Gå til innhold

Brudebukett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan si meg hvordan buketten på side 2, nr. 2 fra venstre på rad 2 under "blommor" på denne siden er laget?

Skrevet

Flere måter å gjøre det på, men som ufaglært blomsterbruker,så kan jeg foreslå to for deg som man kan få til hjemme.

Det ser for meg ut som om buketten består av roser og blader av Hosta (en staude) Rundt er det surret noen grener, usikker på av hvilken sort, men man får bare prøve seg frem med det en har tilgjengelig. Mulig det er noen blader med annet grønt innimellom rosene, da roseblader ikke holder seg like godt som endel annet.

Alternativ 1: Man tager pene roser som er noe utsprunget, peller av det man ikke skal ha av blader (jo mere du fjerne jo bedre for holdbarheten for rosen), snitter stilkene i passe lengde.

Begynn innerst og bygg deg utover, hold ganske høyt opp på buketten, for å få rosene til å legge seg utover så er det vanlig å binde slik at blomstene blir liggende i spiral, dvs alle stilker samme vei, med vinkel,, (hm, vrient å forklare, de følger hverandre med svak retning mot (eller med) klokka.- skjønner?) Det vanskligeste her er vel å få blomstene til å ligge pent utover som vist, uten å peke rett opp. når du har bygget buketten stor nok så legger du på de grønne bladene rundt ytterkanten. før du gjør det kan du med fordel surre rundt stilkene (som du holder tett og godt i handa), surr helt opp til der buketten skal slutte.legg på blader, og surr på nytt. Bruk bast, eller enda bedre blomstertape, stre/snurr/surr grener rundt, bruk gjerne litt ståltråd for å holde de på plass.

Form handtaket/blomsterstilkdelen etter behov, snitt til lengder dersom disse ikke allerede er gode. Dersom du liker den morsomme "halen" så jobb opp denne, men vær oppmerksom på at blomstene da ikke kan stå i vann, og denne delen må i såfall festes på "rett før" vielsen.

Roter buketten mens du jobber, så den blir like fin fra alle steder, eventuelt jobb forran et speil og se i det av og til. Dusj buketten med vann når du er ferdig, sett den i vann, tre plastpose over (ikke helt tett) og inn i kjøleskap eller annet kaldt sted.

Alt 2:

Kjøp deg en oasisholder (en oasiskule på skaft), og bygg opp buketten utenfra (bladverk først, så roser, grener sist) sett rosene tett i tett fra bladene og inn, pass på at du får den jevn hele veien rundt, og at det blir passe tett og at du får det til å gå opp innerst. Denne buketten har vann i beholderen/oasisen og håndtaket kan formes fritt uten å tenke på at buketten skal i vann. Oasikule er nok enklere enn alt 1.

hm, forståelig?

Skrevet

sjekk foresten blomskolan, der ser jeg de har en rundt bukett med oasisholder. Da ser du i allefall hvordan denne ser ut, og kan vel få gode tips tenker jeg.

Skrevet

NB: Det første alternativet som beskrives over her er jo elementær bukettlaging, det er altså ikke stifting av blomster etc. som man normalt sett gjør med brudebuketter nettopp pga holdbarheten.

Skrevet

Ingen av alternativene jeg beskrev er stiftet. Ettersom det er noe mer avensert enn hva jeg annså som passende her. Roser og hosta trenger heller ikke stiftes for å settes i oasis.

Ang holdbarhet. Ikke noe er mer holdbart enn blomster som står i vann, så sånn sett så er en riktig laget bukett i oasisholder bedre enn allskens annet som stiftes osv. Jeg har forresten sett mye rart i holdbarhet fra proffe blomsterdekoratører, så en er ikke alltid garantert holdbarhet. Forresten så er det noe mye å forlange at blomster skal holde seg pene i timesvis uten vann.

Jeg glemte å si at når en lager bukett i oasisholder så må en passe på at de sitter godt fast, og ikke faller ut av buketten, snu buketten opp ned når du er ferdig og test. Og ikke lag flere hull (stikk flere ganger) enn høyst nødvendig.

Jeg anbefaler at man går til en blomsterdekoratør med midre en hvet sånn nogenlunde hva en driver med. Dersom man er på budgett, og ønsker det billigere så er det helt ok å gå til blomsterdekoratøren og fortelle hva en har i budgett, og spørre hva denne kan få til for dette. Med en gang de slipper å stifte og dille altfor mye, og kan bruke blomster som ikke koster 50-100 kr pr stk så blir hele buketten strakst langt billigere. Men de må man forstå at man får det man betaler for, en rose til 10 kroner er betraktlig kjedeligere enn en til 50, men det er jo ikke sånn at de fleste egentlig ser buketten på nært hold, så det kan være godt nok.

Er man på budgett og ikke finner en billig løsning hos blomsterdekoratøren, eller har lyst til å lage den selv forde en synes det er gøy så er det jo bare å kjøre på, men da kan det være lurt å tenke enda mere alternativt, og kansje bruke hageblomster eller villblomster :)

Skrevet
Ingen av alternativene jeg beskrev er stiftet. Ettersom det er noe mer avensert enn hva jeg annså som passende her. Roser og hosta trenger heller ikke stiftes for å settes i oasis.

Ang holdbarhet. Ikke noe er mer holdbart enn blomster som står i vann, så sånn sett så er en riktig laget bukett i oasisholder bedre enn allskens annet som stiftes osv. Jeg har forresten sett mye rart i holdbarhet fra proffe blomsterdekoratører, så en er ikke alltid garantert holdbarhet. Forresten så er det noe mye å forlange at blomster skal holde seg pene i timesvis uten vann.

Jeg glemte å si at når en lager bukett i oasisholder så må en passe på at de sitter godt fast, og ikke faller ut av buketten, snu buketten opp ned når du er ferdig og test. Og ikke lag flere hull (stikk flere ganger) enn høyst nødvendig.

Jeg anbefaler at man går til en blomsterdekoratør med midre en hvet sånn nogenlunde hva en driver med. Dersom man er på budgett, og ønsker det billigere så er det helt ok å gå til blomsterdekoratøren og fortelle hva en har i budgett, og spørre hva denne kan få til for dette. Med en gang de slipper å stifte og dille altfor mye, og kan bruke blomster som ikke koster 50-100 kr pr stk så blir hele buketten strakst langt billigere. Men de må man forstå at man får det man betaler for, en rose til 10 kroner er betraktlig kjedeligere enn en til 50, men det er jo ikke sånn at de fleste egentlig ser buketten på nært hold, så det kan være godt nok.

Er man på budgett og ikke finner en billig løsning hos blomsterdekoratøren, eller har lyst til å lage den selv forde en synes det er gøy så er det jo bare å kjøre på, men da kan det være lurt å tenke enda mere alternativt, og kansje bruke hageblomster eller villblomster :)

Nå holder den grønne tapen dekoratører bruker under stiftingen på fuktigheten da, og jeg mener en stiftet bukett er langt penere enn en blomster dyttet ned i en bridy (det kaller vi bukettholderne med oasis), men hver sin smak selvsagt.

Jeg ville aldri i verden funnet på å lage min egen bukett, og jeg har vokst opp med faget rundt meg. Jeg sliter med å få en buntpakke med roser pent, da aller mindre å få en bukett med flere blomsterslag pent

Skrevet
Nå holder den grønne tapen dekoratører bruker under stiftingen på fuktigheten da, og jeg mener en stiftet bukett er langt penere enn en blomster dyttet ned i en bridy (det kaller vi bukettholderne med oasis), men hver sin smak selvsagt.

Jeg ville aldri i verden funnet på å lage min egen bukett, og jeg har vokst opp med faget rundt meg. Jeg sliter med å få en buntpakke med roser pent, da aller mindre å få en bukett med flere blomsterslag pent

Jeg beskrev ikke hva jeg synes var penest eller ei, kun foreslo noe for bruden som hun kunne få til. Stiftet gir deg mange flere muligheter for å plassere blomsten der du vil enn bukett og oasis, og det er da mye lettere enn ved en oasisholder å få det slik en vill, og perfekt, enig i det

Anngående det å bruke en profesjonell og fagutdannet blomsterdekoratør og betale tusenvis av kroner kontra det å lage en enklere bukett selv så er det nå en gang slik at de aller fleste i dag ikke har nok erfaring med blomster til å virkelig verdsette det ekstra arbeidet som legges ned. For noen så betyr ikke det allverdens om buketten er stiftet eller satt opp på enklere måte, de ser ikke hvor mye ekstra som legges ned i disse avanserte bukettene og en billigere fremgansmåte kan gi et like godt produkt for disse.

Det er nå engang slik at en fagmann ser andre ting enn en amatør, det som skjærer en som jobber mye med blomster i øynene, legger ikke en vanlig person merke til engang. De ser nok forskell om bukettene legges vedsidenav hverandre, for all del, men de synes denne forskellen er stor nok til å betale 1000-2000 ekstra for nei det er jo et annet spm. Det er nå tross alt skjelden en sammenligner buketter på bryllupsdagen...

Ja, blomstertapen holder på fuktigheten som er i stilken, men den tilfører ikke noe fuktighet. Dersom buketten legges i kjøleskap og dusjes så holder den opp kirkegulvet, men så kan man ikke forvente mer, og det er ikke alle blomster som holder så lenge engang (dette veit selfølgelig blomsterdekoratøren og unngår disse. En oasisholder (eller bridy om du vil, jeg kjenner navnet, men oasisholder er lettere å forstå for de fleste) holder lengere. Stifting er vanskligere og forbeholdt de som kan.

Skrevet

Oj, dette ble det litt diskusjon om... Jeg syns buketten jeg spurte om her er veldig lekker men dropper det grønne + kvistene...

Tror jeg kan få til å lage en bukett med bare roser (for de er vel ganske holdbare i forhold til andre blomster?), den skal være helt enkel for det liker jeg best. Litt usikker på om jeg skal bruke blomstertape for å samle stilkene eller kun knyte ett silkebånd rundt stilkene. Så får jeg la den stå i vann så lenge som mulig. Det vil jo være fra vi reiser fra frisøren og frem til vi setter oss til middagen at blomstene er uten vann...

Jeg har planer om å lage min egen bukett for å holde kostnadene nede der jeg kan. Jeg har full forståelse for at blomsterdekoratørene tar seg betalt for jobben de gjør, jeg ser at de fleste brudebuketter ligger det veldig mye arbeid bak.

Skrevet
Oj, dette ble det litt diskusjon om... Jeg syns buketten jeg spurte om her er veldig lekker men dropper det grønne + kvistene...

Uffda, det var jo ikke mening en å høres så krass ut, jaja, vi fikk nå frem det vi mente både frysepulver og jeg :ler:

Nuvell, jeg tror du bør prøvelage en bukett i allefall, for uten grønt unner så kan det bli litt uavsluttet. Prøv og se.

Silkebånd er fint, men du kan ikke bruke bare det. du må knyte med noe annet under, for du greier ikke knyte stramt nok med silkebånd.

Husk at når du tar buketten opp fra vann så må du/forlover riste alt vannet ut av stilkene, og tørke godt, best om silkebåndet ikke blir vått (ikke surr helt ned eller surr siste del tilslutt), dersom buketten har vann i stilkene så kan du risikere at den gjør kjolen våt, lite pent.

Lykke til!

Og post gjerne mere, jeg synes det er fint at man prøver å gå budgett! :)

Skrevet

Takk for alle gode svar :klem:

Silkebånd er nok ikke enkelt å få stramt nei... :forvirret: Er det da best først å samle rosene sammen med ståltråd og så ta blomstertape utenpå? Eller holder det kanskje bare med ståltråd før jeg setter på silkebåndet? En annen ting jeg lurer på er om jeg klarer å knyte ståltråden hardt nok sammen...?

Vet du også om jeg kan få kjøpt blomstertape & galaclip (til knappehullsblomsten) i blomsterbutikker?

Skrevet

Nå er jo jeg selvsagt mest interessert i at folk binder bukettene sine hos faghandlere ;) men...:

Dra til en blomsterbutikk og kjøp ståltråd (trenger ikke være så tykk, men de anbefaler deg en riktig en) og tape. Den er grønn (eller hvit) og er tøyelig og har voks på yttersiden.

Jeg ville ikke bundet de sammen uten dette som et minimum, mye lettere å få pent på denne måten. Antar du ønsker en tett halvkule med roser, og da er det å foretrekke at du kan få rosene dit du vil ha de.

Bind den kvelden før, og la den stå kjølig. Dusj den lett både kvelden før og morgenen etter. Sjekk den når du står opp så du vet at den fortsatt ser bra ut, gjør den ikke det kan du fortsatt rekke å kjøpe en vanlig bukett hos en blomsterbutikk.

Silkebåndet kan du med denne fremgangsmåten feste kvelden før, etter at buketten er laget. Floratapen kan du bruke før silkebåndet, surre denne rundt alle de tapede stilkene så de holder seg der de skal.

Du får sikker kjøpt det du trenger til knapphullsblomsten i butikken også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...