Gå til innhold

Dessert med pærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen oppskrifter på desserter med pærer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gang fått servert en veldig enkel dessert med hermetiske pærer.

Man tok en after eight-sjokolade og la oppå pærene (den runde siden opp) og så varmet man det i ovnen så lenge at sjokoladen smeltet. Fikk servert vaniljeis til, det var godt det.

Hvis det er ferske pærer du mener er det veldig godt sammen med blåmuggost og med litt sirup ringlet over og valnøtter til. Ost kan jo også være dessert. Jeg digger ost! :hoppe:

Skrevet

Jeg pleier også å servere varianten med after eight og "alle" elsker det!

Skrevet
Hvis det er ferske pærer du mener er det veldig godt sammen med blåmuggost og med litt sirup ringlet over og valnøtter til. Ost kan jo også være dessert. Jeg digger ost! :hoppe:

:Nikke: Hadde jeg fått servert den desserten (honning i stedet for sirup, kanskje) og et glass portvin, hadde jeg vært et meget lykkelig menneske.

Skrevet
Jeg har en gang fått servert en veldig enkel dessert med hermetiske pærer.

Man tok en after eight-sjokolade og la oppå pærene (den runde siden opp) og så varmet man det i ovnen så lenge at sjokoladen smeltet. Fikk servert vaniljeis til, det var godt det.

:Nikke: Hadde jeg fått servert den desserten (honning i stedet for sirup, kanskje) og et glass portvin, hadde jeg vært et meget lykkelig menneske.

Mmmmmmmmmmmmmm det er så godt med blåmuggost pærer og honning

Skrevet

Posjerte pærer

5-6 pærer

6 dl vann

200 g sukker

presset sitron

1 vaniljestang eller 3-4 tynne skiver frisk ingefær, 4-5 nellikspiker og 1 kanelstang

Skrell pærene, del dem i to og fjern kjernehus etc. Press litt sitronsaft over dem etterhvert som du skreller for å unngå at de blir brune.

Kok opp vann, sukker og oppsplittet vaniljestang+frø eller div. krydder, la koke 5 min før du har i pærene. Gi dem et raskt oppkok, la småkoke/trekke i ca. 5-10 min eller til pærene er møre. Avkjøl pærene i laken. Pærene kan så enten fryses i laken, eller spises - dvs de må stå i kjøleskapet natten over i laken for å få den riktige smaken.

Krydderpærer kan serveres med pisket krem, crème fraîche eller vaniljeis, evt også et stykke kake med nøtter og tørket frukt (fin juledessert :) ). Vaniljepærene smaker godt med sjokoladekrem (ganache): Mørk sjokolade smeltes og gis et oppkok i fløte (evt sammen med litt sterk kaffe), avkjøles i kjøleskap over natten og piskes til krem. En skvett armagnac eller cognac oppi kremen skader heller ikke. ;)

Jeg har også kjørt ferdige pærer til puré i foodprocessor og brukt som kakefyll (dynk kakebunnen med laken), eller til en annerledes variant av tilslørte bondepiker.

Skrevet

Pærer i hvitvins lake er kjempe godt!

Jeg vet egentlig ikke hvordan dette lages,for det er mannen i huset som lager dette,men det er kjempe godt iallefall!

Skrevet

Varianten med hermetiske pærer og after eight høres god ut, men det er ferske pærer jeg har.

De posjerte må jeg prøve!

Hadde likevel vært fint med flere varianter!

Hilsen Trådstarter.

Skrevet

LAger du porsjerte pærer uten krydderet, vil du ha noe tilnærmet "hermetiske pærer".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...