Gå til innhold

Sukker-avhengig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Merker også "må-ha-noe-søtt" følelsen når jeg spiser uregelmessig, så det er noe jeg må få orden på...

Jupp, det er ofte sånn, når man spiser uregelmessig får man ustabilt blodsukker, når blodsukkeret faller får man veldig søttrang. Før jeg lærte meg å spise skikkelig var jeg helt rabiat i fire tiden på dagen, følte meg syk og spiste alt jeg kunne få tak i. For de fleste med stort sukkerbehov er det nok ofte dette som er grunnen, for meg er det mer vane og psykisk, som har gått over til mer fysisk behov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du har rett i det, for mange er det en uvane som etterhvert blir mer fysisk behov. Jo mer du spiser av sukker, jo mer føler du behov for. Ond sirkel....

Jeg har gjort noe nå som jeg aldri har gjort før: Jeg har tatt resten av sjokoladen fra lørdagskvelden og kastet i søpla! Kommer til å angre som rakkern i morra tidlig, men dette blir nesten som å være alkoholiker og tømme ut flasker. Nå MÅ jeg klare to uker uten snop, så skal jeg se om det hjelper!

Skrevet
Tror nok du har rett i det, for mange er det en uvane som etterhvert blir mer fysisk behov.  Jo mer du spiser av sukker, jo mer føler du behov for. Ond sirkel....

Tror du har rett i det ...

Jeg har gjort noe nå som jeg aldri har gjort før: Jeg har tatt resten av sjokoladen fra lørdagskvelden og kastet i søpla!  Kommer til å angre som rakkern i morra tidlig, men dette blir nesten som å være alkoholiker og tømme ut flasker. Nå MÅ jeg klare to uker uten snop, så skal jeg se om det hjelper!

Good girl, go :klappe:

La oss møtes jevnlig for å høre hvordan det går, enten det er positivt eller negativt. Kanskje vi kan støtte hverandre litt i dette? Kanskje jeg skal slenge meg på jeg også ...

Er det bare godterier eller er det annet også? Kjeks? Is? Ketchup? Yoghurt?

Skrevet
Tror du har rett i det ...

Good girl, go  :klappe:

La oss møtes jevnlig for å høre hvordan det går, enten det er positivt eller negativt. Kanskje vi kan støtte hverandre litt i dette? Kanskje jeg skal slenge meg på jeg også ...

:bukke:

Det er kjempefint hvis vi kan være flere! Jeg skal nå i første omgang kjøre to uker uten snop, for det vet jeg fra tidligere at hjelper veldig. Snop er her definert som sjokolade, kjeks, lakris, smågodt - alt snop med sukker. Sukkerfrie pastiller er tillatt.

Ideelt sett burde man kutte alt av tilsatt sukker og raske karbohydrater. SouthBeach er bra sånn. Men det klarer jeg bare når jeg har ferie, og kan ha alt fokus på å lage sunn mat. Nå når jeg jobber, så må jeg ha lette og raske mellommåltider, da er det ikke realistisk å kutte ut yoghurt. Mild og lett småyoghurt med vanilje eller blåbær er gull verdt da.

Skrevet

Så bra at det er flere som vil være med:D. Har ikke merket noe etter "sukker-følelsen enda, men så er jo ikke klokka mer enn 13.30 heller;)..og jeg sto opp rundt 11:P

Jeg skal ihvertfall gå til innkjøp av boka "sukkerbomben". Er sikkert en flott inspirasjon.

Skrevet

Hva med å kjøpe noe god frukt. Noe litt utenom de vanlige eplene og appelsinene:P (kan selvfølgelig kjøpe det, om det er yndlingsfrukten din).

Er jo så mye annet å velge mellom dersom man beveger seg litt utenfor rimi:P

Skal ta meg en tur innom en fruktbutikk imorgen, en av de utenlandske fordi der har de så mye annet.

Skrevet

For meg er det særlig godterier som er vanskelig. Det andre er jeg ikke så glad i uansett, men prøver å unngå kjeks is ol også. Sånn at jeg ikke kan ta det som en erstattning liksom. Jeg behøver ikke kutte ut alle matverer med sukker i, men allt som kommer i tilleg, altså det lille(les sotre) ekstra, som snop.

Kjekt og se at det er andre som har det på samme måte som meg, uten at det betegnes som slankehysteri. Jeg er relativt slank, og det er ikke derfor jeg behøver kutte ned på sukkeret. Men en del av de jeg kjenner kan jeg ikke snakke med dette om, fordi de da mener at jeg er hysterisk og ikke behøver bekymre meg for hva jeg putter i meg. Men jeg mener det går ann å ønske leve sunt selv om man ikke er overvektig, men aller mest hater jeg suget og det å MÅTTE ha.

Skrevet
Hva med å kjøpe noe god frukt. Noe litt utenom de vanlige eplene og appelsinene:P (kan selvfølgelig kjøpe det, om det er yndlingsfrukten din).

Frukt er smart, det dekker mye av det samme bevovet for meg, fordi det for meg er mer det "å putte i munnen" som er det værste, så et sunnt alternativ er bra. Bare ikke like lett å kjøpe fruktå kutte opp etc som å kjøpe en sjokolade. Jeg prøver også legge inn oppkappede grønnsaker, gjerne med kesamdipp el lignende, for dette ikke øker blodskkeret like mye slik at jeg får en nedtur og blir sukkersyk igjen.

Det aller lureste er å ikke kjøpe snop i all fall, har man det ikke er det ikke mye å gjøre med. Selv er jeg ikke så sukkersyk når jeg er hjemme, det er værre på skolen og når jeg er ute for da vet jeg at det ikke er langt til nærmeste butikk og det å motstå blir mye vanskligere.

Skrevet

Grønnsaker og dipp<33

Enig at på skolen er det værst....men nå har vi fått grønn-kantine på skolen, og nå om vinteren (nja, er ihvertfall kaldt da) er det ikke så kult å gå på meny å handle:P

Skrevet

Hvordan går det med dere, jenter? Jeg har min 4 dag uten sjokolade - føler meg veldig flink. Var utslitt etter jobb idag, så det holdt hardt å ikke kjøpe en sjokolade til togturen, men jeg klarte meg!

Skrevet
Var utslitt etter jobb idag, så det holdt hardt å ikke kjøpe en sjokolade til togturen, men jeg klarte meg!

Er ikke dét en god følelse, å ha klart å gjennomføre planen? Veldig bra, Twigi :klappe:

Sambo kom hjem med Toblerone etter en flyreise, og jeg klarte ikke å motstå. Så jeg tok en bit på mandag. Men nå har jeg fortalt ham det, at jeg skal prøve å klare meg uten sukker i 14 dager så trenger jeg i hvert fall ikke spise for å holde ham med selskap.

Så - regnemaskinen min begynner omatt fra mandag.

Men jeg må likevel si at det er den eneste utskeielsen jeg har hatt siden jeg hang meg på her så egentlig har jeg vært veldig flink :)

Skrevet

tja..har Yzma klart det? neida:P hehe...Var med en venninne igår, og da bare måtte vi kjøpe oss sjokoladekjeks :forvirret:

MEN...fra imorgen av: ikke mer. Itillegg er jeg sur fordi jeg ikke har klart det :sur:

Jeg må bli strengere med meg selv...

Bra at ihvertfall dere har klart det da :tommel: *føler meg nesten litt stolt over å ha startet den diskusjonen som får andre til å legge om kostholdet sitt* hehe:P

Skrevet
Hvis dere skal prøve krom mot sukkerbehovet vil jeg anbefale dere å kjøpe det på helsekost, og ikke ta billigvariantene fra dagligvaren.

Min erfaring er at de merkene som koster litt mer hjelper bedre.

Hva er forskjellen? Trodde krom var krom.

Uansett så kan jeg melde at jeg er såkalt "sukkeravhengig" selv. I kveld holdt jeg på å krepere, jeg fikk så lyst på noe søtt. Jeg måtte snoke i skuffene, selv om jeg visste at det var intet å finne. Jeg må rett og slett la være å kjøpe inn sukkerprodukter om jeg skal klare å holde meg unna. På skolen er det et problem da kiosk er lett tilgjengelig. Og jeg blir ikke flau over å betale små beløp med kort. :sjenert:

Jeg har klart når jeg har bestemt meg for det å kutte ned på forbuket drastisk. Abstinensene gir seg faktisk etterhvert, i hvertfall hos meg.

Skrevet
Er ikke dét en god følelse, å ha klart å gjennomføre planen? Veldig bra, Twigi  :klappe:

...

Men jeg må likevel si at det er den eneste utskeielsen jeg har hatt siden jeg hang meg på her så egentlig har jeg vært veldig flink  :)

Takk for skryt! Det gjorde at jeg klarte å holde meg på matta resten av uka :)

Nå har jeg unnet meg litt idag, og er egentlig litt skuffet over meg selv. Det er uhyggelig lett å skulle unne seg litt mer, og litt til når dagen først er "ødelagt".

Nå vet jeg ihvertfall at jeg kan klare en hel uke uten sjokolade :) Målet i neste uke er å klare seg med mindre karbohydrater. Denne uka har jeg spist mye annet for å holde meg unna sjokoladen, og det merker jeg på vekta. Så neste uker skal være sunnere, og så skal jeg får lov å skeie ut neste lørdag.

Nå har jeg lovt det.....

Skrevet

Tips:Dokumentar på NRK1 i kveld kalt "sukkerslaver".

Skrevet
Tips:Dokumentar på NRK1 i kveld kalt "sukkerslaver".

Kall meg overfladisk, men jeg så første delen forrige uke og syntes den var veldig kjedelig :overrasket:

Den, serien, er en historisk gjennomgang, og sukkerslaver henviser like mye til de faktiske sukkerslavene, slavene på plantasjen. Bakgrunnsstoff er jo alltids interessant, men denne serien syns jeg ikke fenga.

Men det er meg, da :sjenert:

Skrevet
Kall meg overfladisk, men jeg så første delen forrige uke og syntes den var veldig kjedelig  :overrasket:

Den, serien, er en historisk gjennomgang, og sukkerslaver henviser like mye til de faktiske sukkerslavene, slavene på plantasjen. Bakgrunnsstoff er jo alltids interessant, men denne serien syns jeg ikke fenga.

Men det er meg, da  :sjenert:

Jeg så den (visste ikke at det var andre del), og ble ikke så veldig fenger jeg heller..Jeg hadde ventet meg noe a la "Supersize me". :ler:

Skrevet

I dag oppdaget jeg en ting. Jeg har bare spist snop en gang denne uka, og det oppdaget jeg ikke før i dag faktisk. Jeg har klart meg relativt greit de siste ukene også, men da har jeg vært bevisst på det hver dag. Nå har det tydligvis vandret ut av tankene mine så nå er jeg nok på rett vei:)

Tenkte bare jeg måtte dele min opptur med dere andre, den kommer altså etterhvert om man bare er tolmodig (det tok noen uker før det roet seg hos meg i all fall), og jeg har lært meg litt bedre å kjenne de siste ukene, når jeg ser et mønster i når jeg har lyst på snop. Og det er jo veldig greit, at jeg kan jobbe med de tingene heller så jeg slipper å bare jobbe med sukekrsuget i seg selv.

Skrevet

Jeg er også slik.

Klarer meg fint når jeg er på jobb. Spiser sunt der, men om kvelden når barna er lagt, kommer godteriet fram. Det er der jeg må få bedre vaner. :frustrert:

Lykke til alle sammen

Skrevet

Dette er 11. (morgen/)dag uten snop :overrasket: Og mensen kom uten noe sug også - enda mer overraska. Det er nesten så jeg blir redd for at ProtestAnd vil snike seg til en sjokoladebit bare for å teste meg, eller at OndeAnd vil si ja takk til godterier bare for å være vemmelig.

Hva gjør jeg om tre dager når sukkerfriperioden er over?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...