Gå til innhold

Galehuset

Catus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kose deg med lure ting, da! Jeg skal være veldig lur og sitte her litt til. Så skal jeg finne ut av hva jeg skal lage til middag.

Lapskaus har jeg faktisk aldri prøvd å lage før, det må jeg prøve en gang! Men i dag har jeg ikke ingredienser til det. *skrive handleliste*

Hva slags kjøtt bruker man i lapskaus, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimse

Det er så lettvint! I dag tok jeg bare den enkleste varianten, fryste lapskausgrønnsaker fra frysedisken! :fnise:

Jeg har brukt både okse, svin og elg, alt ble veldig bra. Fant en oppskrift inne på mat og drikke som jeg fulgte sånn halvhjertet, ellers tar jeg det bare på feelingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de fryste grønnsakene er gode, så er jo det en enkel og grei løsning! Kanskje jeg skal prøve meg på den varianten først?

Man kan bruke hvilken som helst type kjøtt, ja? Det høres jo veldig praktisk ut. Jeg må visst forsøke meg på dette her om ikke lenge. Likte ikke lapskaus så veldig godt da jeg var liten, men jeg tror jeg kan ha endret smak siden det. Dessuten må jeg lære meg litt sunne og gode oppskrifter til Junior skal begynne å spise middag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimse

Jeg tror det kommer litt an på hva slags lapskaus man lager? Jeg innbiller meg jeg har lest en vei noe om knoker og koke kraft og greier på den. Men det gidder ikke jeg.

Jeg tar akkurat det kjøttet som passer meg jeg :sjenert::ler: I dag er det en surra stek av okse som gikk i gryta, den er fra 2006 så det var liksom på tide å få spist den nå... Kuttet opp i små terninger, freser i smør, over i jerngryta, litt mere smør og litt mel, bruner kjapt, heller oppi vann så det minst dekker kjøttet, heller oppi grønnsakene og småkoker lenge til det blir en grøt omtrent. Så oppi med krydderier og sånt, og selvfølgelig sukkerkulør, for lapskausen må være mørkebrun :fnise:

Og neida, jeg har ikke kommet i gang med lure ting enda :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mamma holdt på med sånn knokekoking når hun laget lapskaus, og det har jeg sett for meg som noe jeg heller ikke gidder. Derfor har det ikke blitt noe lapskaus-laging på meg. :ler:

Men dersom det kan gjøres så enkelt, skal det vel ikke være noe problem. Takk for fremgangsmåte! Har lagt det til som bokmerke nå, så finner jeg det fort igjen når jeg skal prøve meg. ;)

Og du? Jeg har heller ikke kommet i gang med så mye fornuftig enda. Vet ikke om det er noen trøst for deg, men jeg ville iallfall bare si det.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimse

Jovisst er det trøst! :ler:

Jeg gørrkjeder meg, har vært forkjøla de siste dagene, men får besøk etterpå og i morra er det back in buisness igjen, så da går det vel over igjen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg kunne trøste deg litt, da. Kanskje jeg skal fortsette med å si at jeg egentlig ikke har planer om å gjøre mer fornuftig i dag?

Jo forresten; jeg skal legge de nyvaskede sokkene og luene i babykommoden. Men der stopper det vel, tenker jeg. :ler:

Du får besøk ja? Da blir det stopp på kjedinga iallfall. Koselig!

Jeg har forresten skjønt at den ene hunden nesten driver dere til vannvidd? *glad det ikke er mye uling med katter* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Bippe vasker babydundyne ;) Noen sier de skal vaskes med tennisballer mens andre sier de skal tromles med tennisballer. Jeg gjorde ikke noen av delene, og de to små dynene ble akkurat like fine :) Men jeg kjørte de et par ganger i trommelen, men de tørket ikke helt, så de måtte henge en stund allikevel. Og våte dundyner lukter rart :forvirret:

Hvorfor vasker du babydyner? *lar pent være å spekulere...*

Jeg har blitt rådet til å vaske dyner og puter sammen med tennisballer, for å unngå at fyllet i dem samler seg i klumper. Ballene skal "slå" fyllet på plass slik at det blir fint og jevnt. ;)

Dagens nye kunnskap...

Hva slags kjøtt bruker man i lapskaus, forresten?

Man tager hva man haver?

Så oppi med krydderier og sånt, og selvfølgelig sukkerkulør, for lapskausen må være mørkebrun :fnise:

Plutselig fikk jeg flashback fra folkehøgskolen, hvor vi fikk en lapskaus som var så mørk og ihjelkokt at det var umulig å skjønne hva som var kjøtt og hva som var grønnsaker... *fortrekker lys lapskaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøysejenter! :ler:

-----

I går hadde mannen leid film på vei hjem, så da slo vi ihjel to timer på det. Ellers ble det en tidlig natt, jeg tror vi la oss kl ti. Som vanlig brukte jeg lang tid på å sovne. Da jeg først hadde sovnet, sov jeg egentlig nokså bra. Men jeg våknet kl seks i dag igjen, og fikk kun duppet litt etter det. Ser visst ikke ut til at jeg vil få en skikkelig god natt på noen år.. :sukk:

I dag har jeg faktisk gjort litt fornuftige ting FØR jeg satte meg til på KG, fant ut at det var det beste i dag. Kommer meg jo aldri i gang ellers..

Så jeg har tatt en dusj, sortert skittentøy, satt over en vaskemaskin, hengt mannens arbeidsjakke ut til lufting og ryddet på kjøkkenet. Ikke verst. :)

Mannen jobber sent i dag, så jeg slipper å lage middag. Jeg tar bare noen rester til meg selv fra i går. Enkelt og greit.

Ellers får jeg se hva jeg finner på. Regner med at jeg finner litt mer lure ting å gjøre etter hvert. Har blant annet mer babystæsj som må vaskes. Vannmåleren går seg snart varm tror jeg, etter all den vaskinga jeg driver med for tiden.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn! Da har jeg spist middag, ryddet mer på kjøkkenet, vasket to vasker med klær (den tredje satte jeg nettopp på), gått ut med søppel, hentet posten, sett litt på TV og satt en skolebrød-deig. Nå venter jeg bare på at den skal heve ferdig, slik at jeg kan trille dem ut. Det er lenge siden jeg har hatt skolebrød altså, så det gleder jeg meg til å smake på! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da skal jeg gå å gjøre skolebrødene helt ferdige. Regner med de har etterhevet nok nå. *utålmodig etter å få dem i ovnen*

Deretter blir det TV resten av kvelden; først Ugly Betty så LOST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg følte meg veldig flink i går. Knallgode ble de også! *stolt* Tok faktisk knekken på tre stk helt alene.. :sjenert:

Men resten ble lagt i frysen med en gang, slik at ikke flere skulle forsvinne på mystisk vis. :ler:

Bare synd jeg fikk så halsbrann av dem i går. Slet med å få sove, men så er jo ikke det noe nytt da. Sov faktisk godt når jeg først sovnet, våknet bare et par ganger frem til kl syv. Etter det var det kun dupping. Men bedre en enkelte andre netter, så jeg skal vel være fornøyd med det.

Lurer på hva jeg skal finne på i dag. Mannen blir sen, så jeg slipper å styre med middag i dag også. Jeg kan vaske litt mer babytøy, det er nok å ta av. Blir en størrelse større i dag da. Jeg liker å vaske etter størrelse når jeg først har sortert klærne, da slipper jeg å sortere dem på nytt når de skal tilbake i kommoden.

Ellers kan jeg jo bake litt mer. Var på butikken tidligere i dag og fikk blant annet kjøpt inn litt sjokolade. Siden de sjokoladebollene jeg laget sist allerede er nesten borte (:sjenert:), må jeg vel helst lage en ny forsyning. Men ikke riktig enda. Får se om ånden kommer over meg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten VONDT i bekkenet i dag! Skulle ta på meg en ny truse på morgenen, og da jeg løftet det venstre beinet ga det høyre etter. Siden det har jeg nesten ikke kunnet gå på grunn av høyrebeinet. Vagger som en skikkelig halt gås.. :forvirret:

Da jeg var på butikken tidligere i dag (mannen kjørte meg frem og tilbake før han dro på jobb), var det så deilig å ha handlevogna å støtte seg til. Det var mindre vondt da jeg kunne lene meg på den.

Jeg skal på siste legekontroll i morra, da skal jeg si litt om hvor vondt jeg har for tiden. Regner ikke med at det blir gjort noe med det, men greit å få det inn i papirene mine. :Nikke:

Tror ikke jeg får gjort så mye fornuftig i dag. Skal kreke meg opp bakken etterpå for å hente posten. Det tror jeg blir det nærmeste jeg kommer fysisk aktivitet i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...