Gå til innhold

"Matpakketyranniet"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg burde, men jeg fikser det ikke.

Matpakken.

Har jeg med meg matpakke på skole eller jobb, er det ikke jeg som har laget den (jeg er velsignet med en skjønn kjæreste). Som oftest går jeg uten, fordi kjæresten bor i et annet land.

Og jeg er matlei. Appetitten om morningen er lik null, jeg trøkker ned noe mat fordi jeg vet jeg MÅ. Og lysten til å smøre matpakke eller raske sammen noe fristende til lunsj uteblir - og jeg er uten matpakke på vei ut døren i morgentimene. Resultatet blir noen rundstykker laget av luft og ingenting (jeg fordrar ikke lyst/hvitt brød, men må jo ha noe som fyller magen) med altfor mye smør på, med fet ost eller salami - som jeg kjøper der jeg er. Føler meg tvers igjennom usunn, er drittlei av den vanlige lunsjen min, og forbanner den som selger rasket på skolen/jobben.

Hva har du med deg?

Gode tips til fristende lunsj mottas med takk.

Vibeke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater matpakke! :ler:

hadde med idag for første gang på lenge(snakk om solen)

Hadde med et par brødskiver med fiskepudding:) det var faktisk utrolig godt...ble ikke så tørt og ekkelt..

men spennende..tja :ler:

blir vanligvis andre usunne tin gpå jobb,og veldig uregenmessig. Noe annet er ikke mulig i min jobb..

men matpakka.. bør skjerpe meg med den.

Gjest Cruella
Skrevet

Er også en matpakkehater, siden jeg er student igjen, skeier jeg ut og spiser på kafe hver dag. Hehe...

I nødstilfelle, stikker jeg innom Mc Donald's og kjøper en barnemeny.

Nå er ikke jeg så opptatt av å leve/spise så sunt (litt lat, så jeg er fornøyd bare jeg får trent 2 ganger per uke.)

Hvis du liker kornblandinger, kan du jo ta med det i en boks med en skje og kjøpe 1/4 liter melk til. En av guttene mine, elsker kornblandinger, så jeg lager en selv som han har med seg på skolen.

Skrevet

Frustrert jeg også, har begynt i jobb uten kantine, langt fra nærmeste cafe. Så trist så trist.

Så det jeg gjør er:

lager for mye middag. synes middagsrester er digg dagen etter + at de står klare i en boks når om morgenen

har et ferdig oppskåret grovbrød i frysen. tar ut frosne skiver om morgenen og lager doble sandwicher med masse pålegg, gjerne fiskepudding, ja, det blir saftig. skivene tiner på formiddagen og føles ferske til lunsj.

Hilsen Klips som stiller kantinekrav til neste jobb!

Skrevet

Jeg har god erfaring med å oppbevare brød og pålegg på jobb. Har en liten plastboks med 3-4 typer pålegg i kjøleskapet, og et brød i en skuff/et skap på kontoret. Da trenger en ikke å være i matpakkehumør om morran for å få noe å spise til lunch.

Skrevet

Jeg har ikke med meg matpakke.

har tilgang på mat der jeg jobber eller kjøper en baguette i nødstilfelle.

Men jeg hadde en favoritt på skolen.

Mamma laget den da, men det var det eneste jeg fikk i meg.

Jeg hadde med meg brødskiver eller rundstykker uten pålegg og et lite glass syltetøy med en plastskje.

Så kunne jeg bare ta syltetøy på skivene mine og ingenting var klissete og ekkelt (hatet svett ost).

Alt pålegg som ikke er PÅ skiva fra før smaker greit: tubeost, en liten pakke kjøttpålegg eller noe annet.

Skrevet

Er det deg på bildet Klips?

:o

:D så pen syns jeg.

Skrevet

Åh, kjenner meg veldig igjen her ja..

Jeg har alltid vært en hater av matpakker, tørre skiver og fuktige pålegg har jeg aldri latt meg friste av.. :roll:

På skolen der jeg studerer tilbyr de en ypperlig kantine som er både rimelig og som består av rikelig med bra utvalg.

Enten kantina, eller så spanderer jeg på meg en deilig lunch- pause på byens beste cafe.. :wink:

Gjest pulverheksa
Skrevet

kald omelett er godt på skivene gjerne med tomatskiver og litt salat.

Med reste poteter oppi blir dt skikkelig mettende.

Du kan også skjære opp litt salat det tar to minutter. Bare legg tomaten hel i boksen, ellers blir det fryktelig klissete.

Har du muligheten kan du koke nudler på jobben(går fint i microen) og blande i salaten.

Har dressing stående på jobb. Har laget olje eddikk dressing på en liten flaske.

Er egentlig kiip i matpakke veien selv, noen ganger slår jeg til med fancy matp. men ofte blir det skiver med nugatti. :oops:

Gjest pulverheksa
Skrevet

kald omelett er godt på skivene gjerne med tomatskiver og litt salat.

Med reste poteter oppi blir dt skikkelig mettende.

Du kan også skjære opp litt salat det tar to minutter. Bare legg tomaten hel i boksen, ellers blir det fryktelig klissete.

Har du muligheten kan du koke nudler på jobben(går fint i microen) og blande i salaten.

Har dressing stående på jobb. Har laget olje eddikk dressing på en liten flaske.

Er egentlig kiip i matpakke veien selv, noen ganger slår jeg til med fancy matp. men ofte blir det skiver med nugatti. :oops:

Skrevet

Flere fine forslag her, ja!

Det hender jeg slår til og lager meg en pastasalat om jeg skal på langtur. Lettkokte grønnsaker (brokkoli, sopp, babymais), paprika, agurk, løk, oliven og ellers det jeg har for hånden og har lyst på - sammen med pasta. Og olje over eller en lett dressing. Gjerne brød eller rundstykker til.

Smæck'er det ned i en boks, og jeg har mat for dagen. Men igjen - det er unntaket.

Ellers er jo frukt fint, både tørket og fersk. Men man blir jo ikke akkurat mett av det i lengden.

Har en kollega som er så flink. Baker brød - har feskt brød med seg hver dag - og kutter opp grønnsaker; har dem i en boks - og knasker på dette.

Ellers skulle jeg virkelig ønske at alle jobber og skoler var utstyrt med kjøleskap. Bare det å kunne oppbevare agurk, tomat, paprika og noen salatblader - som jeg kan pynte mine skiver, sandwicher osv med - kaldt, er en liten luksus som gjør maten mer fristende. Samt en liten komfyr, brødrister og mikro for oppvarming av diverse. Men har de dette på skolen? Nope! Der jeg jobber har de jo faktisk sånt, når jeg tenker over det... må bare bli flinkere til å bruke det :roll:

Og fiskepudding er godt. Men jeg kobler automatisk inn majones der. Prøver å unngå majones. Slik at når jeg en sjelden gang MÅ ha det, kan jeg spise det uten dårlig samvittighet.

*lære seg til å spise fiskepudding uten majo*

Spiser gjerne youghurt, så der kan jeg vel putte oppi musli'en til Lisa-Beth.

Vibeke :briller:

(skal bli bedre på lunsj)

Skrevet

Klips og Pulverheksa: Forslagene deres er supre!

Men krever litt planlegging og tid (på linje med min pastasalat).

Må visst begynne å tenke på lunsj dagen i forveien, jeg :Nikke:

Vibeke

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med du, Det burde være påbudt med kjøleskap på jobben.

Vi har det heldigvis, og heldigvis har vi noen som rydder(Vaskehjelpen), en del av mine medarbeidere er noen griser.

Vi kan jo inngå en pakt.. planleggematpakkepakten :ler: .

Ikke at traktater ol. er så mye verdt i våre dager..., men det er jo lov å prøve.

Gjest pulverheksa ulogget
Skrevet

Enig med du, Det burde være påbudt med kjøleskap på jobben.

Vi har det heldigvis, og heldigvis har vi noen som rydder(Vaskehjelpen), en del av mine medarbeidere er noen griser.

Vi kan jo inngå en pakt.. planleggematpakkepakten :ler: .

Ikke at traktater ol. er så mye verdt i våre dager..., men det er jo lov å prøve.

pulverheksa som ikke får logget seg inn.

Skrevet

Slik gjør jeg det:

Frokost: et beger 0,1% yoghurt blandet med nesten like mye müsli (etter at jeg leste om den karbohydratfattige dietten kutter jeg av og til ut müslien, men blir ikke like mett...)

Lunsj: Salat som jeg kutter kvelden før og legger i TW-boks. Består oftest av issalat, mais, ananas, purre, agurk og evt. tomat. Ellers tilsetter jeg terninger av crabfish, fiskepudding, kokt egg eller lignende når jeg har det i huset. Tar med dressing (rømme + partydressing blandet) i en liten boks ved siden av. (behøver ikke kjøleskap for å oppbevare det fram til lunsj) Nam - nam for meg som aldri har vært begeistret for brødskiver.

Ellers et lite triks for å venne seg av majones (jeg var ihuga majones-bruker fra tidlig barndom og inntil for et par år siden): Bruk sylte-agurk, vanlig agurk, paprika o.l. istedet - det gir litt mer smak enten det er fiskepudding eller kjøttpålegg det er snakk om. Ellers er ketchup godt på fiskepuddingen.......

Gjest vaffelrøre ikke innlogget
Skrevet

havrekvikk er godt til lunch hvis du har microbølgeovn tilgjengelig. det er havregrøt på boks, ta av lokket, tilsett vann og rør om, sett i microen. ferdig grøt! :D genialt opplegg. godt er det også!

Skrevet

jeg har blitt så begeistret for de nye NOKA varm-rettene. den med ris og karri er KJEMPEGOD, vi har vannkoker på jobben, jeg bare varmer opp vann, heller det nedi plastboksen med risen og karrien (det er grønnsaker også oppi) og lar det stå i 5-6 minutter. fiks ferdig kjempegod lunsj. supermettende er det også, de har tilsatt noe metthets-greier oppi.

ellers går det i hjemmet-slankebrødet, det er også kjempemettende. men jeg liker best noka ris og karrien min jeg da:) de finnes i 2 andre smaker også, nudler og karri og nudler med kylling. skikkelig spicy:)

klem Iset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...