Gå til innhold

P-sprøyten og blødninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en tilsynelatende frisk jente på 21 år. Jeg begynte på p-sprøyten Depo Provera 1. okotober 2002 og har hatt sammenhengende blødninger siden da. Både fastlege og gynekolog sier at det vil stabilisere seg etterhvert, men etter nå snart 4 mnd begynner jeg å bli både bekymret og ganske lei :-? Noen som har samme erfaring som meg? Eller en forklaring? Takker på forhånd for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra preparatomtale av Depo Provera:

Bivirkninger: Hyppige: Uregelmessige blødninger og småblødninger kan oppstå i begynnelsen, men blødninger forsvinner helt ved fortsatt behandling. Vedvarer unormale blødninger, må det foretas grundig undersøkelse for å finne årsaken.

Du kan kanskje spørre legene dine når de eventuelt ville foretatt en undersøkelse for å finne ut om årsaken til vedvarende blødninger.

Jeg hadde små blødninger i begynnelsen som ble mindre og mindre etterhvert, men etter 6 måneder gav det seg helt.

Vibeke

Skrevet

Jobbet hos en gynekolog for en tid tilbake og en del av pasientene der hadde store problemer med blødninger i begynnelsen av p-sprøyte bruk.

En ting gynekologen gjorde var å sette sprøyten med to måneders mellomrom eller oftere, bare en stund, for å prøve å minske blødningene på den måten. Jeg vet ærlig talt ikke andre måter å gjøre dette på, eller om leger / gynekologer gjør dette på alle som blør mye, men jeg vil tipse deg om å snakke med legen om det. Er man meget plaget av blødninger og de ikke ser ut til å avta, senker dette livskvaliteten for mange, og det er ikke meningen med denne sprøyten. Da er det bedre å forsøke en annen type prevensjon. Blødningene KAN gi seg, men det er ikke sikkert med det første. Det er heller ikke alle p-sprøyten passer til.

Vet ikke om det hjelper, men du er i allefall ikke alene !

Kan du bruke annen prevensjon, så spør legen din om diverse typer og fordeler / ulemper ved disse.

Lykke til da :D

Diva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...