Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Synes det er vanskelig å finne gode råvarer på butikken. Alt vakuumpakket er utelukket, jeg er heller ikke helt fornøyd med hverken indrefilet, ytrefilet eller entrecote jeg har kjøpt hos slakteren. Det beste kjøpet har vært frossen Brasiliansk indrefilet, en sånn 2 kg's pakke på Rimi. Særlig når den får lov å ligge i kjøleskapet og mørne en ukes tid. Likevel synes jeg ikke jeg klarer å lage hjemmelaget biff på nivå med det jeg kjøper på gode restauranter. Tips?
onyx Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Det finnes vel mange måter å steke biff på, den vanligste er vel å svi skosåler i panna på høy varme? Hater slike tynne svidde biffer, de blir sjelden særlig bra..... Jeg bruker biffer som helst er 3-5 cm tykke, ikke tynne ferdigskjærte skosåler... Biffen lar jeg bli romteperert før jeg steker. Så pepprer jeg (venter med saltet til servering), og bruner på høy tempratur i jernpanne et par min på hver side. Pakker biffen i folie og lar hvile minst 5 minutter. Imens senker jeg varmen i panna, etter hviletiden ettersteker jeg bidden noen minutter til på hver side avhengig av hvor mye stekt jeg vil ha den. Lar hvile 10 minutter mens jeg tilbereder resten. Jeg får alltid perfekt biff. Dette er en stekemetode som funker fint på alle typer kjøtt stekt i panne egentlig. Hviletiden er viktigst, det er da varmen og kjøttsaften fordeler seg i kjøttet og gir en saftig biff som ikke er kald og rå i midten. Det viktigste er at du prøver deg frem med tykkelse og steketider. Kjenn på kjøttet, etterhvert lærer du å kjenne når kjøttet er stekt akkurat slik du liker det.
Gjest Eir Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Prøvd å kjøpe økologisk biff, som de bla selger på Mega? Er glad i biff selv, og dette er de beste råvarene jeg har finnet så langt. Har også god erfaring med det importerte kjøttet de har på Rema. Når det gjelder stekingen synes jeg mange har en tendens til å gjøre det for komplisert. Det er bare å starte på høy varme, snu ofte og skru ned temperaturen etterhvert. Også steke til man får den graden av gjennomstekt man ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå