Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben har vi fått beskjed om at virksomheten går inn i en vanskelig periode. Vi som har en lønn over 300 000 ble fortalt at enten må vi akseptere et lønnskutt på 10% med umiddelbar virkning, eller si opp stillingene våre. Kan bedriften gjøre dette lovlig i henhold til arbeidsmiljøloven? Har ikke funnet noe der om lønnskutt. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer jo ofte at folk blir sagt opp (masseoppsigelser) dersom bedriften er i vanskeligheter.

Vil tro at dette er lov.

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg lovene helt, men det er et par ting jeg reagerer på.

Først, umiddelbar virkning? Det høres rart ut at de kan gjøre det, da taper man jo penger i oppsigelsestiden. De aller fleste andre avtaler har man jo en viss tid før det trer i kraft nettopp fordi man skal kunne si opp avtalen dersom man da ikke liker de nye vilkårene.

Det andre, at man må si opp selv. Det er da bedre å bli sagt opp/permitert, da får man ikke karantene for arbeidsledighetstrygd så vidt jeg vet. Så da vil jo være dumt (tenker også på hvordan det vil påvirke attest/referanse at man sier opp når bedriften har vanskeligheter, men det er kanskje bare et problem i hodet mitt).

Jeg ville ringt til fagforeningen din (dersom du ikke er organisert, ring til den som bedriften din naturlig hører innunder, det er kanskje andre på jobben som er organsiert også).

Skrevet
Det andre, at man må si opp selv. Det er da bedre å bli sagt opp/permitert, da får man ikke karantene for arbeidsledighetstrygd så vidt jeg vet. Så da vil jo være dumt (tenker også på hvordan det vil påvirke attest/referanse at man sier opp når bedriften har vanskeligheter, men det er kanskje bare et problem i hodet mitt).

En har 5 dager karantene hvis en blir sagt opp. Mener det er 8 uker, ganske mye i hvert fall, hvis man sier opp selv.

Men synes også dette høres merkelig ut. Bedriften må si opp dere, kan ikke pålegge dere å si opp.

Skrevet
På jobben har vi fått beskjed om at virksomheten går inn i en vanskelig periode. Vi som har en lønn over 300 000 ble fortalt at enten må vi akseptere et lønnskutt på 10% med umiddelbar virkning, eller si opp stillingene våre. Kan bedriften gjøre dette lovlig i henhold til arbeidsmiljøloven? Har ikke funnet noe der om lønnskutt. Noen som vet?

Endringer i lønn skal varsles med samme tidsfrist som oppsigelsestida er. Har du feks 3 mnd oppsigelsestid skal lønnsendringer også varsles 3 mnd i forkant. De kan uansett ikke tvinge folk til å si opp, de må evt si opp dere, dersom dere ikke godtar lønnsreduksjonen, og uansett kan ikke denne innføres før den er varslet i god tid.

Skrevet

Eir: kan jeg spørre hvor det står at endring i lønn skal varsles med samme tidsfrist som oppsigelsestida er? Står dette i arbeidsmiljøloven?

Skrevet

Det vet jeg ikke, men det var det arbeidstilsynet fortalte meg da noe lignende skjedde meg.

Skrevet

Du beøver slett ikke godta å bli satt ned i lønn! Det skulle bare mangle! Hvis de trekker deg i lønn mot din vilje, så er det lovbrudd (Arbeidsmiljøloven § 14-15)

De kan heller ikke tvinge deg til å si opp, men bedriften selv kan selvsagt gjøre det. Men bare hvis de har saklig grunn (kap 15 i Arbeidsmiljøloven), og det er IKKE saklig grunn å si deg opp pga. av at du ikke vil gå med på lønnsnedtrekk!

Jeg tror dette er en "smart" bedriftsledelse som vet at du og dine kolleger ikke har peiling på lovverket og derfor prøver å skremme dere. Enten til å godta lavere lønn eller få dere til selv å si opp, så de kan ansette noen på lavere lønn.

Du må vurdere hva du vil gjøre. Vil du bli i bedriften? Har du mulighet til å få en annen jobb?

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg sagt at jeg ikke godtar lønnsnedtrekk og sett hva de da hadde gjort. Om de turde å si deg opp, noe jeg IKKE tror de våger.

Hvis du er organisert, er dette piece of cake for en fagforening!

Skrevet
Du beøver slett ikke godta å bli satt ned i lønn! Det skulle bare mangle! Hvis de trekker deg i lønn mot din vilje, så er det lovbrudd (Arbeidsmiljøloven § 14-15)

De kan heller ikke tvinge deg til å si opp, men bedriften selv kan selvsagt gjøre det. Men bare hvis de har saklig grunn (kap 15 i Arbeidsmiljøloven), og det er IKKE saklig grunn å si deg opp pga. av at du ikke vil gå med på lønnsnedtrekk!

Men hvis bedriften har økonomi til å ha så mange ansatte er det jo saklig grunn å bli permittert.

Skrevet
Men hvis bedriften har økonomi til å ha så mange ansatte er det jo saklig grunn å bli permittert.

Men ved en permittering har man gode rettigheter hos Nav, noe man ikke har dersom man lar seg overtale til å si opp. Viktig forskjell.

Skrevet

De har anledning til å permittere folk i en vanskelig situasjon (f.eks. dårlig ordretilgang). Men å sette folk permanent ned i lønn... Vet at noen har akseptert det for å unngå massoppsigelse, men da har fagforeningene vært sterk involvert, og tror det var oppe til avstemming blant de ansatte.

Dersom bedriften har gunnlag for å sende ut permisjonsvarsel eller oppsigelser, er det klare regler/ prosedyrer for dette. Dersom det ikke er snakk om alle ansatte, skal ansinitetsreglenefølges- OGSÅ NÅR DE EVT. OPPBEMANNER IGJEN!

Ikke la dere skremme til å akseptere lønnskutt før fagforening/ forbund har sett på dette. De har anledning til å be om innsyn i regnskap oa. for å vurdere om det er grunnlag for permisjon/ nedbemanning.

Dersom du sier opp selv, vil mange mene at det tar seg penere ut på en slutattest. Det stemmer jo om det har vært utført dårlig arbeid osv. Men dersom du blir oppsagt pga. dårlg ønomi/ konkurs i bedriften, er jo det helt tilforlatelig (dette å jo fremgå i sluttattesten).

DESSUTEN, HVIS DU SIER OPP SELV, FRASKRIVER DU DEG VIKTIGE RETTIGHETER!!! En ting er lenge karantenetid osv hos NAV.

-Enda viktigere er at ersom arbeidsgiver sier opp noen pga "dårlige tider" har den oppsagte fortrinnsrett på jobb i ett år. Er dere flere, skal ansinitetsregene følges. Dvs. at de ikke har anlednig til å ansette noen nye i stede for de som e permittert/ oppsagt.

-Sier du selv opp,mister du muligheten til å gå til sak dersom det viser seg at grunnlaget or oppsigelsen er usaklig.

Har selv fått god hjelp hos mitt fagforbund da jeg var i lignende situasjon.

Lykke til!

Forresten, skulle vært interessant å vite hvordan de kom fram til at akkurat de med inntekt over 300.000,- er de som må ned i lønn?? Skal det være et uttrykk for at de mener det er solidarisk? Neste blir velindividuell behovsprøving :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...