Trampe Skrevet 27. oktober 2006 #1 Del Skrevet 27. oktober 2006 Vi diskuterte noe på jobb idag - hva er egentlig flertallsformen av ordet livmor? Livmorer? Livmødre?? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 27. oktober 2006 #2 Del Skrevet 27. oktober 2006 Livmorer. Se her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kråkebolle Skrevet 27. oktober 2006 #4 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Jepp. Gynekologen min sier livmorer. Endret 27. oktober 2006 av Kråkebolle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 27. oktober 2006 #5 Del Skrevet 27. oktober 2006 Og årsaken er at "livmor" blir behandlet som et kompleks ord, ikke som et ord som består av liv+mor. Derfor følger det helt vanlige regler hva flertallsformen angår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. oktober 2006 #6 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hva man kan lære på KG! Jeg har aldri tenkt på livmor i flertall før, men ville ærlig talt ikke ant hva jeg skulle brukt, før nå! (livmødre! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 27. oktober 2006 livmødre ja Ei på jobben mente det måtte være livmødre. Man sier jo jordmødre, da kan man si livmødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 27. oktober 2006 #8 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hva man kan lære på KG! Jeg har aldri tenkt på livmor i flertall før, men ville ærlig talt ikke ant hva jeg skulle brukt, før nå! (livmødre! ) ← Helt enig med deg Kosemose. Og det var et artig spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #9 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det har jeg tenkt på før, og også om farmorer/-mødre eller mormorer/-mødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 27. oktober 2006 #10 Del Skrevet 27. oktober 2006 Dette har jeg lurt på lenge. Hadde en jente i klassen som hadde to av det hun kalte livmødre, men det hørtes litt feil ut på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 28. oktober 2006 Heter det ikke farmora og mormora og slikt noe i det diktet? Hva høres mest rett ut da: Jeg har to farmorer Jeg har to farmødre Jeg har to mormorer Jeg har to mormødre Nei sannelig om jeg vet... Tror jeg heller mot mormorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 28. oktober 2006 #12 Del Skrevet 28. oktober 2006 Der hallar eg til mødre, fordi det er fleirtalsformen av mor- mødre. Altså mormor/ mormødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 28. oktober 2006 HEEEEEEDDAAAAAA!!!!!!! Litt hjelp her kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #14 Del Skrevet 28. oktober 2006 Logisk sett bør det være mormødre, men mormorer høres bedre ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 28. oktober 2006 men man sier jo bestemødre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #16 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det har jeg tenkt på før, og også om farmorer/-mødre eller mormorer/-mødre. ← Nå skal jeg være litt kverulant... Det finnes ikke flertallsform av mormor og farmor. En har jo vanligvis bare en mormor og en farmor, siden mor og far har bare en mor hver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #17 Del Skrevet 28. oktober 2006 Nå skal jeg være litt kverulant... Det finnes ikke flertallsform av mormor og farmor. En har jo vanligvis bare en mormor og en farmor, siden mor og far har bare en mor hver... ← Flertallsformen av farmor og mormor blir da bestemødre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #18 Del Skrevet 28. oktober 2006 Nå skal jeg være litt kverulant... Det finnes ikke flertallsform av mormor og farmor. En har jo vanligvis bare en mormor og en farmor, siden mor og far har bare en mor hver... ← Sant nok. Men hva hvis man arangerer mormor-festival(?!) da? Også sier man "oi, her var det jammen mange morm....ødre? Føler vi må komme til bunns i dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda Gabler Skrevet 28. oktober 2006 #19 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg er ikke sikker på dette i det hele tatt. Det er klart at det heter mødre og bestemødre, men jeg mener at det må hete livmorer, kanskje fordi det er "mor" i overført betydning. Men jeg er helt åpen for andre argumenter. Finnes det ikke noen jordmødre her, da? Hva sier de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #20 Del Skrevet 28. oktober 2006 Nå skal jeg være litt kverulant... Det finnes ikke flertallsform av mormor og farmor. En har jo vanligvis bare en mormor og en farmor, siden mor og far har bare en mor hver... ← Joda, man kan godt regne at man har fler om den biologiske f.eks er død, men en annen dame har tatt "hennes plass" og barnet regner de begge for mor...mødre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå