Gå til innhold

Hvordan bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sirèn_*
Skrevet

Stua og kjøkkenet til min mors tante er "innrøyka". Hun røyker mye og kjenner ikke den ille lukta selv. Samme hvor mye man lufter ut så sitter lukta i. Hva bør man rengjøre med for å få vekk lukta? Vanlige vaskemiddel og utlufting fungerer ikke.

I forbindelse med et arrangement som skjedde på stedet hun bor for noen uker siden, skulle jeg bo hos henne. Jeg hadde hele kjelleren (hvor hun sjelden oppholder seg selv) til disposisjon. Den består av kjellerstue, bad, vaskerom, to soverom og en bod. Jeg brekte meg nesten da jeg skulle ned dit for første gang. Det luktet skikkelig ufyselig! "Tante" sa ingenting, så det spørs om hun rett og slett er vant til lukta, eller at hun har for dårlig luktesans til å kjenne den. Da hun gikk opp etter å ha tatt en liten omvisningsrunde, gikk jeg rundt for å prøve å finne kilden til lukta. Det luktet like ekkelt overalt, untatt på badet og det ene soverommet (sikkert fordi dørene dit alltid er lukket. Til noen av de andre rommene er det bare forheng, og der det er dører, er dørene som regel åpne).

Under skap, hjørnebord, sofa og i kriker og kroker her og der (veldig bortgjemt, og vanskelig å se hvis man ikke bøyer seg ned og flytter på ting), så jeg mye kattedritt som sikkert har ligget veldig lenge. Lukten kommer sikkert derfra... Synes det er rart at tante ikke har sett det, men hun er nesten aldri nede i den etasjen, og hun har ikke helt god luktesans. Jeg vasket vekk dritten uten å si noe til henne, for jeg syntes det ville blitt litt pinlig. Men lukten er like ille i rommene der... Hvordan får man vekk den? Lukten har satt seg i alle møbler og alt der nede. Og jeg merket at det luktet av klærne mine når jeg var ute etter å ha vært der inne en stund. :overrasket:

Hvordan får man vekk sånn lukt? Tips til sterke midler som fjerner ubeskrivelig fæl lukt fra møbler, gjenstander, skap og kommoder?

Inlegg om at "tante" er ekkel osv for at hun kan bo som hun bor er ikke det jeg søker her. Jeg vil bare ha tips til hvordan jeg kan hjelpe henne, og gjøre det mer delikat og innbydende til neste gang noen skal bo hos henne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm... hørtes nesten ut som at det har blitt så inngrodd at eneste mulighet er å få alt ut, vaske, evt male/pusse opp igjen. Har vært i leiligheter hvor det har stinket skikkelig, og vasket til jeg så "mannen med ljåen" Og det hjalp ikke det spøtt. Så nåt det ble mulighet rensket vi kåken og pusset opp....

Gjest Annepia
Skrevet

Innrøyka hus er umulig å få vasket bort. desverre så kjenner ikke en røyker det.

om du er i et hus som er nytt og det blir tatt en røyk og fort utluftet, så kjenner en ikkerøyker det. Det er en kvalmende"kloakklukt".

Jeg har vasket ned mye hus. Det blir jo rent,men røyken vil sitte i uansett.

Når det gjelder katteskit, så kan du regne med at det er tisset av katten også.

Du kan gå på spesialbutikk som selger stoffer til industrien. Se på gule sider.

Anbefal din tante å male tak/vegger?

Når en skal vaske ned et innrøkt rom/hus, så er det viltig at man tar alt. O man tar en klut med rengjmiddel og vasker midt under bordene i huset, så ser man hvor ille det står til i reten av huset.

Skrevet
Du kan gå på spesialbutikk som selger stoffer til industrien. Se på gule sider.

"Industrien"? Hvilke ord skal jeg slå opp på i gule sider?

Skrevet

Så et TV-program om at noe så enkelt som vann og sitron løste rengjøringsproblemer. Husker ikke akkurat hva det hjalp mot men tviler på at det hjelper mot inngrodd røyk og dritt lukt...

Hva med salmiakk, desinfiserende middel, sprit, x-it eller annen spray?

Vask til slutt med vanlig vaskemiddel som lukter godt!

Skrevet

En skål med vann og eddik kan ta den værste røyklukta.

Hvis det en sjelden gang er noen som røyker inne hos meg, setter jeg frem en skål med nevnte blanding for å fjerne lukta.

Skrevet
En skål med vann og eddik kan ta den værste røyklukta.

Hvis det en sjelden gang er noen som røyker inne hos meg, setter jeg frem en skål med nevnte blanding for å fjerne lukta.

Hvor mye eddik og hvor mye vann?

Lite svar i denne tråden og alle er anonyme... Tørr ingen å komme med tips, for de frykter å bli sett på som uhygieniske, ufyselige mennesker hvis de veit åssen man rengjør ordentlig..? :sjarmor::ler:

Skrevet

Har ikke noe fast mål, tipper 3-4 dl vann og en "dæsj" eddik.

Kanskje 2-4 ss? Det lukter litt eddik mens skåla står fremme (noen timer).

Dette hjelper på NY røyklukt, aner ikke om det funker på gammel.

Kan jo være verdt å prøve.

(Har sett tips på tv om å bruke samme blanding på sprutflaske til å spraye inni sko som lukter etter bruk. Ikke testet sistnevnte selv.)

Skrevet (endret)

Hjelper vel lite med eddik når huset er overgrodd. Bestemor har et innrøkt hus, dog uten katteskit. Hun brukte slik damprenser (varm varm varm). Takene og veggene var gule og ble hvite etterpå. Lukten ble tatt med det gule belegget. Klart lukten hang igjen i møblene, men det hjalp masse. Tror du får leid slik. Men den må være av skikkelig kvalitet og ha sterk rengjøringsmiddel. Men de hjelper deg å ordne det, dem som leier ut.

Endret av jack
Skrevet

Eddik og vann funker kanskje på ny røyk, altså dagen etter en fest e.l. Men på gammel inngrodd røyk vil det ikke fungere, da må du male vegger og tak og legge nytt golvbelegg, eventuelt rive opp og legge alt på nytt.

Skrevet

Har hun katt? Da skal det IKKE brukes salmiakk(for det synes katten lukter tiss, og da tisser den der).

Skrevet

Jeg hadde engang et kontor som var et tidligere røykerom (på den tiden da røyking innendørs var lov :) ). For at det skulle kunne brukes som kontor igjen, kom det en bataljon fra driftsavdelingen i virksomheten og vasket det ned med noe slags sitronluktende stoff som skulle fjerne gammel røykelukt.

Det hjalp nok litt, men det luktet gammal røyk der i mange måneder etterpå, selv om det ikke var like ille som før. Kjipt å bruke til kontor, men til slutt ble det bra... Jeg vet ikke hva slags stoff det var, men det betyr i alle fall at det lar seg gjøre uten å pusse helt opp. Men det var et kontor uten tapet og tepper og sånn, røyken setter seg jo mye mer i tekstiler... Lykke til i alle fall, du er en skikkelig heltinne som vil hjelpe tanten din - og hennes eventuelle gjester! :)

Skrevet

"Industrien"? Hvilke ord skal jeg slå opp på i gule sider?

eks. charcer? husker ikke hvordan det skrives. se på rengjøring/midler i gule sider

Skrevet
Hvor mye eddik og hvor mye vann?

Lite svar i denne tråden og alle er anonyme... Tørr ingen å komme med tips, for de frykter å bli sett på som uhygieniske, ufyselige mennesker hvis de veit åssen man rengjør ordentlig..? :sjarmor:  :ler:

Selv jeg som kan ta en røyk til fest merker om det er røyka, selv om du setter ut eddik

Skrevet (endret)

Når det gjelder å ta seg en fest og røyke inne en gang i blant og at røyklukten sitter igjen i veggene stemmer nok. Det som kan hjelpe i de tilfellene er røykabsorberende svamp. Den er helt genial. Den kan man ta frem når det passer, den sjenerer ingen og har en sitrus aktig lukt i tillegg. Vi bruker den etter et lite selskap før barna kommer hjen

Endret av Arwen
  • 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Elisa_*
Skrevet
Selv jeg som kan ta en røyk til fest merker om det er røyka, selv om du setter ut eddik

Eddikk funker kjempe bra det. Har du fest en kveld, og det blir røyka mye inne, forsvinner mesteparten av den lukten etter et par timer med eddikk frem :)

Kjempe bra råd det ! Kansje ikke vist det er inngrodd røyklukt da.

De har også en spray på dyreklinikken/butikken som kalles "OFF" eller noe sånt. Sprayer du den en plass, avstøter katten lukten, og gjør ikke fra seg der. (PS: vi mnsker lukter ikke lukten. for oss er den fri for lukt) ;)

Gjest vimselot
Skrevet

Nå ble jeg nesten irritert. Jeg røyker, men ikke inne (har skjedd...). Og når jeg har røyket inne, stinker det her, men har jeg vært f.eks. på ferie en tid, lukter det ikke innbarket røyk... (men jeg røyker jo, så jeg har vel egentlig ikke lov å svare...)

Som regel røyker jeg utendørs, men har jeg gjester som røyker, da røyker vi inne.

Lukten setter seg i gardiner osv. Sengtøy, puter, alt av tøy...

Den første tanken som slo meg når jeg leste hva ts skrev, var at det kanskje er en fuktskade i kjelleren. ?

Trur man får kjøpt fuktmåler til en rimelig penge, kanskje noen vet hvor?

Har ts vært i andres hjem der det røykes, uten å få disse kvalme fornemmelsene, eller kjenner ikke ts noen andre enn sin ene tante som røyker?

Mener ikke å være frekk, men fuktskade i kombinasjon med røyk=kvalmt.

Skrevet

Utrolig hvordan en tråd kan utvikle seg gitt..............

Jeg har vasket hos min farmor da hun hadde blitt ordentlig senil. Katter hadde gjort fra seg her og der, og det var umulig å få bort.

Forsvant ikke før møblene ble kastet og gulvbelegget skiftet ut.... Var ikke røykt der inne...

Tror jeg ville leid en slik rensemaskin med damp. Det tar skikkelig i alle fall, men om lukten forvinner helt vil nok bare tiden vise..

Skrevet

Du får midler til å spraye på og luktslukkere på Biltema og Clas Ohlson. De virker ikke særlig bra. Noe bedre produkter kan du finne o dyrebutikker, men det er fremdeles ikke bra.

For å få det skikkelig bra, må alt gulvbelegg og tapet fjernes. Hvis pisset har gått dypt ned i gulvet, er helvete løs. Jeg tuller ikke. Det har hendt at hele hus er blitt revet der katter har gått løs i årevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...