Gå til innhold

Boligstyling

Fremhevede innlegg

Skrevet
Med fare for å kjøre trådstarters spørsmål helt ut i grøfta lurer jeg på dere som er så negative til styling om dette er noe alternativ:

Tapeten vår

Linoliumen vår (legg særlig merke til den svært så smakfulle mesinglista som holder skjøtene på plass  :sjarmor: )

Eller faller bildene fra huset vårt i kategorien "oppussingsobjekt"  :legrine:

Dette hadde helt klart vært et oppussingsobjekt for de aller aller fleste. Det må da til og med du se selv om du bor der? :overrasket:

Om du skulle kjøpt boligen din i dag ville du helt sikkert ha villet skifte ut noe av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Beklager, (eike-)parkett er uansett aldri vakkert *grøss*

Sier en som mener parkett er Guds straff til menneskene.

På samme måte som at den gode gamle vinylen hjemme gos deg er guds gave da eller? ;)

Skrevet (endret)

Vanskelig å rangere stylingen når leilighetene er så forskjellige! Blir litt usikker på hva som menes med styling egentlig - men regner med at det gjelder kun møbler og dekor, ikke farge på veggene? Er også tydelige budsjett forskjeller her.

Men:

Leilighet 1: Veldig fin leilighet. Syns stylingen var gjennomført og harmonisk og med litt personlighet. Likte denne godt. Min 2. PLASS!

Leilighet 2: Pent, men likte ikke. Syns det var rotete og litt uharmonisk og litt dårlig gjennomført. Og da ser jeg bort fra at utgangspunktet er mye dårligere enn f.eks leilighet 1 og at budsjettet tydeligvis er mye mindre. (og hva er det for en stygg "romersk" benk?!) Min 7. PLASS!

Leilighet 3: Likte ikke! Likte mindre enn leilighet 2. Helt uten substans og rotete på en dillete måte. Huff. Kjedelig og litt klisje-aktig innredet. Min 8. PLASS!

Leilighet 4: Liten og trang leilighet, sparsommelig møbler/stylet kan man si ;) Men likte stilen. Syns soverommene så bra ut. Syns også stuen var helhetlig og grei. Min 6. PLASS!

Leilighet 5: Ikke helt slik jeg ville bodd, men absolutt flott og gjennomført! Mye bra lys og harmoniske farger. Litt eksklusivt tilsnitt? Veldig pen leilighet! Men....? Min 5. PLASS!

Leilighet 6: Min vinner! Sånn kunne jeg bodd! Dette syns jeg var en flott leilighet og jeg likte stylingen/møblene. Litt mer spenstig og ikke så "klisje-moderne" som de andre. Litt særpreg samtidig som den er innredet med tanke på sosialt samvær og hygge. Kjempefin! :klappe: 1. PLASS!

Morsom tråd! :)

Og nå skal jeg se hva alle andre mener, det blir spennende ;)

Endret av Kosemose
Gjest Kråkebolle
Skrevet

Jeg kikker og jeg klikker, og klarer ikke å like noen av leilighetene. Antakelig er jeg sterkt påvirket av at jeg ikke ønsker å bo slik, men dette er ikke det eneste.

Alle leilighetene er kritt hvite og virker iskalde. Det har ikke stylingen klart å rette opp, og dermed vil det ikke komme bud fra meg.

Skrevet
Dette hadde helt klart vært et oppussingsobjekt for de aller aller fleste. Det må da til og med du se selv om du bor der? :overrasket:

:sjenert:

På samme måte som at den gode gamle vinylen hjemme gos deg er guds gave da eller? ;)

:ler: (Så, det er noen som både leser det jeg skriver OG husker det ... ;) )

Poenget mitt var ikke bare å lage en privat tråd inne i en annens, men å påpeke at styling kanskje har noe for seg. Styling er noe de fleste ikke oppfatter som noe negativt. Når vi blir stilt overfor bilder her inne så er det én sak, men når vi går på visning så er det viktig at det er så "glatt" som mulig for å ikke stryke noen mot hårene. Vi hadde vel fått beskjed om å gjøre noe med dette hvis vi skulle solgt, tenker jeg.

Det som kanskje jeg syns er litt vondt å se på er alle boligmagasinene, de er veldig ofte upersonlige de! Jeg liker faktisk både vinylen (ikke linolium, nei) og tapeten, jeg :) Vi har det temmelig glatt og konvensjonelt 2006 ellers ...

Skrevet
Alle leilighetene er kritt hvite og virker iskalde. Det har ikke stylingen klart å rette opp, og dermed vil det ikke komme bud fra meg.

Det er da romløsningen og innredning på kjøkken og bad man må se på!?!?! hvis man ikke liker fargene så er det jo bare å male.

De fleste vil jo like lyse farger - og har man lite møbler vil det se større ut.

En overfylt leilighet med masse nips vil ikke se så tiltalende ut.

Men poenget er jo å kunne se potensialet i leiligheten ;)

Skrevet
Det er da romløsningen og innredning på kjøkken og bad man må se på!?!?!  hvis man ikke liker fargene så er det jo bare å male.

Ah, enda en god grunn for ikke å like leilighet 6.

Gjest Kråkebolle
Skrevet
Det er da romløsningen og innredning på kjøkken og bad man må se på!?!?!  hvis man ikke liker fargene så er det jo bare å male.

De fleste vil jo like lyse farger - og har man lite møbler vil det se større ut.

En overfylt leilighet med masse nips vil ikke se så tiltalende ut.

Men poenget er jo å kunne se potensialet i leiligheten  ;)

Joda, men fryser man, så fryser man.

Jeg tenker ikke på fargene i seg sjøl, men den iskalde følelsen jeg sitter igjen med.

Skrevet
:klø:

Litt kryptisk fra meg der, ja, men en ting er parketten (alle har vel fått med seg at jeg ikke liker parkett nå), men når kjøkkenet også består av mørke eikeflater, er lite og med fliser OG det blir vanskelig å se potensialet i dét (bortsett altså fra å pusse opp mer enn bare å male) så mente jeg det var enda en spiker i kista, fra meg, til å velge leilighet 6.

Jeg anklager ingen for å like den. Jeg liker den bare ikke sjøl.

Skrevet
Litt kryptisk fra meg der, ja, men en ting er parketten (alle har vel fått med seg at jeg ikke liker parkett nå), men når kjøkkenet også består av mørke eikeflater, er lite og med fliser OG det blir vanskelig å se potensialet i dét (bortsett altså fra å pusse opp mer enn bare å male) så mente jeg det var enda en spiker i kista, fra meg, til å velge leilighet 6.

Jeg anklager ingen for å like den. Jeg liker den bare ikke sjøl.

Vi er visst ganske enige, vi to :)

Forresten en morsom tråd. Heldigvis har vi alle forskjellig smak, hadde vært kjedelig om alle likte det samme.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Finnes det tall som viser at leiligheter som er stylet selges fortere og for er enn om de ikke var stylet? Synes å huske at et boligprogram på TVN (?) stylet en leilighet/enebolig i hvert program uten at det nødvendigvis gav spesielt utslag i  salgsummen.

Det finnes tall som viser at møblerte leiligheter selges fortere enn umøblerte. Dette er målbart. Man kan ikke måle om det gir utslag i salgssummen.

Skrevet

Jeg tenker ikke på fargene i seg sjøl, men den iskalde følelsen jeg sitter igjen med.

Ok , da kan jeg være litt enig med deg - bortsett fra leil.1 & 5 som jeg synes var fine. De andre leilighetene synes jeg manglet noe.

Men igjen - dette er jo ikke noe som stopper meg fra å kjøpe de - jeg bare liker ikke hvordan interiøret er. Hvite vegger blir jo veldig hvite uten bilder e.l. feks.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man kan sitte igjen med en iskald følelse når det gjelder en klassisk gammel bygårdsleilighet med stukkatur i taket som (for meg iallfall) oser av sjel og gammel sjarme? (Snakker nå om selve leiligheten, og ikke stylingen)

Iskald følelse får jeg ofte i nye hus og leiligheter, jeg ;)

Skrevet (endret)
De fleste boligstylister vi si at et bebodd, pent og ryddig hjem er det beste å legge ut for salg. Så jeg er enig med deg der! Stylistene kommer oftest inn når leiligehetn står tom. Og duftlys er blitt en klisje som vi sjelden benytter oss av. Epler- vel, det er ikke noe boligstylister bruker, for mye jobb å bytte ut til friske før hver visning:-)

Ikke vet jeg, men jeg har vært på MANGE visninger i det siste, og der florerer det av kaffebønner og sukekrtøy på glass, epler og duftlys, matchende bilder og sofa og soveromsgardiner som flyter utover gulvet. For ikke snakke om retroradio og lys på do.

Ikke vet jeg hvem som har puttet inn dette, men stylet og likt over alt ser det ihvertfall ut. Da er det samma for meg om det er stylist, megler eller eier. Synes imidlertid tydelig man ser når det er eiendommens egne møbler som står igjen, og når andre har vært og plassert nye ting der.

Og til deg over som sier at skap er faste installasjoner; det er korrekt, men stylistene putter jo gladelig inn bord, benker, stoler, senger, sjeselonger og sofaer - så hvorfor i all verden ikke et skap?

Endret av Donpedro
Skrevet

Kaffebønner på glass ja :ler: Kanskje det blir like harry om noen år som lutafuru er nå ;)

Da vi solgte leilighet "stylet" jeg den selv. Dvs jeg fjernet MASSE møbler og ting vi trenger i hverdagen, personlige bilder osv. og danderte litt puter etc. Ingen (og i allefall ikke jeg) kunne bodd der etter mitt raid. Men det virket pussig nok. De som var på visning var over seg av hvor mye større vår leilighet var enn de andre i borettslaget (alle er klin like), og mange sa ting som "her vil jeg bo" etc. Så liten tvil om at styling virker.

Skulle jeg kjøpt leilighet nå ville jeg gått for en som så skikkelig stygg og rotete men med god planløsning, i håp om å slippe stive budrunder. Male kan man alltids gjøre ;)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Ikke vet jeg, men jeg har vært på MANGE visninger i det siste, og der florerer det av kaffebønner og sukekrtøy på glass, epler og duftlys, matchende bilder og sofa og soveromsgardiner som flyter utover gulvet. For ikke snakke om retroradio og lys på do.

Ikke vet jeg hvem som har puttet inn dette, men stylet og likt over alt ser det ihvertfall ut. Da er det samma for meg om det er stylist, megler eller eier. Synes imidlertid tydelig man ser når det er eiendommens egne møbler som står igjen, og når andre har vært og plassert nye ting der.

Og til deg over som sier at skap er faste installasjoner; det er korrekt, men stylistene putter jo gladelig inn bord, benker, stoler, senger, sjeselonger og sofaer - så hvorfor i all verden ikke et skap?

Veldig mange styler leilighetene sine selv, og det er vel ikke uvanlig at vanlige boliger har både duftlys, kaffebønner og epler.

Og vedr. skap, både mitt firma og flere andre stylistfirmaer setter inn skap/oppbevaringsplass. Men vi setter ikke inn garderobeskap på soverom da dette fort vil bli oppfattet som en fast installasjon.

Skrevet

Egentlig er det jo litt greit med proffe boligstylister også; man får et godt bilde av leilighetens potensiale og muligheter. For noen er det kanskje vanskelig å se for seg hvor fint det kan bli i en leilighet hvis de som bor der har det ille?

Skrevet
Veldig mange styler leilighetene sine selv, og det er vel  ikke uvanlig at vanlige boliger har både duftlys, kaffebønner og epler.

Mulig folk pleier å ha epler i pyramidestabler hist og pist, men merkelig nok ser jeg det kun på visning. Og da de visningene med minst mulig personlig preg og som ser mest kunstig stylet ut. Dvs de samme leilighetene som har rullede håndklær på dolokket, blå glassten til pynt i en skål og ufattelig lite bruksvennlige møbler.

Å gjøre slik Kosemose beskrev kjenner jeg mange som har gjort med stort hell. Men jeg personlig hadde ikke giddet å betale ekstra for noe slikt.

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg ble rett og slett sint da jeg så disse bildene. Å kalle seg stylist og lage noe så sterilt og styggt er et hån mot oss levende mennesker. Hva i all verden mener stylisten med dette? Å få norske hjem til å likne et sykehus med merkelige, stygge møbler?

Med hilsen Jon Are

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...