Gjest Donna Skrevet 28. januar 2003 #1 Skrevet 28. januar 2003 Jeg prøver som flere sikkert har fått med seg, å gå litt ned i vekt, samt å komme i bedre form:-) Jeg pleier å gå en del, men vet at det har litt å si hvordan man går for at man skal ha utbytte av det, for å forbrenne fett, og øke kondisen, og stramme opp musklene. Jeg prøver å gå rett i ryggen , holde inne magen, stramme rumpe og lår mens jeg går. Når jeg da samtidig prøver å gå fort, så blir det lett slik at jeg blir nokså "stiv" i gangen. *ler* Dere som har greie på dette - hvordan bør man gå for at man skal få utbytte av mosjonen? Og hvor fort? Er det ok tempo dersom man greier å gå i overkant av tre km på en halvtime??? hehe håper det. * Lurer også på hvor lenge man bør drive med øvelser for lår og rumpe for at det skal ha noen effekt. Tenker på antal repetisjoner /tid......er ti min om dagen for lite liksom? *Og hvor mange situps? - nå har jeg tatt sittups noen måneder og merker godt jeg har fått muskler i magen. tar mellom 50 og 80 hver dag ....er dette nok?
Tusenfryd Skrevet 29. januar 2003 #2 Skrevet 29. januar 2003 Når du går så skal hælen nedi bakken først, da får du frapsparket du trenger for å løfte deg videre. KJenn at du bruker lårene - både foran og bak og virkelig bruker kroppen. Holdning er viktig. Du skal være rett i ryggen. Men de fleste av oss tror vi er rettere enn vi er. Skyv skuldrene frem, rull dem rundt og press dem bakover. Så slipper du dem rett ned. Da kjenner du deg tilbakelendt nesten - da er ryggen rett. :stortsmil: Armene dine skal være i vinkel, nesten 90 grader. Tenk at for hvert skritt du tar skal armene flytte seg diagonalt, og håndbaken skal være i høyde med hoftekammen. Dette virker unaturlig høyt med en gang - men der skal den være. Hvis det er vanskelig, tenk at du har et tau som du drar deg frem med. Når du begynner å gå, så varm opp hele kroppen. Strekk armene i været, rull på skuldre frem og tilbake, gå med korte skritt og lange skritt. Etter 8-10 minutter, stopp, strekk deg litt, og rull med hofter - i bekkenet har vi ofte korte muskler som ikke har blitt strukket eller noen noen gang har merket - de vil hevne seg... strekk dem, dette er for smidigheten. Når du går så skal du ikke ha en planke på hver side - hoftene skal svinge - du skal gå ledig. Nei, man får det ikke til med en gang, ja, det er en treningssak. Og så begynner du å gå igjen. Det som jeg forklarte med armene det er beregnet på en meget rask gang med forholdsvis korte skritt. Dette blir du varm og svett av - og det er bare å gå. Når du kommer til oppover bakerr, husk ryggen din - sving med hoftene og hold farta. I nedoverbakker, husk ogsåd er å sette hælen nedi først, da tar du i mot med låret - ikke kneet. Sleng med armene - men hold farta. Dette var noen tips - men å gå er det beste som finnes. jeg holder en knapp på dette fremfor jogging. Dette er god trening med en bra treningseffekt, samtidig som det er veldig skånsomt. God tur!
Johanna Skrevet 29. januar 2003 #3 Skrevet 29. januar 2003 Tror jammen Tusenfryd fikk med seg alt. Men jeg har fått en demo av gangstaver. Når går med de så kan man lange mere ut når man går, og man får brukt armene. Og det har sikkert innvirkning på både rygg og magemuskler + lårene da. Bare et lite tips.
Gjest Hilde / Ikke innlogget Skrevet 29. januar 2003 #4 Skrevet 29. januar 2003 Hei Jeg har ett råd til deg - gå i lange oppoverbakker. Min daglige trim består blant annet av at jeg går til og fra jobben - på hjemveien går jeg en halvtime i bratt oppoverbakke. I begynnelsen måtte jeg stoppe og puste ett par ganger, men nå går jeg i fykendes fart. Dette er noe som virkelig hjelper på kondis og ikke minst på bakenden - jeg merker store forbedringer. Hilde
Mathias Skrevet 29. januar 2003 #5 Skrevet 29. januar 2003 Du har fått gode råd her! Men varier gjerne tempoet! Hva med å gå raskere oppover enn på flatene? Det gir god intervalleffekt, og du trener da hjertet godt... Når det gjelder sit ups, så er antallet ditt helt ok det! Men når du spør om det er nok... Nok til hva da...? Gjør du dem riktig, dvs sakte og kjenner godt hvilke muskler som drar deg oppover (vi kaller det kontakt med musklene) blir de enda mer effektive. Styrkeøvinger for bena. Vel, det avhenger av hvor tungt du trener det (ant kilo belastning). Men er du som de fleste der, er vel 15-20 riktig om du ikke trener så tungt, og 10-15 om du drar på litt... du burde ha 2-4 serier med et minutt pause mellom (kan trene magen i pausen...)
Gjest Donna Skrevet 30. januar 2003 #6 Skrevet 30. januar 2003 Tusen takk for svar dere :-) Prøver etter beste evne å følge rådene ..MEN......jeg spenner meg etterhvert som jeg går i hele kroppen ...og så begynner jeg å svaie i korsryggen - og når jeg da prøver å skyve baken fremmover - så blir jeg stiv i hoftene og i ryggen og så kommer jeg utav takten ..og så blir det bare rot *ler*...Hvordan bør man gjøre dette? svai eller ikke svai? Og er korte eller lange skritt best? Skal man gå til man kjenner at man blir svett? Og er i overkant av tre km på 30 minutter tålog bra eller sårlig? BAre så jeg har noe å sammenligne med ..
Tusenfryd Skrevet 31. januar 2003 #7 Skrevet 31. januar 2003 Kanskje du skulle stoppe litt innimellom og strekke/tøye litt på hoftene og bekkenet. Ofte har vi korte muskler der, og får ikke de oppmerksomhet, krangler de. Målet skal være at du ikke skal svaie, men hoftene dine skal svinge. Går du fra sør til nord, skal hoftene dine svinge fra øst til vest. Vrikk på rompa med andre ord. 30 min på 3 km er helt greit. Noen ganger går du fortere, andre ganger saktere. Men etterhvert som du får teken nå, så skal du gå 6 km. Og det bør du på under en time. La det være målet ditt. Variere skrittlengden er bra. Korte skritt, kjapp gange. Lange skritt, hold tempoet, og du bruker andre muskler. Tren intervall - 30 sekunder med korte skritt, 30 sekunder med lange skritt. Dette finner du ut av ettervhert, hva du blir sliten av, hva som tar, hva du får til etc. naturlig intervall er også kjempefint - dvs holde samme tempo enten det går oppover eller nedover.
Mathias Skrevet 31. januar 2003 #8 Skrevet 31. januar 2003 Teknikk: I begynnelsen må du gå som du pleier ("vanlig"), etter hvert som du blir i bedre form, kan du trene mer og mer etter den teknikken Tusenfryd beskriver, men ta det gradvis. Tempo: Er helt inidniduelt! Ikke sammenlign deg med andre, det har jo ingen ting å si... Gå til du blitt svett., men hold deg til "snakketempo" dvs at du ikker mer anpusten enn at du klarer å snakke greit... Tid: 30-60 minutter trening/gange er topp (uansett lende...)!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå