Gå til innhold

Buss for tog - hva med billett?

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ikke helt egentlig
Skrevet

Dette har jo skjedd så mange ganger før. NSB skal gjøre anleggsarbeid - enten planlagt eller fordi det har skjedd et uhell - og det blir satt opp buss istedet for tog. Det fører til at jeg må dra til Oslo S istedet for Nationalteatret, fordi bussene går ikke derfra selv om toget i utgangspunktet skulle gjøre det. Dessuten kommer jeg som regel mye senere frem enn jeg ville gjort med tog.

Før har jeg hatt månedskort, og det har aldri vært noen som har spurt meg om billett på bussen. I dag skal jeg ta toget på Østfoldbanen, men det går buss istedet. Bussen går helt frem til det stedet jeg skal til. Kan jeg bare gå på bussen uten billett? Føler at det er litt urettferdig å måtte betale full togpris for å sitte på en stappfull buss som jeg må gå femten minutter ekstra til.

Har alltid før tenkt at det er greit å sitte på bussen uten billett, og at man heller kjøper billett på toget når man kommer frem til bussens endestopp, der hvor togskinnene er i orden igjen - hvis man skal lenger.

Hva gjør dere?

Skrevet

Ringer NSB/Trafikantet og spør.

Men jeg er enig i at du ikke skulle måtte betale ekstra.

Skrevet

Misforstår jeg deg nå, eller mener du at du ikke skal betale for kollektivtransport fordi NSB må vedlikeholde togskinnene sine og du må ta bussen?

Hvis ingen betaler for å ta buss for tog blir det nok fort slutt på den muligheten tenker jeg, så får man heller komme seg dit man skal på en annen måte.

Skrevet

jeg har alltid måttet vise togbilletten for å komme på bussen jeg.... innbiller jeg meg..

eller... det kan være at jeg bare har sett på det som en selvfølge at jeg skal vise den slik jeg skal på toget, når jeg tenker meg om.

men jeg synes forøvrig det er like lite ok at folk sniker på buss for tog som jeg synes det er ufint å snike ellers på kollektivtransport.

er heller ikke noe fan av å ta buss fremfor tog, da jeg virkelig sliter på buss og får en helvetestur jeg ikke hadde fått dersom toget hadde gått, men ser likevel på det som en selvfølge at jeg skal betale for å bli fraktet fra a til b.

hvorfor mener du at du ikke skal betale?

tror du bussen er gratis? det koster penger å få tak i busser, betale sjåførene og fylle bensin + alt annet som koster penger med busser, selvsagt må man betale for å ta dem.

Skrevet

Hei..

Jeg prøvde en gang å kjøpe billett av en sånn buss for tog busssjåfør.. men han hadde ingen biletter å selge.. Og jeg mener faktisk ikke at det er rettferdig å betale samme pris for dette "tilbudet" i allefall ikke om det ikke er annonert på forhånd. Jeg kommer ca 2 timer seinere hjem, bli bilsyk og SINT! Det går buss hjem til meg også men jeg VELGER toget fordi jeg blir bilsyk.. Da forventer jeg faktisk at toget går..

Skrevet
Hei..

Jeg prøvde en gang å kjøpe billett av en sånn buss for tog busssjåfør.. men han hadde ingen biletter å selge.. Og jeg mener faktisk ikke at det er rettferdig å betale samme pris for dette "tilbudet" i allefall ikke om det ikke er annonert på forhånd. Jeg kommer ca 2 timer seinere hjem, bli bilsyk og SINT! Det går buss hjem til meg også men jeg VELGER toget fordi jeg blir bilsyk.. Da forventer jeg faktisk at toget går..

jeg kan si meg enig i at det kanskje ikke burde vært samme pris, men mener du virkelig at det burde være gratis?

hvem skal i så tilfelle betale for bensin og alt annet?

alternativet deres, når det f.eks har skjedd noe som gjør at de må arbeide med skinnene, er jo å ikke sette opp noe ekstra = ingen transport.

det er jo sjelden slik at de lar toget stå og setter opp buss istedenfor sånn for moro skyld, det er gjerne en grunn til det.

Men jeg skjønner tanken din, jeg sliter med sterk angst når jeg reiser kollektivt og buss er av de værste tingene jeg kan ta.

det går buss dit jeg jeg evt tar tog også, men jeg velger også veldig bevisst å ta toget fordi jeg blir dårlig på buss.

de gangene det har kommet brått på med buss istedenfor tog, så har jeg hatt mest lyst til å snu å dra hjem igjen .. blir helt ødelagt av det buss-greiene....

men likevel regner jeg jo ikke med å bli fraktet gratis rundt om.

Skrevet

Jeg toger ikke regelmessig, men det hender jeg skal besøke familie. Jeg lever på sparebluss, og er ikke mindre frekk enn at jeg spiller dum og tror at det skal komme noen og selge billett på bussen. Funker så fint, så.

Jeg skjønner at anleggsarbeid må gjøres av og til, men buss for tog er ikke akkurat noe effektivt og punktlig tilbud, derfor synes jeg det er hårreisende å skulle betale en allerede dyr billett for dette. Alternativet er jo at de innstiller alle avgangene, men det har de vel ikke lov til så lenge det er statlig monopol? har de ikke da en slags plikt til å frakte passasjerene sine?

Skrevet

det skjer da absolutt at tog innstilles og ikke erstattes, så de har nok ingen plikt til å transportere oss tror jeg.

og ja, du er frekk nok til det, i mine øyne burde du skamme deg.

jeg har også dårlig råd og lever på sparebluss om dagen, folk som sniker slik du gjør, er med på å holde prisene oppe rett og slett fordi vi som betaler må betale mer pga folk som ikke betaler.

er generellt rimelig grinete over folk som sniker, være seg på tog, buss for tog, t-bane, buss og nær-tog..

deres egoistiske sniking gjør at jeg og andre medpassasjerer må betale for dere, hvor fair synes dere DET er da? :forvirret:

Skrevet
Hei..

Jeg prøvde en gang å kjøpe billett av en sånn buss for tog busssjåfør.. men han hadde ingen biletter å selge..

Jeg også, de hadde ikke tenkt på at ikke alle hadde månedskort... Bussjåførene var bare der for å kjøre bussen fra A til B.

Skrevet

Dere mener at dette skal man betale fullpris for?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1513369.ece

Noen av dere hinter frampå med at man kan få det billigere når det er buss for tog, men saken er at hvis man treffer en innkrevende billetør må man betale full billett. Det finnes ikke noe slikt system som dere prater om. Og jeg vet ikkeo m det er så rettferdig heller. Hvis du står der og kommer 3 timer for seint til et møte fordi NSB er meget dårlig organisert.. midt på vinteren, minus 10 grader og du går glipp av et viktig møte i din nye jobb er det da rettferdig å måtte betale halv pris? .. Jeg mener at når det er uventa buss for tog bør det være gratis.. Da er man ALLTID så mye forsinka at det nesten er bedre å snu å gå tilbake dit man kom fra. Men er det planlagt arbeider og OK organiserte bussfor tog som går pass ofte.. Da går det vel til nød ann å betale halv pris..

Skrevet

Jeg henger meg på Aline i denne saken. Man hadde ikke hatt tilbudet om buss for tog (eller buss for bane, for den saks skyld), hvis de skulle kjøre folk fra A til B gratis eller for halv pris.

Og til siste gjest: Det har vel aldri hendt deg at flyet ditt har vært kansellert slik at du har kommet flere timer for sent på møter, vel? Det har skjedd meg oftere enn at jeg har måttet tatt buss for tog, og jeg kjører tog langt oftere enn jeg flyr, og jeg har aldri fått noe kompensasjon for det...

Gjest siste gjest
Skrevet

Og til siste gjest: Det har vel aldri hendt deg at flyet ditt har vært kansellert slik at du har kommet flere timer for sent på møter, vel? Det har skjedd meg oftere enn at jeg har måttet tatt buss for tog, og jeg kjører tog langt oftere enn jeg flyr, og jeg har aldri fått noe kompensasjon for det...

For fly (hvis man ikke flyr med billig selskap) får man som regel mat, unnskyldninger og nytt fly etter en stund. Dessuten er det stor forskjell (i allefall for meg) å vente ute på en liten togstasjon i -10 grader og på å vente inne på en flyplass med sitteplass.. Ikke alle tar toget fra Oslo S til Lillestrøm...

Mulig dette har noe med at NSB er et statlig selskap og så mange alternativer finnes det ikke, i allefall ikke på min strekning.. Mens flyselskaper finnes det en del fler av..

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var kundeveileder på togbrudd i studietiden, og kom borti problemstillingen til trådstarter ofte. Det er en kjensgjerning at NSB taper store beløp på buss for tog, siden konduktørene ikke jobber på bussene. I mange tilfeller ble buss sendt av gårde uten konduktør, siden han/hun skal tilbake med samme tog.

Hvorvidt det er diskutabelt å ikke betale, får være opp til den enkelte. Det var et samtaletema både blant NSB-ansatte og reisende. Siden det ikke ble igangsatt tiltak fra NSB sin side annet enn sporadiske billettsalg på noen busser, ble det vel mer eller mindre godtatt at de taper penger på bussene og mange derfor reiser gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...