Trampe Skrevet 2. november 2006 #21 Skrevet 2. november 2006 Ikke noe vanskelig. Når du fyller ut vigselspapirene er det egne rubrikker for hhv. brudens og brudgommens navn etter ekteskapsinngåelsen. Har også et vernet navn, men slår deg - vi er bare noenogsytti... ← Du må levere navneendringsskjema til folkeregisteret - det er ikke nok å bare fylle ut navnene på vigselspapirene. Da blir det ikke registrert i folkeregisteret, bare i kirkas papirer.
ashera Skrevet 2. november 2006 #22 Skrevet 2. november 2006 Du må levere navneendringsskjema til folkeregisteret - det er ikke nok å bare fylle ut navnene på vigselspapirene. Da blir det ikke registrert i folkeregisteret, bare i kirkas papirer. ← Ok - noen år siden jeg giftet meg...
Gjest Kråkebolle Skrevet 2. november 2006 #23 Skrevet 2. november 2006 Man kan ta ektefellens navn uten å søke, ja. Men er det noen som vet hvordan man gjør det hvis man vil ta et vernet navn ingen har? Det er et gammelt (adelig) familienavn, fra noen generasjoner tilbake (3, tror, jeg). Han er eldste sønn av eldste sønn, og har således "rett" til navnet. Så vidt vi vet er det ingen som har navnet som etternavn idag (noen yngre familiemedlemmer har fått rett til å ha det som mellomnavn). Jeg har hørt at det ikke er lov å ta gammle adlige navn i Norge, men vet også at navnloven ble endret for en stund tilbake. Noen tips om hvordan vi går frem for å få dette navnet? ← Navneloven sier dette: § 4. Avledede etternavn Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. Hvis dette kravet eller andre krav i Navneloven er oppfylt kan dere bruke meldingsskjema for navneendring.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. november 2006 #24 Skrevet 4. november 2006 Er det 200 som er grensa, altså? Jeg trodde det var 100. Jeg deler navn med litt over 100, så kanskje det er verna likevel. Kanskje det blir mitt neste argument i navnedebatten vår...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå