Gjest Yzma Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Flere som er/har vært som meg? Jeg er avhengig av godterier/sukkervarer, mener det helt seriøst. Bare MÅ ha noe å spise på enkelt (ofte) ganger, og da går det som regel i sjokolade eller noe i den duren.. Trener ganske ofte så legger ikke noe på meg, men er så utrolig usunt og klarer ikke la være... Noen som har noen tips til letteste måte å kvitte seg med trang etter sukker? Eller noen som vil være med på prosjektet mitt...?
miss Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er som deg!!! NÅ sukkeravhengig(har vent meg av en periode)Men er til bake i gammel dårlig vane!!! trener 3- 4 ganger pr uke,så holder meg jo sånn nogenlunde i kroppsfasong Men ønsker vekk litt "diss her og der" og det er sukkeret det kommer fra!!! Jeg blir med Hvordan gjør vi dette Yzma?? Tips?
Gjest Yzma Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 Bra jeg ikke er alene:D En venninne av meg har klart seg uten godterier siden sommerferien:O, utrolig imponerende. Helt siden 10 har jeg prøvd å venne meg av med det:P hehe, og det er nå 3 år siden:P Har prøvd å slutte helt, noe som er mildt sakt umulig . Håper noen har lyst til å komme med noen tips til oss..jeg er nemlig helt tom:P Har funnet ut at eneste som hjelper litt, er å ikke ha noen småpenger i lomma/veska ettersom at jeg syns det er litt flaut å betale med kort for ting som koster under 50kr tja, mulig jeg er litt rar..hehe (men som den sjokomane personen jeg er, finner jeg alltids en mulighet for å få kjøpt meg noe )
Gjest Gjest_lene_* Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 tror crom tilskudd skal dempe sukkerbehovet...
Gjest Yzma Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Hvor lang tid tar det før man er "kurert" om man går på crom da? Om du skjønner hva jeg mener:P
BergensAnd Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 Kanskje sukkeravhenig er et litt sterkt ord? Det gjør det liksom veldig alvorlig, nesten til en sykdom, og da kan man lett ende opp med at dette "kan jeg likevel ikke gjøre noe med"-holdning? Bare et forslag fra en som sliter med det samme ... Jeg har prøvd mye forskjellig, krom-kur også. Og paprika. Og som forbedringsprosjekt på skolen Uten at noe har fungert. Akkurat nå har jeg klart meg 14 dager der jeg bare har spist godterier (les: sukker) 3 ganger, og det er en kjempeforbedring! Som en del av en livsstilendring så har jeg laget en avtale med meg sjøl om at jeg bare kan spise godterier når jeg går på kino. Ikke hver lørdag, ikke i selskap, men når jeg gjør noe aktivt. Som et kinobesøk. Jeg har avtalt med meg sjøl at jeg skal prøve å tholde ut til juni neste år. Så får vi se ... Andre forslag?
Quirky Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Anbefaler boken "sukkerbomben". Er ikke avhengig av sukker selv, men mange mennesker er overfølsomme for det. Jeg kjenner folk som har hatt seriøse problemer med sukker. Det beste er nok å kutte sukker helt ut av kostholdet for en lengre periode. Hardt, men effektivt.
Gjest Yzma Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 jupp, er enig med deg Quirky....men super vansklig. God ide, BergensAnd...kansje jeg skal prøve det samme, det kino-godt prosjektet. Skal du være med Miss?
Amanlis Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Hvis dere skal prøve krom mot sukkerbehovet vil jeg anbefale dere å kjøpe det på helsekost, og ikke ta billigvariantene fra dagligvaren. Min erfaring er at de merkene som koster litt mer hjelper bedre. Jeg kjøper noen som koster 189 kr for 90 tabletter og de virker kjempebra mot søthunger.
Gjest Tweek Skrevet 27. oktober 2006 #10 Skrevet 27. oktober 2006 Jo mer dere spiser jo mer vil dere få lyst på. Men tror ikke totalt forbud mot det vil virke, for da etterhvert vil dere sprekke
Celiclya Skrevet 27. oktober 2006 #11 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har prøvd å kvitte meg med søtsuget (eller avhengigheten - det ble så ille at jeg MÅTTE ha sjokolade hver dag, hvis ikke ble jeg humørsyk og dårlig...) men grunnen til at det aldri har vart er fordi med en gang jeg starter å spise søte ting, tar det ikke lang tid før jeg MÅ ha det. Men min metode er å kutte det HELT ut, alle søte ting, i minst 2 uker. Dette skal være nok til at søtsuget forsvinner. Og er man flink i ettertid og begrenser det til en dag i uka (lørdag f.eks) bør man kunne fortsette å spise søte ting uten dette suget!
Gjest piaf Skrevet 27. oktober 2006 #12 Skrevet 27. oktober 2006 Jo mer dere spiser jo mer vil dere få lyst på. Men tror ikke totalt forbud mot det vil virke, for da etterhvert vil dere sprekke ← Jeg kuttet alt tilsatt sukker i kostholdet i et par års tid, og begrenset også fruktinntaket til et par frukt til dagen. Det var svært effektivt, og jeg sprakk ikke. Sukker smakte aldri det samme etterpå (bare skrekkelig sterkt), og sukkerinntaket mitt har holdt seg lavt siden (dvs i flere år).
BergensAnd Skrevet 28. oktober 2006 #13 Skrevet 28. oktober 2006 Hvis dere skal prøve krom mot sukkerbehovet vil jeg anbefale dere å kjøpe det på helsekost, og ikke ta billigvariantene fra dagligvaren. Min erfaring er at de merkene som koster litt mer hjelper bedre. Jeg kjøper noen som koster 189 kr for 90 tabletter og de virker kjempebra mot søthunger. ← Akkurat det rådet fikk jeg også. Og å ta et par-tre tabletter de første ukene også. Men det hjalp som sagt ikke meg.
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 Jo mer dere spiser jo mer vil dere få lyst på. Men tror ikke totalt forbud mot det vil virke, for da etterhvert vil dere sprekke ← I en periode kan total-avholdenhet være det eneste som funker. En jeg kjente beskrev det som å være alkoholiker, når hun fikk litt sukker i seg under denne perioden, sprakk hun fullstendig og gikk på "sukker-fylla" i ei uke. Sukkeravhengighet bør tas på alvor, det handler ikke om noen standard slankekur. I "Sukkerbomben" beskriver de sukkeravhengighet fra det rent fysiologiske aspektet, og sammenligner det med andre typer avhengighet, som alkoholisme. Det er veldig interessant lesning, så jeg må igjen insistere på at de som sliter med dette leser den. Selv har jeg ikke noe problem med å spise en gigantpose smågodt og deretter gå uten et par uker, men vi fungerer alle forskjellig.
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 #15 Skrevet 28. oktober 2006 Akkurat det rådet fikk jeg også. Og å ta et par-tre tabletter de første ukene også. Men det hjalp som sagt ikke meg. ← Krom fungerer vel kun hvis du faktisk mangler krom i systemet. Men for går visstnok sukkeravhengigheten langt utover det.
Solskinn Skrevet 28. oktober 2006 #16 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg er sukkeravhengig. Kanskje er avhengig et sterkt ord, men det er slik jeg opplever det. Jeg MÅ ha sukker hver dag, er jeg i butikken blir det allid til at jeg kjøper noe, eller at jeg sliter fra sekundet jeg går inn i butikken, eller fra sekundet jeg planlegger å gå i butikken til jeg er ute igjen. For meg funker ikke total avholdenhet, men det er mer fordi jeg mener at det ikke skal finnes totalt NEI varer i kostholdet. Jeg vil heller ha kontroll over hva jeg spiser, å bli kvitt avhengigheten uten at det skal være et forbud. For meg er ikke dette å ha kontroll. Jeg prøver så godt jeg kan å begrense meg til en til to ganger i uka, og da bare kjøpe små poser, med litt i. Dette har funket greit til nå, (har holdt på i et par uker) og suget begynner å si seg litt. Jeg merker også at det skal mye mindre til nå å slukke behovet enn før. Etter et par biter er jeg relativt tidfredsstillt, mens det før måtte større mengder til, og det er jeg veldig fornøyd med. Sukkeravhengighet er noe herk, jeg merker ikke så mye at jeg blir sløv uten, men merker fysiske "abstinenser" med en sitring i hele kroppen når suget kommer, jeg blir urolig og har litt vanskelig med å konsentrere meg. Når jeg da spiser litt snop, merker jeg veldige abstinenser rett før, og kan nesten ikke vente til jeg kommer hjem så jeg kan spise det. Dette er skikkelig ekkelt, og jeg føler meg ganske patetisk egentlig. Men det er motiverende å merke at forskjellene kommer allerede etter et par uker, så om noen uker til håper jeg å være kvitt det verste. Får bare håpe at motivasjonen er like sterk så jeg ikke sklir tilbake når jeg ikke ser avhengigheten hver dag som nå.
BergensAnd Skrevet 28. oktober 2006 #17 Skrevet 28. oktober 2006 Sukkeravhengighet bør tas på alvor, det handler ikke om noen standard slankekur.← Jeg er ikke sikker på om du snakker til meg her (du gjør vel strengt tatt ikke det når du ikke siterer), men fordi jeg blanda inn livsstilendring så tenkte jeg kanskje at det blei feillest som slankekur? Jeg vil bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i alle bekrivelsene av "sukkeravhengighet". Jeg også føler meg temmelig patetisk, og prøver så godt jeg kan å skjule for andre hvor mye jeg faktisk spiser av det. Jeg er ikke feit, så det er ikke det som er det primære problemet. Det er bare det at det er blitt litt som røyking, er det ikke, alle veit det er usunt og prøver å fortelle deg at det ikke er bra for deg, men vi som spiser mye sukker veit jo akkurat det da Jeg tror det er mange årsaker, i hvert fall kjenner jeg det på meg sjøl. Både fysisk og mentalt. Før mensen kan jeg ikke styre meg fysisk, foran oppgaver jeg ikke liker eller når livet er traurig så klarer jeg ikke å styre meg psykisk. Og så er det vanen, da ... Kanskje det vil vise seg, og kanskje det er det du sier, Quirky, at akkurat som med røyking så kan noen av oss ta litt og ikke falle tilbake på mye, mens noen av oss rett og slett må kutte det helt ut ellers er vi på kjøret med en gang?
Susannah Skrevet 28. oktober 2006 #18 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg har også kjent dette suget som det snakkes om og det er skremmende! Jeg er ikke en godteri-person men kaker og kjeks er mine favoritter. Nå har jeg jobbet hardt for å kutte ned og tillater meg selv bare å spise dette fredag og lørdag, og da helst bare 1 kakestykke e.l. Dette hjelper litt de andre dagene synes jeg, da er jeg streng med meg selv og sier at jeg må vente til fredag. Så innfør et regime og jobb hardt for å holde det! Selv om det er et fysisk sug og behov som skal dekkes, så er viljestyrken viktig også!
Gjest Yzma Skrevet 28. oktober 2006 #19 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg skal ihvertfall prøve å unngå godterier...Har faktisk klart meg nesten uten idag:P (Mamma hadde kjøpt med 2 smash sjokolader, men hun viste ikke om prosjektet mitt da..så er vel litt unnskyldt) Så da tenker jeg at jeg starter imorgen. Har prøvd alt annet, så tror nok at det beste er å unngå å kjøpe noe. Er nok der det ligger...kjøper man ingenting- spiser man ingenting:P Merker også "må-ha-noe-søtt" følelsen når jeg spiser uregelmessig, så det er noe jeg må få orden på...
Twigi Skrevet 28. oktober 2006 #20 Skrevet 28. oktober 2006 Kanskje det vil vise seg, og kanskje det er det du sier, Quirky, at akkurat som med røyking så kan noen av oss ta litt og ikke falle tilbake på mye, mens noen av oss rett og slett må kutte det helt ut ellers er vi på kjøret med en gang? ← Jeg tror dette stemmer - det er fysiologisk forskjellig hvordan vi reagerer på sukker, og hvor "avhengige" vi blir. Jeg er rimelig sikker på at jeg er avhengig. Jeg kjenner folk som liker sjokolade, men som kan nøye seg med et par biter. Jeg spiser hele plata - fort! Flaut Jeg har sluttet å drikke brus, det var beinhardt i begynnelsen, nå kan jeg ikke tenke meg å drikke brus igjen. De sier at det er vanskelig å kutte sukker helt, for det er så ekstremt mange matvarer som har sukker tilsatt. Likevel er jeg sikker på at to uker helt uten snop vil gjøre underverker for suget. Jeg er 40 år, og kan neste telle dager jeg har vært uten sjokolade de siste 20 årene Boka sukkerbomben var en skikkelig vekker. Tror jeg skal lese den om igjen. Det var spørsmål om det er riktig å bruke begrepet "sukkeravhengig", at man kanskje da gir seg selv tillatelse til ikke selv ha ansvaret for å gjøre noe med det. Jeg tror ikke det - men det kan være nyttig for ens egen motivasjon å tenke på det som å måtte gjøre en jobb for å slutte (a la å slutte å røyke). Det kan være vanskelig å få omgivelsene til å akseptere at du ikke spiser søtsaker, da er det greit å vite litt om hva denne avhengigheten gjør med kroppen, og det fysiologiske behovet for å kutte ut. Natt til søndag må vel være et fornuftig tidspunkt å begynne et nytt og bedre liv? *Går og henter frem "sukkerbomben" fra bokhylla*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå