Gå til innhold

Sukker-avhengig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tror du har rett i det ...

Good girl, go  :klappe:

La oss møtes jevnlig for å høre hvordan det går, enten det er positivt eller negativt. Kanskje vi kan støtte hverandre litt i dette? Kanskje jeg skal slenge meg på jeg også ...

Er det bare godterier eller er det annet også? Kjeks? Is? Ketchup? Yoghurt?

Kjeks: Masse raske karbohydrater, like ille som sukker.

Is: Finnes is uten sukker, som smaker æsj.

Ketchup: Idun har ketchup uten sukker

Yoghurt: Finnes youghurt uten tilsatt sukker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er 11. (morgen/)dag uten snop  :overrasket: Og mensen kom uten noe sug også - enda mer overraska. Det er nesten så jeg blir redd for at ProtestAnd vil snike seg til en sjokoladebit bare for å teste meg, eller at OndeAnd vil si ja takk til godterier bare for å være vemmelig.

Hva gjør jeg om tre dager når sukkerfriperioden er over?!

Du fortsetter sukkerfri-perioden!! :blunke:

Det dannes stoffer i hjernen når du spiser sukker som gjør at du vil ha mer. Og det tar noen uker (2-3? husker ikke helt..) før dette stoffet forsvinner.

Så det gjelder visstnok bare å få dette ut av kroppen, og så skal ikke søtsuget komme på samme måte som før...

Har jeg hørt i hvertfall..

Jeg har selv erfart at det er lettere når det har gått noen uker, og man er kommet inn i en god rutine uten søtsaker.

So keep it up!! :tommel:

Skrevet
Du fortsetter sukkerfri-perioden!! :blunke:

Det dannes stoffer i hjernen når du spiser sukker som gjør at du vil ha mer. Og det tar noen uker (2-3? husker ikke helt..) før dette stoffet forsvinner.

Så det gjelder visstnok bare å få dette ut av kroppen, og så skal ikke søtsuget komme på samme måte som før...

Har jeg hørt i hvertfall..

Jeg har selv erfart at det er lettere når det har gått noen uker, og man er kommet inn i en god rutine uten søtsaker.

So keep it up!! :tommel:

Tusen takk, villkatt :kose: Jeg legger rådene inn i blåggen min. Det var akkurat noe sånt jeg trengte å høre.
Skrevet

ja helt sant som de sier her at det blir lettere etter en stund.

Et godt råd jeg fikk da jeg sluttet med sukker er å ta tilskudd av gode tarmbakterier. Det kickstartet sukkerfriheten for meg.

På buyhelse.no (som kvinneguiden har hatt artikkel om tidligere) finner du den billigste og beste typen kalt FLORA DOPHILUS. Jeg tok ganske mange den første uken, 8 om morgenen og 8 om kvelden med vann, og jeg hadde ikke lyst på søtt etter det! Litt merkelig siden jeg før slukte en stor firkløver ++ på 5 minutter uten problem, men jeg er veldig glad nå for at jeg investerte i de boksene selv om det var litt dyrt.

Det er en OPPLEVELSE å kunne kikke på sjokoladen til samboeren i skuffen uten å få vann i munnen og måtte smugspise!

Gjest Gjest_AK_*
Skrevet

Jeg har vært avhengig av sukker i 2 år, og lagt på meg mange mange kilo. Jeg spiste så mye som 1-2 sjokolader hver dag+kjeks+kaker+brus.

En dag bestemte jeg meg nok er nok! SLutta tvert med alt søtt. Når søtsuget kom tok jeg en kopp options kakao.

Nå drikker jeg ikke den engang lenger. Har ikke spist godis, brus, kaker ++ på 1mnd. Savner ikke det heller:):):) Nå går jeg rett fordi sjokohylla på butikken.

Man kan slutte hvis man absolutt vil!

Skrevet

Har ikke vært her inne før, men må bare skryte av hvor flink jeg har vært i det siste.

Søndag for snart to uker siden bestemte jeg meg for å kutte ned på godteriet. Har spist alt for mye godteri, og kiloene har nok sneket seg på.

Spiste ikke noe på ukedagene forrige uke, bare litt på lørdag. Hadde fryktelig lyst på noe enkelte dager, men klarte å holde meg. Denne uka så har jeg også klart å holde meg unna, selv om de rundt meg har spist litt godteri nå og da. Og det har vært mye enklere denne uka, det søtsuget som var der forrige uke har ikke vært like mye tilstede :) På skolen i går satte ei i klassen frem en pose smågodt, men jeg tok bare en liten ting, selv om posen stod der hele skoledagen.

Syns jeg har vært flink jeg :sjenert::)

Skrevet
Syns jeg har vært flink jeg :sjenert::)

Ja, veldig bra :klappe:

Må bare si takk til trådstarter :klem: Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å begrense sukkerinntaket mitt, hvor mange motivasjonsgjenomganger, hvor mye tanker og følelser jeg har lagt i dette med mitt forhold til sukker. Og så dukker det "bare" opp en tråd her på KG, akkurat på rett tid, og treffer meg akkurat der sånt skal treffe. Etter at jeg startet har jeg hatt noen bittesmå sprekk (3?) og én stor, og sammenlignet med hva jeg spiste før er det stor forskjell.

Så tusen takk, det går veldig bra nå. Og så kommer jeg tilbake når det begynner å gå trådt.

Skrevet

Så bra BergensAnd:D Syns dere alle er kjempe flinke.

Har klart det meg sånn midtpå:P Spiser fortsatt litt, men ikke så mye som før:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg blir fort sukkeravhengi ! (Merker det godt nå etter julekalender-perioden) :)

Min metode er å ikke spise godis på 3 uker,

da smaker det ikke så godt etterpå.

Er hardt, må ha litt viljestyrke. :)

Hvis jeg får skikkelig sukkersug spiser jeg heller noe

annet - noe godt frukt eller grønt (mye godt å velge mellom

- jeg er veldig glad i sukkererter, gulrøtter, kålrot - og tørka aprikoser).

Knasker også frokostblanding - f.eks. All-bran.

Etter 3 uker går det mye bedre!

Merker forøvrig at jeg blir mye mer sugen på noe søtt når jeg

spiser "tung" mat - kjøttdeig, pizza, pastamiddager etc.

Spiser jeg magert - fisk, kylling, salater osv. har jeg ikke så

stort behov for noe søtt.

• 1 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men fortsatt aktuelt tema. Skjønner ikke hvordan dere greier det...

Har nå gitt opp å gå ned i vekt for en stund... og sukkeravhengigheten er det største problemet.

Jeg trøstespiser, kjedespiser, belønner og kosespiser. Og det er ikke bare smaken, men konsistensen og hele pakka, og noen ganger bare MÅ jeg ha en sjokolade, eller akkurat DEN typen skumgodt, eller DEN typen smågodt.

Noen ganger går det bra med å drikke lettbrus i stedet (jeg får ikke økt søtbehov eller sultfølelse av det), eller en gulrot, eller en kjeks, eller en banan. Som oftest ikke. Ikke er jeg noe glad i frukt heller, og det kan ihvertfall ikke erstatte følelsen av sjokolade mellom tenna...

Jeg tar Krom Active, men føler ikke at det fungerer noe særlig heller. Skal prøve å kutte ut å kjøpe søtsaker en ukes tid nå, men siden familien kommer på besøk i helga blir det nok ikke helt sukkerfritt.

Flere gode tips?

Skrevet

Jeg burde ikke lest denne tråden, jeg spiser veldig sjelden godis, men nå fikk jeg utrolig lyst på noe søtt.. :sjenert:

Skrevet

hihi.. denne tråden er laget av den gamle brukeren min=P Fikk aldri logga på igjen med den:S

Uansett så har jeg vel ikke forbedra meg såå mye, men litt kansje;) Hadde helt glemt den tråden jeg=P Men noen som er med på å prøve på nytt? hehe.

Jeg skal ihvertfall starte på trening igjen imorgen! også ble jeg litt inspirert av denne tråden+ litt sur på meg selv at jeg omtrendt ikke har forbedret meg noe etter at jeg starta den, så nå skal jeg prøve en gang til=P hehe

=)

Skrevet

Syns det hjelper litt å tygge tyggis.. ellers så har jeg prøvd eple-eddik,med krom, men er ikke flink nok til å ta det regelmessig så går litt opp og ned, men syns faktisk at det hjalp;) Eple-eddik hjelper også på sultfølelsen, og syns faktisk at det funka=P

Gjest Bjørch
Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne være med!

Jeg har lagt på meg mye siste fem årene, det virker som om kroppen nå tar opp alle kalorier og lagrer det som fett, tidligere kunne jeg spise hva som helst.

Jeg er sukkeravhengig, og synes det å slutte å røyke var en lett match i forhold til å skulle slutte å spise sukker.

Idag har jeg en rest av påskesnop liggende ("måtte" kjøpe da jeg så det i butikken). Kjøkkenskapene er ganske rotete, så jeg må vel rydde der og se om jeg finner mer. Fryseren er tom for is, kaker o.l.

Skal gi bort resten av sjokoladen (har ikke hjerte til å kaste det...)

Jeg får lyst på sukker når jeg egentlig er sulten men ikke får laget meg ordentlig mat. F.eks på vei hjem fra jobb, om morgenen hvis jeg må stresse til jobb og ikke rekker frokost osv.

Mål: Å holde meg unna sukker i tre uker f.o.m idag.

Tiltak:

Stå opp litt tidligere om morgenen så jeg rekker sunn frokost

Kjøpe kålrot/gulrot og ta med noen stykker hver dag som jeg kan spise på vei hjem fra jobb

Begrense handleturene i butikken (fristelser...)

Bare kjøpe bensin på bensinstasjonen - ingenting "ekstra". Dyrt er det også...

Gjest Bjørch
Skrevet

Heisann! Jeg hadde bare lyst til å si at jeg har klart å holde meg vekk fra sjokolade og mesteparten av sukkerting siden søndag. Jeg har drukket et par kopper kaffe/te om dagen med en halv teskje sukker i (vanligvis bruker jeg en hel), og idag spiste jeg pannekaker med en spiseskje syltetøy på. Men utenom det har jeg faktisk greid å styre meg, og jeg er litt overrasket selv. Er det noen flere som er med på tre uker "sukkeravvenning"?

Skrevet (endret)

Kjempe bra=D Jeg skal ihvertfall legge litt mer innsatts i dette;) Skal klare det jeg også=P hehe..

Edit: Er klart med på "tre-ukersen" din! ;)

Endret av Mirepoix
Gjest Bjørch
Skrevet

Hei, Mirepoix! Så bra at du er med! Det er alltid litt lettere om man er flere som kan oppmuntre hverandre og som man føler litt "forpliktelser" for :-)

På fredag spiste jeg et stykke kake på jobb, men jeg klarte meg med ett stykke (vanligvis ville jeg gjerne forsynt meg igjen). Jeg har ikke tenkt å være helt konsekvent om å unngå alt med sukker, for da er jeg sikker på at jeg kommer til å gå på en gigantsprekk. Og det vil jeg ikke! Heller spise litt imellom så jeg ikke føler jeg går glipp av alt som er godt. Jeg må bare lære meg til å styre sukkerhungeren og spise mindre av det, og jeg synes faktisk trangen til sjokolade er litt mindre enn før.

Jeg har begynt å trene/gå turer flere dager i uken, så jeg har faktisk gått ned en kilo på et par uker. :-) Det motiverer også, for en av grunnene til at jeg begrenser sukkerinntaket er å sakte gå ned noen kilo og føle meg i bedre form.

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...