Gå til innhold

Hvordan vet man om barnet blir mobbet av lærern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i 3. klasse,og gir uttrykk for at det ikke liker lærern. Han er streng, kjefter og gjør forskjell på ungene i klassen. Kjefting er jo av og til viktig og det er viktig å gjøre forskjell på bakgrunn av at ungene er ulike. Men jeg har en mistanke om at lærern er påvirket av en kultur hvor enkelte unger forprioriteres? Hvordan vet man om det er mobbing. Jeg er jo ikke tilstede, og hvilke tiltak kan man gjøre for at det skal bli bedre? Jeg tenker da på tiltak som kan gjøres uten å kritisere lærern direkte, men hjelpe lærern til å være mer rettferdig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør nok satse på kommunikasjon med læreren. Dere skal vel snart på konferansetime og da er dere samlet alle tre, og det bør være en fin arena til å snakke om at barnet ditt føler at læreren er urettferdig.

Skrevet

Mitt barn hadde en sånn lærer. Det ble bare verre og verre. Snakket med noen andre mødre i klassen og fant ut at de opplevde det samme når det gjaldt egne barn. Snakket med læreren, snakket med rektor.

Jeg ville at barnet skulle bytte klasse, noe ikke barnet selv trodde det ville være noen hjelp i da lærerne var i begge klassene. Enden på visa var faktisk at vi byttet skole.

Ikke enkelt det der. Lykke til.

Gjest Miloine
Skrevet

Dersom du har mistanke til det bør du jo så klart ta dette opp med den aktuelle læreren!

Jeg hadde ikke ventet til et evt. foreldremøtet, men bedt om et møte snarest!

Lærere som mobber eller virkelig synliggjør urettferdig behandling bør ikke være lærer.

Snakk med læreren og si nøyaktig hvorfor du mistenker h*n for dette.Enten så gjør han det eller så kanskje barnet ditt er veeeldig sårbar! (du kjenner henne best)

Uansett, dersom det forbedrer seg etter et slikt møte, viser det seg jo at dine mistanker muligens var rett, og det er overhode ikke bra det heller! (dersom det er derfor det er blitt bedre)

Bare det at en lærer er i stand til å "mobbe" er utilgivelig.Hva med de andre barna som også føler seg mobbet, men som ikke tørr si i fra!

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med læreren for å forkalre situasjonen og din bekymring. Hør hva læreren har å si om det at ditt barn føler som han eller hun gjør. Læreren kan jo bare gjøre noe med problemet, om han eller hun blir opplyst om situasjonen.

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å ikke bringe lærern i en situasjon hvor hun må forsvare seg selv.

Har snakket med andre foreldre og det er mange som er usikker på hvordan de skal gå frem for å ikke virke som foreldre som lager til problemer for sitt barn ved å bekymre seg for negative forhold og ikke klare å instille sitt barn på å takle dette. Og dermed bidra til at lærere kan stigmatisere barna som problembarn og ikke elitebarn som har oppegående foreldre som forstår kulturen i skolehverdagen. Tankegangen om rangering av barna virker være aktuell i den kulturen skolen er en del av. Det virker ikke som læreren er klar over hvilken maktposisjon hun har over våre liv.

Skrevet
Takk for svar. :)

Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å ikke bringe lærern i en situasjon hvor hun må forsvare seg selv. 

Har snakket med andre foreldre og det er mange som er usikker på hvordan de skal gå frem for å ikke virke som foreldre som lager til problemer for sitt barn ved å bekymre seg for negative forhold og ikke klare å instille sitt barn på å takle dette. Og dermed bidra til at lærere kan stigmatisere barna som problembarn og ikke elitebarn som har oppegående foreldre som forstår kulturen i skolehverdagen. Tankegangen om rangering av barna virker være aktuell i den kulturen skolen er en del av. Det virker ikke som læreren er klar over hvilken maktposisjon hun har over våre liv.

Tror du ikke lærern vil takle å ha en lugn og saklig prat med deg om at barnet ditt sier hjemme at h*n er streng, kjefter og er urettferdig? Hvis du ikke legger det fram som en anklage vil h*n vel ikke gå i skyttergrav?

Det kan jo også hende at læreren har gode grunner til å være streng og til å kjefte, og når det gjelder barn som syns voksne er urettferdige, så kan det hende at de har rett. Men det kan også hende at denne urettferdigheten skyldes ting som barn ikke evner å se eller skjønne. Eller at det kan være vanskelig for barn å se at ting jevner seg ut etter hvert. Mener ikke å undergrave det barnet ditt forteller. Hvis det er barnets subjektive opplevelse skal det jo taes på alvor. Og da kan det være greit at dette er ting du, barnet og læreren snakker ut om på konferansetimen, slik at læreren selv kan forsøke å forklare dette for barnet ditt. Kanskje?

Skrevet

Mitt innspill til deg er å spørre læreren hva slags pedagogiske metoder som vektlegges i undervisningen og i måten de skaper orden på i klasserommet.

Fadderjenta min var veldig ukonsentrert i 1.klasse. Hun dagdrømte. Hun fikk dårlig kontakt med flere av klassekameratene. Lærerene valgte av pedagogiske årsaker at hun skulle sitte alene (altså ikke to på en benk som noen av de andre), med ansiktet mot veggen og hun fikk sjelden gjøre ting samtidig med de andre. Hensikten var at hun skulle bli flinkere å konsentrere seg, men effekten ble helt motsatt. Hun ble mer utafor, læreren klarte ikke å sosialisere henne inn i klassemiljøet. Fin tanke men feil strategi - kravene fra andre unger ville vært en bedre pådriver for denne jenta til å slippe dagdrømmene og fokusere på nåtida. Hun ble jenta som skulle være alene, noe hun ikke ønsket selv.

Nok om det, historien viser at lærere kan ha de beste intensjoner og tro at en fremgangsmåte virker bra når den bare virker på 5 av 15. Mammaen tok med stort hell den pedagogiske innfallsvinkelen og problemet ble faktisk løst gjennom felles forståelse, veldig god oppfølging hjemmefra som lærerne hadde tillit til og litt flere kontaktmøter i løpet av skoleåret.

Hvis flere mener det samme synes jeg alle bør ta det opp på kontaktmøtene.Følg opp i en periode. Hvis det ikke bedrer seg, kan klassekontaktene ta det med læreren direkte på vegne av alle foreldrene.

Skrevet

Takk for svar igjen.

Skulle ønske at siste gjest spesielt utdypet hva som konkret ble gjort for å snu en negativ trend? Hvilke pedagogiske metoder er det du snakker om? Kan du utdyper slik at jeg har litt mer grunnlag når jeg snakker med lærern? Finnes det nettsteder som raskt kan forklare dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...