Gå til innhold

Gå hjem fra barnehagen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen barn som går hjem fra barnehagen selv? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har bekkenløsning og går med krykker og har store problemer med å komme meg rundt. Så jeg lurer på om det er en løsning at jenta mi går hjem fra barnehagen selv. Vi bor 400 meter unna barnehagen og det er 30 km/t-sone hele veien. Jeg er veldig i tvil om jeg skal tørre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke at jeg hadde turt. Kan du ikke hente henne med bil?

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det selvstendig? Kan du til vanlig stole på at h*n går rett hjem?

Er det ingen skumle traffsituasjoner på eller ved veien hjem?

En femåring kan vel greie dette dersom h*n er av det "støe" slaget. men problemet med barn er at de har så kort "oppmerksomhetstid", de glemmer så lett hva det var de skulle gjøre.

Er det en mulighet å sende med en mobiltelefon som du får de i barnehagen til å ringe deg fra når barnet går, og så snakker du henne hjem? (aner ikke om dette kan fungere, kun et forslag)

Ellers så vil jeg egentlig anbefale deg å ta det opp med de ansatte i barnehagen, kansje de kjenner til noen foreldre som kunne ta med barnet ditt i denne perioden?

Skrevet
Det tror jeg ikke at jeg hadde turt. Kan du ikke hente henne med bil?

Nei, for den må mannen ha på jobb og han slutter etter barnehagen stenger, så alternativet blir snart at hun må være hjemme med meg og kjede seg. :tristbla:

Skrevet

Vi hadde ikke latt barn gå alene hjem fra barnehagen der jeg jobber. Aldri i verden.

Skrevet

Det første sp. jeg stiller meg er: TØR HUN? Jeg tror fint hun kan klare det, og du kan antakelig få istand at barnehagen ringer deg når hun går eller at dere er enige om ett fast tidspunkt de sender henne avgårde. Om du står og tar imot eller kanskje møter henne ett fast sted langs ruten er det kanskje lettere for dere begge.

Men du kan jo også snakke med de ansatte i barnehagen og forklare situasjonen?!

Skrevet
Vi hadde ikke latt barn gå alene hjem fra barnehagen der jeg jobber. Aldri i verden.

Barnehageansatte kan da ikke overstyre det foreldrene bestemmer.

Skrevet (endret)

Jeg har vært ute for et tilfelle hvor foreldre hadde problemer med å levere og hente barnet i bhg. De fikk innvilget taxi som ble støttet av barnevernet. Kanskje dette kunne være noe for deg? Det kan skje mye på 400 m, og som Evelina skriver, så ville jeg aldri sendt et barn hjem alene fra barnehagen. Hør med barnevernet eller trygdekontoret om de kan hjelpe deg.

Endret av Kylling
Skrevet

Joda, når det går på bekostning av barnets sikkerhet så kan vi det.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er lov å bruke huet for det om man jobber i barnehage. Man har jo tross alt ansvaret for barnet til foreldrene kommer for å hente det.

Skrevet

Barnehageansatte kan la vær å overlate omsorgen for barnet til barnet selv, jo.

I arbeidsinstruksen står det at vi skal være i bhg til det kommer en voksen som kan overta omsorgen for barnet.

Skrevet

Jenta mi er 4 år og voksen og selvstendig for alderen og jeg er temmelig sikker på at hun hadde turt. Problemet er at hun ikke har trening i å gå alene noe sted overhode, så alternativet måtte jo vært at jeg fikk barnehagen til å ringe å si i fra når hun gikk, slik at jeg kunne møtt henne på halvveien de første gangene. Det er ingen farlige kryss eller noe sånt, det er 30 km-sone hele veien og barnehagen og huset vårt ligger på det samme boligfeltet. Jenta er godt kjent i området, så hun kan veien.

Skrevet

Jeg ville vel ha ventet til hun ble 5 uansett hvor moden hun er som 4-åring..... Men jeg ser jo at det ikke hjelper deg.

Skrevet

Hvis det er en mulighet med taxi, skal jeg jammen undersøke det. Jeg har ikke tenkt på det som et alternativ en gang, siden barnehagen ikke er noe barnet må til, slik som skolen.

Skrevet

Vi er vel mye mer på vakt i dag en for bare 30 år siden. Den gang ble min svoger sendt til og fra barnehage alene, med bussreise. Det gikk bra det.

Men jeg skal innrømme at mine gikk ikke en meter alene da de var i barnehagealder. Jo, en gang, ved et uhell, full panikk fra mors side da ja.

Uansett, du kan ikke spørre noen i barnehagen om de kan følge henne hjem da? Kanskje jobber det noen unge mennesker der som ikke må stresse hjem til egne barn? Og det er jo bare snakk om 400 meter? Barnehagen har kanskje anledning til å "ofre" en ansatt i 15-20 min.? Evnt. ta henne med når de selv skal hjem fra jobb?

Jeg ville ha gjort denne lille tjenesten om jeg hadde jobbet i barnehagen før jeg selv fikk barn vel og merke. Når man har egne barn må det være lov å prioritere å komme seg hjem til de. Man får liten nok tid sammen i løpet av uka.

Ser noen har nevnt muligheten for å få drosje. Det er jo supert dersom det kan ordnes?

Skrevet

Jeg fikk (etter mye mas) lov til å gå hjem fra barnehagen siste dag jeg gikk i barnehagen. Det var noe som måtte avtales nøye med barnehage og foreldre.. Barnehagen ringte til foreldrene mine når jeg gikk og foreldrene mine ringte til barnehagen når jeg kom fram hjemme.. Det var under en km å gå og gangsti hele veien.

Dette var i "gamledager", så jeg var allerede 7 1/2 år gammel..! (dvs nesten to år eldre enn enkelte som begynner på skolen i dag.. !!)

Likevel var dette noe som satt langt inne hos både foreldre og barnehage..

Det var litt skummelt, men jeg følte meg veldig voksen.. ;)

Gjest Miloine
Skrevet

Det hadde jeg ikke turt!

Tviler på om de ansatte i barnehagen ville ha latt henne gå hjem alene.

Huff, det er ikke lett for deg med bekkenløsning med krykker osv..

Det eneste jeg kan tenke meg er at du avtaler med noen andre foreldre i barnehagen om at barnet ditt sitter på med dem eller følger barnet ditt hjem til døren!

Du har ingen bekjente da eller familie som du kan spørre om hjelp?

Skrevet
Uansett, du kan ikke spørre noen i barnehagen om de kan følge henne hjem da?

Det går jo ihvertfall an å spørre om noen kunne tenke seg å følge henne hjem etter jobb, kanskje for en viss sum i måneden. (At noen skal gjøre dette gratis hver eneste dag synes jeg blir mye forlangt, ung eller ikke. 20 minutter pr dag blir tross alt nesten 7 timer i måneden...)

Eller kanskje noen andre foreldre bor i nærheten/kjører forbi huset deres?

Ellers synes jeg du skal kontakte barnevernet ang taxi. Såvidt jeg har forstått mener jo BV i mange tilfeller at det er viktig at barn får gå i barnehage. Godt mulig det gjelder for deg også siden du har bekkenløsning. Regner med at det er vanskelig å sosialisere henne med andre barn og finne på ting når du sliter med å gå.

Har du forresten luftet dette med barnehagen? Jeg tviler litt på at de vil sende henne hjem alene, tross kort vei.

Håper det ordner seg for dere!

Skrevet

Jeg har ofte levert barn hjemme hos foreldrene når de av en eller annen årsak har vært i en sånn situasjon at de ikke har greidd det selv. Ta det opp med dem. Å helt miste kontakten med bhg er jo heller ingen god ide....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...