Helen Skrevet 29. oktober 2006 #41 Skrevet 29. oktober 2006 Her er det mannen som skifter dekk. Jeg klarer det selv hvis jeg vil, men det er jo greit å slippe da. Han tar bilene med på jobben å gjør det der for der har de luftverktøy.
Ephemera Skrevet 29. oktober 2006 #42 Skrevet 29. oktober 2006 Samboeren min skifter dekk på bilen min! Og hvis han ikke kunne gjort det, så hadde jeg ordnet det på en bensinstasjon. Hadde jeg ikke hatt råd til det, hadde jeg heller ikke hatt bil! Hadde ikke det valget eksistert, tror jeg pappa eller en av brødrene mine måtte trådt til. Og ja - jeg er en av disse damene som kan risikere å stå i veikanten og ringe NAF hvis jeg punkterer! Og jeg ser ikke noe galt i det! Jeg har ikke hatt førerkort lenger enn siden mars i år. Jeg har holdt sambo med selskap mens han har skiftet dekk på bilene våre og han har vist meg hvordan jeg skal gjøre det i tilfelle noe skal skje meg ute på veien. Men for det første kan jeg ikke se for meg at jeg skulle ligge på alle fire i veikanten og mekke bil og for det andre stoler jeg ikke på at hjulet ville sittet forsvarsmessig på plass. For det tredje er det en grusomt KALD jobb og holde på med dette ute i vinterkulden (grøss). Må forøvrig kommentere at den episoden med å helle cola over kvinnen som sto og ventet på NAF var helt idiotisk!! Greit nok å bli irritert, men hvor saklig er det å helle cola over en fremmed dame? Hadde det vært meg hadde jeg gått videre med den saken. Så det så
Orthia Skrevet 29. oktober 2006 #43 Skrevet 29. oktober 2006 Legger ingen prestisje i å bytte selv. Her byttes dekkene som regel av det lokale musikkorpset. I år fikk jeg imidlertid gratis dekkskift på verksted gjennom forsikringsselskapet mitt, så da benyttet jeg meg av det.
Gjest regine Skrevet 29. oktober 2006 #44 Skrevet 29. oktober 2006 Punkterer jeg så tror jeg faktisk at jeg klarer å ikke sperre veien, om jeg ikke nødvendigvis greier å skifte dekkene........ Men - når det er snakk om "ting som kan skje" med bilen: hvor mange er det som kan andre fikseting med bilen enn å skifte dekk? Det KAN jo være mye annet som kan gå galt når man er ute å kjører enn at man punkterer... Og siden det er så viktig å kunne skifte dekk, så bør det da være minst like viktig å se/forstå hva annet som er galt og hva man kan gjøre med det. For min del mener jeg at nettopp fordi jeg har lagt mye penger i en bil - ja da steller jeg pent med den også. Dvs. prøver verken å mekke det ene eller det andre på egen hånd men overlater det til proffene
Donpedro Skrevet 29. oktober 2006 #45 Skrevet 29. oktober 2006 Vi gjjør det sammen. Han jekker, løsner bolter og løfter dekk. jeg smører på fett og vasker de brukte dekkene og triller dem til der de skal henge. I dag gikk det som smurt, utrolig effektivt. Har aldri gjort det helt selv, men ser jo hvordan man foretar selve skiftet, så regner med jeg ville fått det til, om bare boltene løsner.Sist var det to bolder som satt fast, så vi holdt på utrolig lenge. Da hadde jeg nok ikke klart det alene, nei, om jeg stod midt på en vei.
Gjest gjesta Skrevet 29. oktober 2006 #46 Skrevet 29. oktober 2006 Bilen stod midt over de to feltene på motorvegen, og blokkerte alt. Her er det et nødfelt ved siden av, men det var snø så det var ikke brøytet. Hun ville ikke kjøre bort til den, noen få meter unna. Og alle hjulene var på, det var bare noe galt med det ene dekket. Hun ville heller ikke at vi skulle dytte bilen til kanten. Bilen skulle stå midt i veien, til NAF kom og skiftet dekk. Og dette skapte lange køer, så det tok litt tid for NAF bilen å komme frem også. Til gjengjeld er hun den eneste jeg har møtt som står midt i veien. Andre jeg har sett står i veikanten, eller i værste fall blokkerer en fil. Ellers er det bare store ulykker som har klart å lamme en hel vei helt fullstendig. Men det er noe annet. ← Møkkakjærring!
c",) Skrevet 29. oktober 2006 #47 Skrevet 29. oktober 2006 Alt som har med bil å gjøre, bortsett fra å fylle bensin er mannens jobb her i huset Jeg kunne nok klart å skifte dekk selv, men hvorfor bry meg med det når jeg kan slippe?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 29. oktober 2006 #48 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg kan hvis jeg vil, men jeg gidder ikke. Så derfor gjør mannen i huset det
Minien Skrevet 30. oktober 2006 #49 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg gjør det sjøl. Tar meg 20 minutter, og jeg syns det er litt stas å gjøre det sjøl.
Bobeline Skrevet 1. november 2006 #50 Skrevet 1. november 2006 Om en får hjelp til å skifte fra sommerdekk til vinterdekk er en ting. At mange velger det, forstår jeg. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk som eier en bil ikke tar seg bryet med å lære å skifte fra pungtert dekk til reservedekk. Det er stor forskjell på å bli stående i mørke og kulden uten mulighet til å få hjelp (der mobiltelefonen ikke har dekning) rett og slett fordi en ikke klarer å skifte ett eneste dekk, sammenlignet med å betale for full skift av alle de fire dekkene. Jeg har også betalt meg ut av, eller fått hjelp med dekksifte når alle de fire dekkene skal skiftes. Dessuten er det koselig med selskap og hjelp når en skal gjøre det ute i kulden. Forskjellen ligger i å være så inkomptent at en ikke klarer (med mindre det er sykdom eller lidelser som ligger til grunn, og ikke latskap) eller tar seg bryet med å lære hvordan ett eneste dekk skiftes slik at en klarer seg når uhellet er ute. Selv om det er bergingsbiler ute, så kan det ta lang tid før de når frem til akkurat deg, det avhenger jo av hvor mange andre som trenger hjelp.
Bobeline Skrevet 1. november 2006 #51 Skrevet 1. november 2006 (...) Må forøvrig kommentere at den episoden med å helle cola over kvinnen som sto og ventet på NAF var helt idiotisk!! Greit nok å bli irritert, men hvor saklig er det å helle cola over en fremmed dame? Hadde det vært meg hadde jeg gått videre med den saken. Så det så ← En avsporing: bilforsikringen dekker ikke cola over en fremmed kvinne. Verden retter seg ikke etter et enkelt menneske...
Gjest Grønn Frosk Skrevet 1. november 2006 #52 Skrevet 1. november 2006 Jeg gjør det sammen med mannen min
Gjest Turi Skrevet 1. november 2006 #53 Skrevet 1. november 2006 Nå har jeg gjort det selv i de 10 årene jeg har hatt bil, så jeg kan det. Nå gidder jeg ikke mer. Før var det et poeng å IKKE få det montert på verksted for de skrur av og til mutterne så hardt fast at de er umulige å få opp om du punkterer... Nå har jeg ikke reservedekk, men en slags luftpumpe som skal virke midlertidig (standard i bilen). Den har jeg ikke prøvd, men antar jeg ville klart det om det knep. Men om jeg får flenge i dekket hjelper den lite da...... Så da blir jeg stående - godt ut på veiskulderen - og vente på Falken (som tar 100 kroner, jeg har prøvd en gang to av dekkene mine ble slashet samtidig...) og håpe ingen heller cola på meg.... Men siden jeg nå uansett ikke skal ha av dekket selv, gjør enten verkstedet, ungdomsskolen eller mannen det. Jeg orker ikke fryse for ikkeno.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #54 Skrevet 2. november 2006 Faren til ungene mine skiftet alltid dekk. Da vi flyttet fra hverandre så ble det alltid et pes for å få noen andre til å gjøre det. Ba da om opplæring og etter det har jeg selv gjort det de fleste gangene. Det største problemet er å få løs boltene, men jeg har en fin teknikk til det. Jeg har hatt med meg ungene på dekkskifte i flere år så begge de klarer det. I år skal sønnen i huset få hjelpe til, dvs ta det meste.
Titta Skrevet 2. november 2006 #55 Skrevet 2. november 2006 Vi gjør det sammen. Kjedelig å gjøre alene, men når vi gjør det sammen er det egentlig ganske greit. Når vi er to går det mye raskere også. Vi brukte en halvtime eller noe slikt idag. Jeg har ikke noe problemer med å bli skitten og gjøre slikt selv - og etter å ha pungtert og ikke fant ut hvordan jekken fungerte - og måtte ringe til sambo for å hjelpe meg - så har jeg funnet ut at det kan være greit å vite hvordan en gjør det.
Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #56 Skrevet 2. november 2006 Hvorfor sliter dere slik med mutterene? Jeg bare hopper på den du løsner dem med, og da løsner de ganske så greit.
Donpedro Skrevet 2. november 2006 #57 Skrevet 2. november 2006 Hvorfor sliter dere slik med mutterene? Jeg bare hopper på den du løsner dem med, og da løsner de ganske så greit. ← Når min mann på ganske mange kilo ikke klarer å få de av ved hjelp av hopping, så klarer nok ikke jeg det heller. Synes ellers at man ved hopping får litt feil vinkel på krysset, slik at det ikke tar skikkelig. Løsningen i år ble å bruke en sånn forlenger greie, masse crc, pirking med smal skrutrekker for å få vekk dritt i glippen mellom bolt og hjul, og en mann som tok i så hard at han fikk to blødende sår i håndflatene.
mysan Skrevet 4. november 2006 #58 Skrevet 4. november 2006 Svarer selv om jeg ikke kan stemme Det gjør nærmeste verksted.... Jeg har ingen planer om å bruke flere timer på en jobb jeg kan betale 150 kr. for at noen andre får den unnagjort på en halvtime. Da er jeg også sikret at luft og balanse er ok. og jada - jeg vet at mange nok mener at også damer skal kunne skifte dekk - men det er en av tingene her i verden jeg ikke har planer om å lære meg ← Jeg lar også et verksted ta seg av den biten -som du sier, det har noe med luft og sånt og gjøre også, pluss tiden det tar, for ikke å snakke om hvor slitsomt det er for rygg og knær og stå krokbøyd rundt alle bilens fire hjørner. Jeg betaler gladelig 150-200kr for å få andre til å gjøre det. Men jeg kan hvis jeg må - jeg har skiftet hjul i mitt liv.
Gjest gjesta Skrevet 4. november 2006 #59 Skrevet 4. november 2006 Når min mann på ganske mange kilo ikke klarer å få de av ved hjelp av hopping, så klarer nok ikke jeg det heller. Synes ellers at man ved hopping får litt feil vinkel på krysset, slik at det ikke tar skikkelig. Løsningen i år ble å bruke en sånn forlenger greie, masse crc, pirking med smal skrutrekker for å få vekk dritt i glippen mellom bolt og hjul, og en mann som tok i så hard at han fikk to blødende sår i håndflatene. ← Da må mine sitte ekstremt løst i forhold til deres. Og på andre biler jeg har skiftet på. Rart. Men det er vel forskjell på hvor mye man strammer dekkene til igjen.
Havfrua Skrevet 4. november 2006 #60 Skrevet 4. november 2006 Hvis ikke gubben gjør det så gjør Scania dekksenter det for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå