i søpla. Jeg prøver å forhindre det ved å dele brødet i to og fryse halvparten. Middagsrester spiser stort sett sambo dagen etter, til frokost eller lunch, så det kaster vi lite av. Frukt og grønnsaker blir ikke alltid spist, nettopp fordi de er kjøpt på impuls. Jeg skal bli flinkere til å lage en plan. Og nå kom jeg jo på hva jeg skal gjøre med melka! Takk, Tweek!
Sahara Skrevet 29. oktober 2006 #20 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg kaster nok litt for mye, er ikke så flink med rester. Setter det i kjøleskapet, men så blir det ikke spist opp, så går det i søpla.. Og ting som har gått ut på dato kaster jeg med en gang. Foreldrene mine er mye flinkere, men det kommer nok av at vi har mye mer mat nå enn de hadde når de var små. De er veldig nøye på å spise opp alt på tallerkenen og slikt, men jeg spiser til jeg er mett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå