nostalgia Skrevet 29. oktober 2006 #81 Skrevet 29. oktober 2006 1, 4 og 6 likte jeg best. Problemet med mange av disse over-the-top stylede leilighetene er jo at absolutt alt av personlighet er strippet bort fra leilighetene. Tror mange potensielle kjøpere blir skremt bort av minimalismen og følelsen av at de selv har for mye "rot", som de ikke aner hvor de skal gjøre av i en slik stylet leilighet. Det er ikke like lett for alle å forestille seg hvor Billy-reolen, mormors gamle sofa og bildesamlingen osv. osv skal plasseres i slike hjem. På det punktet tror jeg faktisk mange boligstylere gjør seg selv en bjørnetjeneste.
Gjest Kråkebolle Skrevet 30. oktober 2006 #82 Skrevet 30. oktober 2006 http://www.finn.no/finn/realestate/object?...8&pos=7&tot=487 Jeg synes alle disse er fine - men så er det jo også planløsninger&interiør jeg kunne ha tenkt meg selv. ← Litt off topic, muligens, men hva er vitsen med et bilde av en nedlagt restaurant i annonsen?
Gjest Fruktfat Skrevet 30. oktober 2006 #83 Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Uten tvil likte jeg 1 og 5 best. ← jeg synes 1 og 5 var ganske like. absolutt de jeg likte best. Endret 30. oktober 2006 av Fruktfat
Gjest Fruktfat Skrevet 30. oktober 2006 #84 Skrevet 30. oktober 2006 etter å ha sett igjennom en gang til ser jeg at jeg ikke har mer møbler i huset mitt enn det er i disse leilighetene. selvfølgelig henger det jakker i gangen og sko i skohylla (ikke mye, for sambo rydder vekk/henger vekk når han synes det er for mye der), blader under bordet og vannkoker/kaffetrakter på kjøkkenbenken, men legg til noen grønne planter så er det ikke så langt unna.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 31. oktober 2006 #86 Skrevet 31. oktober 2006 Takk for svar alle sammen! Konklusjonen min blir som før at "til lags åt alle kan ingen gjera" Mange savner personlighet i de stylede boligene, men det er nå litt av jobben vår det, å avpersonifisere og gjøre det nøytralt. Hvis man gjør det veldig personlig er sjangsen stor for at flere "detter av lasset" fordi de ikke liker akkurat den personlige stilen. Takk igjen for interessante tilbakemeldinger!
onyx Skrevet 31. oktober 2006 #87 Skrevet 31. oktober 2006 Takk for svar alle sammen! Konklusjonen min blir som før at "til lags åt alle kan ingen gjera" Mange savner personlighet i de stylede boligene, men det er nå litt av jobben vår det, å avpersonifisere og gjøre det nøytralt. Hvis man gjør det veldig personlig er sjangsen stor for at flere "detter av lasset" fordi de ikke liker akkurat den personlige stilen. Takk igjen for interessante tilbakemeldinger! ← Jeg er ikke enig i at jobben din er å avpersonifisere og nøytralisere. Jobben din er å vise en leilighet fra sine beste sider, å vise løsninger og at her kan man bo. Det oppnås nødvendigvis ikke best ved å male alle veggene hvite og slenge inn et par designmøbler, og gjøre alle leiligheter til en monoton masse. Seriøse kjøpere "detter ikke av lasset" fordi de ikke liker stylingen av en leilighet, å tro det er ihvertfall å grovt undervurdere veldig mange boligkjøpere. At jeg ikke liker stylingene i disse leiligheten betyr ikke at jeg ikke ville bydd om jeg faktisk likte de viktige tingene som beliggenhet og planløsninger.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2006 #88 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg synes mye av boligstylingen gjør sjarmerende og varme leiligheter om til kalde gufs. En flott leilighet med høy takthøyde og heltre gulv blir gjort om til et plexiglass helvete i hvitt for da kommer alt best frem? Tøys. Det finnes vel en mellomting mellom bondemøbler og lutet furu på den ene siden og plexiglass, hvite melamin møbler og stålreoler på den andre siden. Må alle leilighetene se ut som de er stylet av samme stylist?
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 31. oktober 2006 #89 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg er ikke enig i at jobben din er å avpersonifisere og nøytralisere. Jobben din er å vise en leilighet fra sine beste sider, å vise løsninger og at her kan man bo. Det oppnås nødvendigvis ikke best ved å male alle veggene hvite og slenge inn et par designmøbler, og gjøre alle leiligheter til en monoton masse. ← Jobben min er blant annet å få en bredest mulig gruppe til å se mulighetene med din leilighet. Det oppnås best ved å avpersonifisere og nøytralisere. I tillegg skal jeg mye annet; vite hvem kjøpergruppen er og velge ut møbler i henhold til det, vise potensiale og kvaliteter ved boligen, vise muligheter, sørge for god beslysning, og å sørge for at det blir pene bilder til annonsene. Og hva betyr å avpersonifisere? Det betyr å plukke vekk det som står i veien for å kjøpere kan få se boligen din; Vegger tapetsert med familiebilder, hyller på badet fulle av personlige hygieneartiker, kjøkken som flyter over av personlig og hyggelige, men akk så forstyrrende rot. Jeg lover deg; både du og en potensiell kjøper vil nyte godt av det. Og når jeg møblerer en tom leilighet, hva mener du jeg skal gjøre for å skape "personlighet"? Henge opp bilder av fiktive familiemedlemmer? Produserer litt rot? Fylle opp noen bokhyller med bøker som avspeiler en fiktiv "beboers" litterære smak? Du høres ut som du er redd for å bli lurt
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 31. oktober 2006 #90 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg synes mye av boligstylingen gjør sjarmerende og varme leiligheter om til kalde gufs. En flott leilighet med høy takthøyde og heltre gulv blir gjort om til et plexiglass helvete i hvitt for da kommer alt best frem? Tøys. Det finnes vel en mellomting mellom bondemøbler og lutet furu på den ene siden og plexiglass, hvite melamin møbler og stålreoler på den andre siden. Må alle leilighetene se ut som de er stylet av samme stylist? ← 99,9 % av alle leiligheter er allerede malt før vi kommer. Så fargen på veggene er det ikke vi som bestemmer. ' Jeg ser ellers ikke spesielt mye plexiglass, stålreoler og og hvite melaminmøbler hos stylister. Da tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om! Og av disse seks eksemplene jeg viste til her, var det bare to som lignet litt på hverandre, ellers var de ganske forskjellige. Veldig tydelig at de ikke er stylet av samme stylist. Så hva mener du egentlig? Men jeg ser jo at vi er på ganske forskjellige planeter når du trekker frem disse boligene som gode eksempler. Tror ikke vi noen gan kommer til å bli enige om hva som et pent interiør! 1) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...3&pos=3&tot=182 2) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...3&pos=7&tot=182 3) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...&pos=11&tot=182 (denne er favoritten, når kan jeg flytte inn ... badet helt fantastisk flott) 4) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...&pos=15&tot=182
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 31. oktober 2006 #91 Skrevet 31. oktober 2006 Obs, linkene i mitt forrige innlegg virket ikke. Her kommer de: 1) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...3&pos=3&tot=182 2) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...3&pos=7&tot=182 3) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...&pos=11&tot=182 (denne er favoritten, når kan jeg flytte inn ... badet helt fantastisk flott) 4) http://www.finn.no/finn/realestate/object?...&pos=15&tot=182 Det var det jeg gadd ←
Gjest Kråkebolle Skrevet 31. oktober 2006 #92 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Og når jeg møblerer en tom leilighet, hva mener du jeg skal gjøre for å skape "personlighet"? ← Henge opp bilder av fiktive familiemedlemmer? For all del: Nei! Produserer litt rot? Kanskje ikke dumt. Du vet: Den som kan reglene ka bryte dem med stil. En dyktig boligstyilist klarer å få ei styla leilighet til å se bebodd ut. Klarer du ikke det må du trene mer for å bli dyktig i jobben din. Fylle opp noen bokhyller med bøker som avspeiler en fiktiv "beboers" litterære smak? Bør ikke være nødvendig, men ei bok strategisk plassert i "lesekroken" gir flere ideer enn en stol alene. Men vikigst av alt: Unngå at alle leiligheter blir seende like ut. (Det gjør eksemplene dine, samme hva du mener om den saken.) Den brune sofaen, sengeteppet, bildet over sofaen, gardinene og lampen har begrensa levetid. Dere henvender dere til en bestemt grupe, og da må dere regne med at samme kjøper går på mange visninger der dere har hatt stylingjobben. Til slutt snur de i døra når de ser den forhatte sofaen. At jeg og en del andre har problemer med kritthvite vegger er selgers problem, ikke stylistens, men dette gir dere likevel en utfordring: Hvordan skape varme i et kaldt miljø? Endret 31. oktober 2006 av Kråkebolle
onyx Skrevet 31. oktober 2006 #93 Skrevet 31. oktober 2006 Du høres ut som du er redd for å bli lurt ← Nei, som boligkjøper ville jeg glatt sett igjennom både leiligheter med personlig "rot" og stylede mareritt. At stylede leiligheter uten hvitevarer og skap/hyller ville irritert meg mer enn familiebilder på en vegg, er helt sikker. Mest fordi stylingjobben da kun er halvgjort, og fordi jeg da er nødt til å dra frem målebåndet på visning for å finne ut om det er plass til et standard garderobeskap i soverommet der senga står praktisk plassert midt på gulvet.... Og det jeg helt sikkert ikke hadde gjort er å bydd mer pga styling. Som selger derimot, hadde jeg helt sikkert følt meg lurt hvis jeg hadde hyret inn en boligstylist som hadde presentert de leilighetene du viste til. Stylist er ikke nødvendigvis billig og jeg hadde ærlig talt forventet at leiligheten ble presentert med både hvitevarer og oppbevaringsmuligheter. At stylisten føler at det er for mye "arbeid" eller at skap er fast inventar (noen som er ikke alltid tilfellet og en ekstremt tynn unskyldning), hadde ikke jeg tatt hensyn til.
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2006 #94 Skrevet 31. oktober 2006 Tja, det finnes nå en mellomting ← Enig med Sumiko.Det finnes en mellomting. Hele hovedsaken med å style boliger slik for salgs er jo for å gi den eventuelle kjøperen en følelses av at jeg kan bo her. Flere av leilighetene var etter min mening for sterile. Men jeg må ærlig innrømme at jeg falt pladask for leilighet nummer 1. Men det var mest på grunn av den idylliske balkongen som minna meg litt om Frankrike
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #95 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg må si jeg gjorde store øyne da jeg for første gang leste om folk som levde av å style boliger for salg. Og jeg er dessverre så forutinntatt at jeg synes det er en ganske unyttig jobb. Vil jeg se "fancy" hjem kjøper jeg et interiørblad. Når jeg går på visning ønsker jeg å se bebodde rom, for å få inntrykk av hvor brukbare romløsningene er. Jeg vil heller se garderobeskap på soverommene, og jeg aksepterer at det står i salgsprospektet at soveromsskapene ikke følger med på kjøpet.
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #96 Skrevet 31. oktober 2006 Det var da noe helt voldsomt hvor negative folk var til boligstyling da? Kjære vene, plages dere virkelig så mye av det? :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 31. oktober 2006 #97 Skrevet 31. oktober 2006 Det var da noe helt voldsomt hvor negative folk var til boligstyling da? Kjære vene, plages dere virkelig så mye av det? :klø: ← Er ikke dette et diskusjonsforum da, der man ytrer sine meninger om ditten og datt eller har jeg vært her i 6 år uten å ta pointet enda? :klø:
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #98 Skrevet 31. oktober 2006 Er ikke dette et diskusjonsforum da, der man ytrer sine meninger om ditten og datt eller har jeg vært her i 6 år uten å ta pointet enda? :klø: ← Jo da, selvsagt. Jeg skjønner bare ikke at det kan være til SÅ stor ergrelse for såpass mange. Det blir litt som med sjamporeklamer - alle klager på reklamen, men de kjøper sjampoen likevel. Så det virker.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2006 #99 Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Jeg ser ellers ikke spesielt mye plexiglass, stålreoler og og hvite melaminmøbler hos stylister. Da tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om! Og av disse seks eksemplene jeg viste til her, var det bare to som lignet litt på hverandre, ellers var de ganske forskjellige. Veldig tydelig at de ikke er stylet av samme stylist. Så hva mener du egentlig? ← Er det ikke stoler i glass i et par av de leilighetene du har vist? Hva kaller du det materialet det hvite tv-bordet er laget av? Feks her - er ikke det et melamin bord? Og spisbordet har da stålbein? http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...s=91&adTypeId=1 Og her er det vel orange pleksiglass stoler: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...s=38&adTypeId=1 Men jeg ser jo at vi er på ganske forskjellige planeter når du trekker frem disse boligene som gode eksempler. Tror ikke vi noen gan kommer til å bli enige om hva som et pent interiør! ← Poenget var å vise ting som er ryddet og klart for salg uten å være overhypet stylet men levende. Fargevalget i alle disse leilighetene er gjennomført gjennom hele leiligheten. Jeg har også prøvd å finne nyoppførte og av den gamle sjarmerende sorten. Som en nevnte synes jeg stylisten kanskje ikke har forstått oppgaven helt når man må trekke frem målebåndet for å sjekke om det er plass til skap. Var det forresten noen av dere som så den BBC serien med de som begynte med en leilighet til 100.000 pund og skulle style og pusse opp leiligheter helt til de rakk 1.000.000 pund? De to var designere, og stylister (skotter) og så hadde de et snekkerfirma til disposisjon. Jeg tror det var i leilighet nr 2 eller 3 de lærte ord som skapplass, barnevennlig, etc. Leiligheten var sinnsykt lekker, men beregnet på familier - siden det ikke var skapplass, barnesikring på komfyren og et åpent ildsted fikk de ikke solgt den på nesten 7 mnd. Så de måtte til å montere ikea skap på soverommet, overskap på kjøkkenet, barnesikring på komfyren. DA fikk de solgt. Og dette på tross av at det var bagatell messige innkjøp i forhold til prisen på kåken. Etter det laget de aldri innredninger igjen uten at de hadde hatt en grundig undersøkelse av målgruppen, og de hadde alltid skap på soverommet og mer skap og disker på kjøkkenet. Det er viktig å kjenne målgruppen. Men en annen ting er at det er forskjell på folk: Noen ser ikke potensialet i en leilighet - liker de ikke stylingen blir heller ikke leiligheten solgt. Andre ser rakt forbi den, bortsett fra at de ser at det er plass til en dobbelseng, men ikke skap eller at det kun er plass til et minimalt bord i stuen ... Endret 31. oktober 2006 av Blondie65
Hu i Svingen Skrevet 31. oktober 2006 #100 Skrevet 31. oktober 2006 Altså - jeg liker det når jeg ser fin styling, men det ville ikke falle meg inn å gå på visning uten tommestokk, kniv og lommelykt. Jeg har heller ikke problemer med å se potensialet i en tilsynelatende rønne, men jeg vil faktisk ha mer lyst til å gå på visning i en leilighet som fanger blikket mitt når jeg leser boligannonsene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå