Gå til innhold

Jeg er ikke fornøyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg ny ovn i år.

Røyken står ut i rommet hver gang jeg åpner døren, og glasset blir veldig fort nedsotet.

Jeg hadde ikke problemer med at røyken sto ut i rommet med den gamle ovnen.

Jeg hadde feier rett før jeg skiftet ovn, og pipen så fin ut.

Er det noen som vet hva dette skyldes, og hva jeg kan gjøre med det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres rett og slett ut som om du har dårlig trekk i pipa. Dette kan komme av flere ting, bl.a. for kort pipe, for tett bolig (dårlig eller kunstig ventilasjon), ugunstig plassering i terrenget (utsatt for nedslag i pipa). Hvis dette er problemet kan en vifte i pipa hjelpe.

Det kan også være en feil på selve ovnen, i så fall har du reklamasjonsrett.

En tredje mulighet er at du fyrer opp feil, enkelte ovner må fyres ovenfra for at trekken skal bli bra. Døren skal stå på gløtt de første 15-20 minuttene av fyringen.

Jeg regner med at du er sikker på hvordan trekkfunksjonene på selve ovnen fungerer?

Hvilken ovn har du? Leverandør/modell?

Skrevet

Lite trekk så veden ikke får høy nok tempratur når den brenner. På min gamle peisovn hjalp det godt å trekke askeskuffen et par mm ut, og passe på at den ikke ble stappfull. Vær obs på at dårlig trekk like gjerne kan være et problem med selve huset som ovnen.

Sot på glasset skyldes at veden ikke brenner ved høy nok tempratur, så det løser seg når du finner ut av trekken. Sot er lett å fjerne fra kals sør med fuktig tørkepapir, og så en kjapp puss med avispapir.

Skrevet

Glemte å si at i noen tilfeller av trekkproblemer kan det hjelpe å kappe et par cm av røykvenderplaten.

Skrevet

Jeg har denne ovnen.

Det er jo mange mulige problemer ser jeg..

Er en sånn vifte dyr ?

Jeg tror ikke jeg kan la døren stå åpen de første 15-20 minuttene, for da er vi vel blitt røykforgiftet i mellomtiden. :forvirret:

Er røykvenderplaten den platen som ligger øverst ?

Skrevet
Jeg har denne ovnen.

Det er jo mange mulige problemer ser jeg..

Er en sånn vifte dyr ?

Jeg tror ikke jeg kan la døren stå åpen de første 15-20 minuttene, for da er vi vel blitt røykforgiftet i mellomtiden.  :forvirret:

Er røykvenderplaten den platen som ligger øverst ?

OK, Westfire kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke uttale meg om verken merke eller modell.

En vifte koster mellom ett og to tusen hvis jeg ikke husker feil.

Prøv å ha ovnsdøren på gløtt (anbefales under oppfyringen på alle ovner), men ha samtidig et vindu eller en ytterdør på gløtt. Da får du bedre tilluft. Hvis dette hjelper på problemet er sannsynligvis problemet at ventilasjonen inn i huset er for dårlig. Dette kan fikses med en ekstra ventil e.l.

Røykvenderplaten er den platen som er "taket" i ovnen ja. Siden jeg ikke kjenner den ovnen du har tør jeg ikke å råde deg til å gjøre noe med den uten at du har sjekket med leverandøren.

Uansett bør du spørre der du kjøpte ovnen hvis det ikke bedrer seg med ekstra "trekkhjelp".

Skrevet

Tillegg: Åpne døren langsomt(!) hvis det har lett for å ryke inn.

Sot på glasset kan komme av flere ting som Onyx nevnte, men for lav trekk (og dermed for lav temperatur i ovnen), for mye ved på en gang, samt fuktig ved er de vanligste årsakene til at det soter.

Du bør ha både over og undertrekk helt åpne, i hvert fall inntil veden har god fyr og det trekker bra.

Skrevet

Enda en ting (ja, jeg er litt surrete i dag): Ikke ha på kjøkkenvifta mens du fyrer opp i ovnen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg tror alle på feltet vårt har røyklagt huset sitt første gangen de prøvde å fyre i peisen... (alle husene er like, med lik peis)

Her er hemmeligheten for å få fyr i vår: Ventilen for luftspyling (står så i bruksanvisningen) på glasset må være helt åpen. Ingen vifter må være på, og helst må et vindu stå litt på gløtt til pipa blir varm, ellers slår røyken ned igjen. Bruk opptenningsbriketter, ikke avispapir, og et par-tre småpinner til å fyre opp med. Ikke legg på mer før det har blitt fine glør. Bruk skikkelig tørr og fin ved, ellers soter det og ryker helt forferdelig - ikke tar det fyr heller. Og hvis det ikke tar fyr, bare ryker, og man åpner døra, da bør man ha røykdykkerutstyr...

Når pipa har blitt varm, er det ikke noe problem å skru på alle viftene (og sentralstøvsugeren ;) ) på fullt mens vi fyrer.

Skrevet
Jeg tror alle på feltet vårt har røyklagt huset sitt første gangen de prøvde å fyre i peisen... (alle husene er like, med lik peis)

:ler:

Kan jeg spørre hvilken peis dere har (alle sammen)?

Her er hemmeligheten for å få fyr i vår: Ventilen for luftspyling (står så i bruksanvisningen) på glasset må være helt åpen. Ingen vifter må være på, og helst må et vindu stå litt på gløtt til pipa blir varm, ellers slår røyken ned igjen. Bruk opptenningsbriketter, ikke avispapir, og et par-tre småpinner til å fyre opp med. Ikke legg på mer før det har blitt fine glør. Bruk skikkelig tørr og fin ved, ellers soter det og ryker helt forferdelig - ikke tar det fyr heller. Og hvis det ikke tar fyr, bare ryker, og man åpner døra, da bør man ha røykdykkerutstyr...

Når pipa har blitt varm, er det ikke noe problem å skru på alle viftene (og sentralstøvsugeren ;) ) på fullt mens vi fyrer.

Bra tips. :Nikke:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
:ler:

Kan jeg spørre hvilken peis dere har (alle sammen)?

Nå spør du vanskelig... klarer ikke å lese merkenavnet som står på siden. Men de solgte den på maxbo i hvert fall.

Skrevet
Nå spør du vanskelig... klarer ikke å lese merkenavnet som står på siden. Men de solgte den på maxbo i hvert fall.

Akkurat. Sier meg lite annet enn at jeg vet de selger jøtul i blant. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Akkurat. Sier meg lite annet enn at jeg vet de selger jøtul i blant. :)

Det er i hvert fall ikke Jøtul :)

Skrevet

Takk for mange gode tips.

Jeg skal prøve dem ut og krysser fingrene for at det skal løse problemet. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Og du... pass på at spjeldet er åpnet... ;)

Skrevet
Takk for mange gode tips.

Jeg skal prøve dem ut  og krysser fingrene for at det skal løse problemet. :)

Knæsj. :-D

Si fra hvordan det går da?

*hjelpsom*

Skrevet

Alltid en fordel. ;)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i problemet, og også i løsningene som er skissert her. Det funker.

Men det jeg opplever med min nye katalysatorovn, er også mye av det samme: røyken velter ut når vi åpner døra.

Der har vi to posisjoner på en spak på ovnen - en for å ha katalysatorfyring (dvs at røyken går rundt et par ganger for å få maks utbrenning) og en posisjon hvor røyken går rett i pipa. Denne posisjonen skal den være i under opptenning, og lukkes til katalysator først når det brenner skikkelig.

Jeg har funnet ut at jeg må ha den i "rett i pipa" funksjon når jeg åpner for å fylle på mer ved, hvis ikke kommer røyken hoppende på meg :ler: Så putter jeg i ved, lukker igjen, og flytter "spjeldet" (som ikke er spjeld) over i katalysatorposisjon.

Kanskje det kan hjelpe deg, TS?

Skrevet

Det er ikke noe spjeld på denne ovnen......Helt sant... :sjenert:

Knæsj. :-D

Si fra hvordan det går da?

*hjelpsom*

Jada, men jeg har reis på jobb nå, så jeg får ikke testet det ut før om 14 dager.

........Og du har faktisk vært veldig hjelpsom... :klem: ..Klemmer til alle.. :klem::klem::klem:

Jeg kjenner meg igjen i problemet, og også i løsningene som er skissert her. Det funker.

Men det jeg opplever med min nye katalysatorovn, er også mye av det samme: røyken velter ut når vi åpner døra.

Der har vi to posisjoner på en spak på ovnen - en for å ha katalysatorfyring (dvs at røyken går rundt et par ganger for å få maks utbrenning) og en posisjon hvor røyken går rett i pipa. Denne posisjonen skal den være i under opptenning, og lukkes til katalysator først når det brenner skikkelig.

Jeg har funnet ut at jeg må ha den i "rett i pipa" funksjon når jeg åpner for å fylle på mer ved, hvis ikke kommer røyken hoppende på meg  :ler:  Så putter jeg i ved, lukker igjen, og flytter "spjeldet" (som ikke er spjeld) over i katalysatorposisjon.

Kanskje det kan hjelpe deg, TS?

Jeg har ikke sånn katalysator tror jeg, og hadde jeg bare funnet igjen instruksjonsboken.. Det er sånn dobbel forbrenning. Er det det samme ?

Skrevet

Spjeld = trekk. Svært få piper har eget spjeld med mindre du har åpen peis. Du har sannsynligvis overtrekk og undertrekk på ovnen din. Med mindre du har spesielt god grunn til det skal overtrekken være helt åpen hele fyringstiden, mens undertrekken kan lukkes eller dempes etter 20-30 minutter hvis du vil fyre med lav effekt. Det siste vil jeg fraråde hvis du har problemene du nevner.

Menatte - si fra om 14 dager da? :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...