Minmy Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 Hjelp! Jeg skal i bryllup i juni 07 og fungerer som "rådgiver" for paret som skal gifte seg. I den forbindelse behöver jeg råd og tips til hvordan vi löser dette med mat/meny på beste og mest ökonomiske måte. Festen skal holdes i privat lokale og det finns ingen mulighet til å lage varm mat til ca 80 gjester på dette stedet, vi behöver altså en "alternativ" lösning. Brudeparet heller nå mot å catre snitter som man forsyner seg selv med, men jeg har litt problemer med den lösningen, går ikke middagen da veldig fort?? Selvfölgelig kan man catre tre-retters til hele selskapet, men som dere forstår er dette altså et spörsmål om ökonomi.... Noen kreative her?? Festen skal for övrig holdes utendörs i innleid partytelt. Hva med noen slags Barbeque?? Kan man grille til så mange? Hvordan löse dette uten en horde av servitörer?? Alle råd er gode akkurat nå !
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Vet ikke helt hva det koster, men jeg har vært i bryllup der de har hatt helgrillet lår av reinsdyr og okse (tror d var d...). Kanskje man kjenner noen som kan administrere dette, ellers er det vel firma som driver med sånt. Uten at jeg vet det for sikkert.... Her er d jo mulig å lage tilbehøret selv: Mange gode salater, potetvarianter og dressinger. Vi skal ha tapas-bord der gjestene forsyner seg selv. Så får vi kjente til å sette fram/rydde bordene etterpå. Vi har heller ikke ubegrenset med penger å bruke, ikke ønsker vi det heller. Synes disse bryllupsbudsjettene til enkelte tar helt av.... (men d er jo en annen diskusjon...)
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Glemte forresten å si at i de bryllupene med grilling jeg var i, så var det slektninger som hjalp til m å rydde etter middagen. Disse var også med under middagen og festen som vertskap pleier under en vanlig middag. Ellers var det flere som ga en hjelpende hånd. Synes det er helt naturlig i en sånn setting.
pulverheksa Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Går fint å grille til så mange, men det må planlegges godt, og det bør/må være minst to gjerne 3 stykker som kun har ansvar for grillingen( og som kan grille). og en eller to som har ansvar for å sette frem tilbehør og slikt. Vet ikke hvor bryllupet skal være, men det finnes cateringfirma som kan ta seg av hele grilljobben. Koldtbord er også et alternativ. Da kan dere kombinere hjemmelagd og catering.
tingeling Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Hvis man kan tenke sg en uformell setting og hvis brudeparet ikke har et stort behov for nytt servise og mang vaser, så kan man jo ønske seg bidrag til koldtbord/tapas av gjestene i stedet for gaver. Altså "knytkalas" som det heter på svensk. Det krever litt administrasjon så man ikke ender opp med mye av det samme og for lite av noe, men det kan være kjempe koselig og det koster ikke så mye for gjestene å lage slike gaver heller. Hvis alle bidrar så trenger man bare litt av hvert. men man vil uansett trenge noen servitører som legger opp maten på fat, organiserer bordet maten står på og rydder etterhvert. Man vil jo ikke ha masse skåler med gladpack på stående fremme for å si det slik. Brudeparet kan da feks stå for all drikke, og så blir det en skikkelig fest. (hva ville forresten dere andre her tenkt om dere ble invitert på noe slikt? det krever selvsagt at invitasjonen blir formulert på en koselig og positiv måte, hvor man fokuserer på at man ønsker å feire sammen med alle de man er glad i, og så bør nok ikke brudeparet gå overboard ift dyre klær, bil osv siden det gir et feil signal hvis gjestene har med mat) tingeling
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 VI hadde grilling som nattmat til 80 pers, og det gikk kjempefint! Var veldig populært ja. Hadde leid en svær grill, og to av de som hjalp til grillet. Viktig at det er noen som KAN å grille ja... Vi grillet hamburgere og pølser, men det er kjempefint å grille ytrefilet eller indrefilet i hele stykker og dele opp. Koteletter, reinsdyr, kyllingfileter og fisk. Ma masse forskjellige salater og dressinger, og en god hjemmelaget potetsalat! Åh, kan jeg få komme i det bryllupet? Tror nattmaten vår med salater, dressinger og alt kom seg på 3000 max. Så det blir nok noe mere med litt bedre kjøtt....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 snitter (som jo i realiteten er brødskiver) synes jeg blir litt stusselig til bryllup, så jeg ville nok ha godt for en annen løsning. Catring. Det "vanlige" til bryllup er treretter med 2. gangs servering på hovedrett. I Osloområdet så koster det fra 300-450 (eller mere) pr person. Da kommer maten varm til stedet, men i de fleste tilfeller så må man påregne en person til å legge det opp på fat. søk på catring på gule sider, og du vil finne lokale alternativ, mange har hjemmeside med menyforslag og priser. (Dersom dere er 100 så er det vanlig med prisavslag på 10-15 %, kjekt å vite) Catring: man kan catre annet en treretter også. Feks kan man catre forret og hovedrett, og lage dessert selv, eller bare catre hovedrett. Dessert er ofte greit å lage selv om man ikke legger lista altfor høyt. Både dessert og forret kan være kalde. Catring: Du kan også få et catringselskap til å levere hele eller deler av et koldtbord/tapas, eller stå for grillingen, da stiller de med grillutstyr og kokker. Usikker på priser på dette Catring: man trenger jo ikke å ha flere retter, en gryte er jo godt, og desserten kan man skippe og spare til kakene Gjøre selv: Det greieste er nok koldtbord, enten at dere selv lager mye med hjelp av utvalgte venner og familie, eller som ett spleiselag som foreslått over. Mye rart kan gjøres lang tid i forveien og fryses ned, ved koldbord så er det fornuftig å huske på hvor lang tid det tar å legge opp pent, og sette frem. Jeg er ikke prippen på hva jeg får i bryllup, bare det er nok mat! Jeg stiller gjerne opp med mat til koldtbord, i allefall i de tilfeller hvor jeg har grei reiseavstand i bil. Men jeg synes nok at det var et godt poeng at man i såfall må legge dette frem på en hyggelig og ikkekravstor måte, og ha en god organisator. Resten av bryllupet trenger ikke gå på supersparebluss, men de villeste utgiftene kan man jo spare seg for. Og så kan man ikke forvente en like stiv setting som dersom alle kommer til ferdig bord, (men det er vel ikke nødvendigvis negativt? ) Servitører: dersom gjestene forsyner seg selv, ved koldtbord/tapasbord eller grillbuffet, så slipper man unna noen av serivtørene, men du må fremdeles ha noen til å rydde på fat og sette inn og ut og vaske opp og slikt, jeg vil absolutt ikke hatt færre en tre, gjerne fire. Skal de sjenke så må de være flere, men flaskene kan også settes på bordet. Er det servering ved bordene så kan det meste sendes, men da kommer sjenkingen inn som en "opptrekkende" faktor. Det er vanlig ved selskap å regne 12 gjester pr servitør om disse er rutinerte og bedriver tallerkenservering, urutinere servitører og fat så vil du vel fortsatt ende på 12 tenker jeg, i deres tilfelle så blir det 6-7 servitører, en klar utgiftspost om dere ikke kan bruke "gratis" arbeidskraft. Det er mange måter å holde utgiftene nede, til et så stort bryllup så gjør det absolutt forskjell hva man velger på mat og drikke fronten. 100 kr pr pers i besparing til mat blir jo faktisk 8000
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Snitter er ikke egnet som "bryllupsmiddag" - men kan brukes i formiddagsbryllup. I en slik setting som dette er nok grill eller koldtbord å foretrekke ja. Koldtbord kan man få fra cateringfirma, men har man noen kreative og gode kokker i familien/omgangskretsen er det jo mye å spare på å lage maten selv. Jeg lager årlig koldtbord til tredve+ mennesker, det er ingen uoverkommelig oppgave.Skulle nok klart 80 også, men da hadde det vært greit med 1-2 medhjelpere. Om bryllupet er på sommeren, så er kanskje helgrillet lam eller gris et alternativ? Det er spennende og spektakulært, har vært i et sånt party for 110 personer, det var gøy og alle tok sin tørn med grillingen (surring av grillspydet). Dette blir i så fall ikke noe snobbebryllup, men kan bli skikkelig gøy.
ashera Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Snitter er mottakelsesmat, ikke mat til ettermiddags/kveldsbryllup. Hva med et raust spekematbord med masse godt øl til (samt en liten dram)? Skal bryllupet holdes i Sverige (siden du bruker ö?) I så fall er det jo rimeligere å kjøpe god spekemat enn i Norge - masse deilig parma- og serranoskinke å få kjøpt, gode salami- og chorizopølser osv., samt mer tradisjonell nordisk spekemat. Som tilbehør lager dere gode salater - grønn salat, potetsalat med rømme/majones og potetsalat med vinaigrette - helst hjemmelagede varianter, tomatsalat, oliven, eggerøre osv. Server forskjellig godt brød og flatbrød til, og skikkelig smør. Røke/gravlaks og sild (dette liker svensker) kan også være med på et slikt bord. Det meste av dette kan legges opp dagen før, om det får stå kaldt over natten. Endret 28. oktober 2006 av hera
Minmy Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2006 Tusen takk for mange gode tips og råd! Jeg skal nok klare å avverge snitter tror jeg, föler som det også er sagt her at det ikke blir "rett" som bryllupsmiddag... Jeg skal undersöke litt med ulike catering-firmaer, så kan vi kanskje komme fram til en lösning der de leverer hovedretten og vi står for resten, eller om vi tar grilling... Jo mer jeg tenker på det, jo bedre idé blir det egentlig: lettvint, alle finner noe de liker, barnevennlig og usnobbete, akkurat som brudeparet vil ha det tror jeg . Takk for hjelpen!
Gjest Gjesta Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Synes disse bryllupsbudsjettene til enkelte tar helt av.... (men d er jo en annen diskusjon...) ← Jeg syns også bryllupsbudsjettene til enkelte tar helt av, men tenker at enhver får prioritere hva de ønsker å bruke penger på Når det er sagt; syns jeg det er skikkelig stusselig hvis det brukes enorme summer på brudens kjole, hår, negler, morgengave, monogrammer, brudesuite, bryllupsreise, spa osv samtidig som det knipes igjen på mat og drikke av "økonomiske årsaker". Jeg håper de som går for budsjettløsninger på mat og drikke også holder en nøktern stil når det gjelder ting til brudeparet også, ellers syns jeg det er direkte usmakelig. Gjestene legger mye i en bryllupsinvitasjon ang dyre gaver, dyre kjoler, osv og da syns jeg man ikke bør invitere fler enn man har råd til å traktere på en ordentlig måte. Det går an å invitere til grillfest etter et bryllup, som en slags uformell etterpåfest og det går an å invitere til etterpåfest med snitter. Men skal man ha bryllup bør man belage seg på at det koster litt per hode og at man nok er nødt til å leie inn litt hjelp med servering. Er min mening.
Minmy Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 30. oktober 2006 Men Kosemose, mener du at om vi har grillbuffé i bryllupet så trakterer vi ikke gjestene på en ordentlig måte?? Jeg er enig i at overdådig luksus på kjole, blomster, invitasjoner etc. blir litt dumt om man planlegger en grillbuffé, men det har mer med at helheten på bryllupet da blir feil for meg, ikke med at jeg som gjest föler at brudeparet pröver å spare penger på meg... Har man lagt opp til et veldig formelt og "fint" bryllup så er det klart middagen må stå i stil til dette: flere retter, servitörer etc. Men når man som i vårt fall skal ha et utendörs bryllup i en privat bolig ser jeg det absolutt ikke som "upassende" med grillbuffé, koldtbord eller liknende. Og bare for å ha sagt det så tror jeg at bryllupsreisen blir en campingtur i Europa så da tror jeg vi har klassifisert dette som et uformellt bryllup...
marsy Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 spekemat er absolutt ikke et dårlig alternativ... selve spekematen serveres jo kald, og i tillegg kan man ha noen få varme retter hvis man vil. ha også rikelig med tilbehør: eggerøre, rømme, potetsalat, kokte poteter, ulike salater, ferskt brød, flatbrød osv.
Gjest Gjesta Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 Men Kosemose, mener du at om vi har grillbuffé i bryllupet så trakterer vi ikke gjestene på en ordentlig måte?? Jeg er enig i at overdådig luksus på kjole, blomster, invitasjoner etc. blir litt dumt om man planlegger en grillbuffé, men det har mer med at helheten på bryllupet da blir feil for meg, ikke med at jeg som gjest föler at brudeparet pröver å spare penger på meg... Har man lagt opp til et veldig formelt og "fint" bryllup så er det klart middagen må stå i stil til dette: flere retter, servitörer etc. Men når man som i vårt fall skal ha et utendörs bryllup i en privat bolig ser jeg det absolutt ikke som "upassende" med grillbuffé, koldtbord eller liknende. Og bare for å ha sagt det så tror jeg at bryllupsreisen blir en campingtur i Europa så da tror jeg vi har klassifisert dette som et uformellt bryllup... ← Nei jeg mener ikke det, jeg tror jeg mener det samme som deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Brudeparet kan da feks stå for all drikke, og så blir det en skikkelig fest. (hva ville forresten dere andre her tenkt om dere ble invitert på noe slikt? det krever selvsagt at invitasjonen blir formulert på en koselig og positiv måte, hvor man fokuserer på at man ønsker å feire sammen med alle de man er glad i, og så bør nok ikke brudeparet gå overboard ift dyre klær, bil osv siden det gir et feil signal hvis gjestene har med mat) ← Jeg har vært i akkurat et slikt bryllup, og jeg synes det var kjempehyggelig:-) Men samboeren min og jeg vil vel regnes som "perifere" venner av brudeparet, og ville sikkert ikke vært invitert om de hadde kuttet noe særlig ned på antall gjester, derfor var det selvsagt helt greit å bidra med noe til koldtbordet. Sånne ting funker nok forresten best om man får endel hjelp til å organisere hvem som skal lage hva osv. I bryllupet vi var fungerte det i hvert fall veldig bra. Det var dessuten mer enn nok av drikke til oss gjestene, festen var bra arrangert med bra lokale, bra stemning, underholdning og vi var MANGE (sikkert 200 stk), så det føltes på ingen måte som gnienhet fra brudeparets side. Snitter ville jeg IKKE servert til middag, men koldtbord og å bidra selv har jeg ikke problemer med.
L@dy Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 Hjelp! Hva med noen slags Barbeque?? Kan man grille til så mange? Hvordan löse dette uten en horde av servitörer?? Alle råd er gode akkurat nå ! ← Var i ett bryllup for en del år siden og de hadde grillmat på menyen. Det var veldig uformelt og greitt. Det var på sommeren, hadde party telt. Her var det gode venner som stilte opp. Etter en liten høytidlig del med taler og litt sang, så hadde de satt opp tror det var to "mat stasjoner", den ene var grillavdelingen av forskjellig kjøtt, den andre var av "diverse tilbehør" til kjøttet. Grillstasjonene var det to eller flere kompiser som stod for, hadde selfølgelig hver sin store kokkehatt på hode for anledningen. Den andre mat stasjonen var det selvforsyning. De brukte papptallerkner. Var ett uformelt og veldig kjekt bryllup med god mat!
Gjest smulan Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 (endret) Hei! Vi gifter oss i februar 2007,skal ha 60 gjester- og skal ha ett SPEKEGILDE. -Spekemat med flust av godt tilbehør og brød i alle varianter. Til drikke blir det servert som seg hør og bør - Øl og akkevitt.... Det vil bli "selvbetjening" fra langbord dekket identisk fra begge sider for å unngå kø på enkelte "stasjoner". Dette gjør vi ikke pga av økonomiske årsaker, men fordi dette simpelthen gjenspeiler oss., i den forstand at vi eeelsker spekemat, at festen ikke blir snobbete og stiv, og gjestene inkludert oss selv slapper mer av og gleder seg over oss. Det er rett og slett dette vi ønsker for vår stooore dag! Dessuten er det jo selvfølgelig en heldig bivirkning at dette er ett rimeligere alternativ- ergo blir det mer igjen på oss til en uforglemmelig bryllupsreise... Endret 3. november 2006 av smulan
helludu Skrevet 6. november 2006 #18 Skrevet 6. november 2006 Heisan "Smulan" Hvor mye beregner dere til gjestene deres av mat? hvor mye per pers, og hva er kuvertprisen sånn ca? +hva har dere valgt av spekemat og tilbehør?
Gjest smulan Skrevet 7. november 2006 #19 Skrevet 7. november 2006 (endret) Heisan "Smulan" Hvor mye beregner dere til gjestene deres av mat? hvor mye per pers, og hva er kuvertprisen sånn ca? +hva har dere valgt av spekemat og tilbehør? Heisann! Vi har igrunn ikke helt funnet ut hva kuvertprisen blir,men følger ett fest-forslag fra en brosjyre fra `matprat` som heter noe så enkelt som Spekemat. Den er som følger; Beregning av spekemat til selskap ( 150 gr per person ) 10 personer: Spekeskinke uten ben 750g Fenalår uten ben 250g Salami 250g morrpølse 250g 40 personer Spekeskinke uten ben 3 kg Fenalår uten ben 1 kg Salami 1 kg morrpølse 1 kg Av tilberhør kan jeg nevne ; rømmegrøt, mandelpoteter, potetsalat,flatprød, forskjellige slag av nybakte brød, godt smør, melon, eggerøre, salater,div dressinger, frukt og grønt, lefser, sild?? ( sambo er svensk og bare mååååå ha med sild!!) Sikkert mye jeg har glemt å nevne her, men det er igrunn bare å legge til det som er godt, og som kan passe til spekemat. Det som er supert med denne type mat , er at hele familien kan bidra med noe... f.eks kan Mamma lage potetsalaten og lefsene hun er så god på, svigermor står for eggerøre og brødbakst , tante lager.....osv. osv. Håper dette er til hjelp!! Hilsen Smulan Endret 7. november 2006 av smulan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå