abelille Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Så vidt jeg husker er grensen for å handle i utlandet 6000 kr pr pers. Men er dette med eller uten mva? Mellom de skandinaviske landene kan man dersom butikken har tax-free shopping få refundert mva for kjøp over 1500, man må da ikke betale mva i Norge? Eller kan jeg på noe vis fortolle det jeg kjøper for mye? Eksempel: Jeg reiser til Danmark og kjøper en barnevogn til 6600 (danske kr), reiser med fly, kan jeg på noen måte lovlig ta denne med inn i Norge? (Dersom jeg fortoller den, da får jeg igjen den danske mva og betaler den norske?)
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Dersom du får refundert dansk mva og den da kommer under 6000 NOK så kan du ta den med inn lovlig uten å betale noe. Ellers må du betale norsk mva ja.
Rosenrød Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 Men ingen trenger vel egentlig å vite at du har kjøpt den der, hvis den ikke er i esken? Når jeg handler i utlandet tar jeg alltid av alle lapper og lignende.
Malama Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Mn nå spurte hun om hvordan hun LOVLIG kunne føre inn en vare til landet og ikke råd om lovbrudd (som også er forbudt å gi ifølge KG's regler)
abelille Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2006 Tviler på om tollerne hadde trodd at jeg hadde tatt med meg barnevogn til Danmark og så hjem igjen når jeg står på flyplassen med stor mage... Gjest: Er de 6000 uten mva? Må betale dansk mva, men dette får man tilbake når man fortoller, så dersom det da uten mva blir under 6000 NOK, så er det greit? Kanskje prøve å prutte litt på butikken når jeg er der da. Noen som vet hva den danske momsen er på?
Gjest Gjesta Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Gjest: Er de 6000 uten mva? Må betale dansk mva, men dette får man tilbake når man fortoller, så dersom det da uten mva blir under 6000 NOK, så er det greit? Kanskje prøve å prutte litt på butikken når jeg er der da. Noen som vet hva den danske momsen er på? ← Dansk moms er 25%, så vidt jeg vet. Og avhengig av kronekursene kan det bli knapt for deg å få den under maxgrensa selv om det skulle vært uten moms. Men om det er uten moms, det vet jeg ikke. Her kan du lese forskriftene som omhandler dette: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...110-0032.html#4 Og du kan ikke dele beløpet med f.eks mannen din om dere reiser sammen (ja, jeg har spurt... ) Endret 29. oktober 2006 av Spinone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå