Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Da jeg var hos legen min i dag fikk jeg vite at jeg hadde et syndrom som forhindrer eggløsning, og at jeg derfor vil få problemer med å bli gravid. Da jeg fikk mensen som 12 åring, så var den regelmessig. Men da jeg var 14-15 fikk jeg en cyste på eggstokken som sprakk. Og etter det fikk jeg ikke mensen igjen med mindre jeg tok p-piller. Dette visste jeg om, men det var ingen leger som kommenterte det da jeg sa det. Først i dag fikk jeg vite hvorfor jeg ikke får eggløsning. Noen flere som har dette, som vet hva syndromet heter? Dette er helt nytt for meg, og legen hadde ikke så mye tid til å forklare. Var egentlig ikke derfor jeg var der i dag, heller. Noen som vet av nettsted med informasjon? Jeg vil vite mer om dette.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg vet ikke hva forkortelsen var, men det kunne være noe sånt. Jeg ble egentlig målløs da han sa at jeg ville få problemer med å bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 PCO eller PCOS. www.snartgravid.com. Mange der som har diagnosen. Håper du har kuttet ut hormonprevesnjon for en stund siden? Mange med PCO/PCOS sliter med å komme i gang igjen etter kroppen blir utsatt for slikt.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Vel, jeg sluttet med p-plaster i sommer, og da var det 7 år siden jeg fikk cysten. Takk for svar og tips til informasjon. Jeg har ingen planer om å bli gravid akkurat nå, men dette blir en stor omstilling. Bare å tenke på at det kan hende at jeg ikke har mulighet til å bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Hvis du ikke får igjen eggløsningen etter å ha sluttet på p-plasteret, så kan du når du vil bli gravid få eggløsningstimulerende tabletter (pergotime). Mange blir gravid med dette. Virker ikke det kan man prøve FSH stimulering. Det er sprøyter man setter hver i dag i ca en uke til man på UL ser at ett egg er klart til å slippes. Dette er litt sterkere enn pergotime behandling og krever oppfølging hos en gynekolog. Har det gått en god stund og dere har prøvd alt så er IVF (prøverør) neste, men de aller fleste som har PCOS blir gravide med litt hormonhjelp. Det står veldig mye om PCOS på nettet, det er bare å søke seg fram.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg ville anbefale deg å sjekke muligheten for å få Metformin. Det er blodsukkerregulerende tabletter som ikke bare flikker på symptomene slik de andre behandlingene gjør, men som endrer hormonbalansen din fra grunnen av og derfor ofte både setter i gang eggløsning og fjerner de andre symptomene.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Metformin har hjulpet meg bra meg PCOS'en, men den har en fryktelig bivirkning. Veldig mange får kvalme,sterke magesmerter, oppkast. Men det virkelig verdt å prøve. Det kan ta noen måneder før man merker noen forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg fikk vite av legen at de fleste som har dette syndromet er overvektige, det er ikke jeg, men heller litt undervektig. Er ikke metformin brukt mot diabetes type 2? Kan det hjelpe meg selv om jeg er tynn? Burde jeg begynne med metformin nå, eller når jeg ønsker å bli gravid?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg fikk vite av legen at de fleste som har dette syndromet er overvektige, det er ikke jeg, men heller litt undervektig. Er ikke metformin brukt mot diabetes type 2? Kan det hjelpe meg selv om jeg er tynn? Burde jeg begynne med metformin nå, eller når jeg ønsker å bli gravid? ← Det er flere tynne PCOS'ere som bruker metformin siden den kan hjelpe til å få igjen EL. Men noen leger mener det ikke er noe vits, men det skader ikke å prøve siden alt den gjør er å regulere blodsukkeret. (klart den har bivirkninger, men det er hovedsaklig mageproblemer)
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #11 Skrevet 30. oktober 2006 Metformin har hjulpet meg bra meg PCOS'en, men den har en fryktelig bivirkning. Veldig mange får kvalme,sterke magesmerter, oppkast. Men det virkelig verdt å prøve. Det kan ta noen måneder før man merker noen forskjell. ← Jeg har overhode ikke merket noen bivirkninger, så det er tydeligvis noen som slipper det. Som hun over her sier; det er virkelig verdt å prøve. Og ikke gi opp dersom du ikke merker noen forskjell med en gang; hos meg tok det 16 mnd. før eggløsning og mens var helt stabilt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Men hvorfor nevnte ikke legen dette for meg, da? Altså at jeg kan få en stabil syklus med Metformin. Jeg synes så klart at det er godt å ikke ha mensen hver måned, men desto lengre jeg går uten den, jo mer usikker blir jeg på at det vil gå bra å bli gravid. Selv om jeg ikke planlegger å bli gravid akkurat nå, så kanskje det er lurt at jeg tar Metformin nå så jeg fortere kommer inn i en syklus? Huff, det dukket opp så mange spørsmål etter dette legebesøket. Jeg ble så sjokkert da han plutselig sa at jeg hadde dette. Og nå har det kverna rundt i hodet mitt i en uke med blandede følelser og spørsmål. Må jeg kanskje på en utredning før jeg kan få Metformin? Han nevnte jo ikke Metformin i det hele tatt. Akkurat hva er det som skjer når man tar Metformin i forhold til syklusen? Jeg vet at Metformin er et antidiabetikum som gjør til at kroppen får nyttegjort insulinen bedre eller at den øker insulinproduksjonen. Men hva er den direkte sammenhengen mellom insulin og kjønnshormoner? Har jeg for lite insulin?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #13 Skrevet 4. november 2006 Desverre er det mange leger som bare SLENGER ut diagnoser uten å forklare pasientene skikkelig hva det kommer av, hvordan det behandles og konsekvenser. Du får sikkert mange gode råd her inne, men hvis du fortsatt føler for å snakke med legen din igjen så kan det være lurt å skrive alle spørsmålene dine ned på en lapp og ta den med deg. Si til legen at du har gjort dette og ta punkt for punkt. Lett å glemme ting i farten mellom all latinen LYKKE TIL IALLEFALL:)
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #14 Skrevet 4. november 2006 Det virket som at vi bare skulle snakke om dette når det ble aktuelt for meg å bli gravid. Men så leste jeg i går her inne på en annen tråd at man er sterkere disponert for diabetes og hjerte og karsykdommer når man har dette syndromet. Jeg synes det er skummelt. Så jeg vil vite hvordan jeg skal leve for å unngå dette. Lurer også på om inntak av sukker har noen betydning for sjansen for å bli gravid. Huden min ser ikke ut etter at jeg sluttet med p-plasteret. Kviser og hudormer popper ut i ansiktet mitt. Til og med det er en motivasjon for å få ting bra. Så hvis jeg faktisk kan få systemet i orden og få en normal syklus igjen med metformin, hvorfor sa han ikke det da? Blir litt sint jeg nå, føler at det var usæriøst av han å bare slenge ut diagnosen på den måten han gjorde: "Du har PSOC, og vil få vanskeligheter med å bli gravid." Bare det tok jo pusten i fra meg. Det var ikke fordi jeg hadde mistanke til noe sånt, jeg var til legen, det var av en annen grunn. Jeg har mistenkt at noe ikke var som det skulle, da jeg etter cysten ikke fikk mensen igjen. Og dette har jeg sagt til 5 leger! Ingen har reagert. Så jeg har gått på unødvendige prevensjonsmidler i 8 år. Det er masse penger kastet ut av vinduet, i tillegg til at fettansamlinger her og der som jeg ikke blir kvitt, og en del bivirkninger jeg kunne ha vært foruten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå