Gå til innhold

Når ungene blir store

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg snakket med en venninne som er alene med en fjortenåring og hun sa at det er vanlig at ungene etterhvert slutter å overnatte hos far en dag i uken. Man går etterhvert over til kun annenhver helg.

Noen som har erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller det noen rolle hva som er vanlig? Det vesentlige er vel hva det barnet det gjelder ønsker. En 14-åring må man lytte til.

Når det er sagt, tror jeg hun har rett. Tenåringer er mer opptatt av å være sammen med venner enn å være sammen med foreldrene.

Skrevet

Støtter Allium sitt innlegg.

Hos oss begynte endringen av hvor barna oppholdt seg/overnattet omtrent fra samme tidspunkt som vi som foreldre fikk bosted i nærheten av hverandre (og det var MYE tidligere enn 14-års alderen).

Jeg synes vi må ta mer hensyn til hva barna selv ønsker uten å føle bitterhet over at de faktisk har egne meninger/ønsker/behov som ikke bestandig sammenfaller med oss voksne. Om vi fortsatt ønsker tid sammen med våre barn etterhvert som de blir større er det faktisk vi som langt på vei må tilpasse oss dem, og ikke omvendt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hos oss er det sånn at barna har vanlig samvær så lenge de vil det selv. Sønnen til 18-åringen kommer fortsatt og er her i helger, mens 20 åringen kommer innom på besøk innimellom. Sånn blir det vel med resten av barna også, vi tar det litt som de kommer etter hva de føler for selv.

Skrevet

Hallo?

Er vi litt på hugget hver gang det blir tatt opp et spørsmål som omhandler samvær?

1. Jeg sa at en venninne av meg sa det var vanlig, ikke at jeg ville gjøre det som var vanlig. Jeg bare lurte på hvilke erfaringer andre sitter med.

2. Hvem søren har snakket om bitterhet over at barnas ønsker ikke faller sammen med de voksne sine ønsker?

Jeg spurte jo bare etter erfaringer utfra noe noen hadde sagt til meg.

Det var mest bare at jeg ikke hadde tenkt over at dette var noen problemstilling, eller at jeg hadde kanskje tenkt at ungene kom til å være hos faren en dag i uken i all fremtid. Når jeg så oppdaget at dette ikke var sikkert, så spør jeg, da.

Selvsagt kommer ungenes ønsker i første omgang. Det har de alltid gjort og sånn må det være.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det var mest bare at jeg ikke hadde tenkt over at dette var noen problemstilling, eller at jeg hadde kanskje tenkt at ungene kom til å være hos faren en dag i uken i all fremtid.

Om barnet er i midten av tenårene er h*n snart voksen. Tenker du at h*n alltid vil bo hjemme hos deg også? Når barna blir eldre blir de også mer selvstendige. Etterhvert flytter de ut. Når det gjelder samvær og større barn så er det naturlig at barnas ønsker blir tatt hensyn til. Om en tenåring har lyst til å være sammen med venner så gjør h*n det.

Skrevet
Om barnet er i midten av tenårene er h*n snart voksen. Tenker du at h*n alltid vil bo hjemme hos deg også? Når barna blir eldre blir de også mer selvstendige. Etterhvert flytter de ut. Når det gjelder samvær og større barn så er det naturlig at barnas ønsker blir tatt hensyn til. Om en tenåring har lyst til å være sammen med venner så gjør h*n det.

Neida. Mitt barn er bare tolv. Både hun og boren har blitt spurt hvor de ønsker å bo og hvilken samværsform de ønsker.

Selvsagt tror jeg ikke at barna blir boende hos meg resten av livet. Herregud. Hva har jeg sagt som tilsier at jeg har tenkt noe sånt?

Dere antar veldig mye uten å spørre først her inne. Det er akkurat som om det er om å gjøre å gå til mest mulig tilspissede angrep, ofte uten hold i virkeligheten i det hele tatt.

Skrevet

Her har vi kuttet ut den endags greia helt, ble bare stress og mas av det. Nå er ungene her fra torsdag etter skoletid til mandag morgen, annenhver helg.

Det var en bedre løsning som passet både oss og barna mye bedre for da ble det ikke så oppstykket.

Skrevet
Her har vi kuttet ut den endags greia helt, ble bare stress og mas av det. Nå er ungene her fra torsdag etter skoletid til mandag morgen, annenhver helg.

Det var en bedre løsning som passet både oss og barna mye bedre for da ble det ikke så oppstykket.

Tusen takk for svar! :)

Hvor gamle er barna?

Jeg har tre, men de overnatter ikke den dagen faren har dem i uken. Da er han hjemme hos oss og jeg drar ut av huset. En ordning som er gunstig for ungene, men de får jo til slutt en sliten mor som må ut av huset en gang i uken. Kanskje det hadde vært en bedre ordning for oss alle at de er hos faren fra torsdag til mandag.

Skrevet
Tusen takk for svar!  :)

Hvor gamle er barna?

Jeg har tre, men de overnatter ikke den dagen faren har dem i uken. Da er han hjemme hos oss og jeg drar ut av huset. En ordning som er gunstig for ungene, men de får jo til slutt en sliten mor som må ut av huset en gang i uken. Kanskje det hadde vært en bedre ordning for oss alle at de er hos faren fra torsdag til mandag.

De er 10 og 14 år. Det fungerer helt greit, har hatt det slik noen år nå.

De onsdagene de var her ble bare stress med lekser, middag og så var det hjem, det ble ikke noe koselig hverken for store eller små.

Synes din løsning virker kjempefin for ungenes del, men tror ikke den er så grei for de voksne. Jeg ville ikke hatt det slik, man kan ikke bare tenke på ungene heller.

Selv om man gjør alt man kan for at ungene skal ha det bra så hjelper det lite hvis foreldrene ikke har det bra.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Synes din løsning virker kjempefin for ungenes del, men tror ikke den er så grei for de voksne. Jeg ville ikke hatt det slik, man kan ikke bare tenke på ungene heller.

Selv om man gjør alt man kan for at ungene skal ha det bra så hjelper det lite hvis foreldrene ikke har det bra.

Enig der. Mannen min hadde det sånn rett etter skilsmissen med ekskona. Det fungerte ikke i det hele tatt, hverken for mannen min eller barna. Det hele ble veldig kunstig.

Skrevet

Takk igjen for svar!

Vi har prøvd å skape en myk overgang for ungene. De første månedene hadde vi "åpen linje", det vil si at de ringte faren når de ville treffe ham, han stakk innom når han ville og hadde dem når jeg skulle noe ute av huset.

Vi reiste også på ferie sammen og etter ferien sluttet ungene å ringe for å få treffe ham utenom avtalte tider. De har selvsagt forsatt denne muligheten, de bare ikke benytter seg av den.

Jeg bør nok ta opp ordningen med faren, tenker jeg. Samtidig er jeg litt bekymret for at ungene skal synes det går for lang tid mellom hver gang de skal være hos ham. Det vil jo da gå mer enn en uke imellom, ikke sant?

Skrevet
Jeg bør nok ta opp ordningen med faren, tenker jeg. Samtidig er jeg litt bekymret for at ungene skal synes det går for lang tid mellom hver gang de skal være hos ham. Det vil jo da gå mer enn en uke imellom, ikke sant?

Men kan dere ikke finne på en annen måte? Kan faren f.eks. følge opp en fritidsaktivitet?

Vi forsøkte også at han kom hjem til oss. Det var svært lite vellykket, for å si det mildt.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Og vi hadde aldri den ettermiddagen i det hele tatt - bare mas og kjas. Hos oss har barna vært fra torsdag etter skolen til tirsdag morgen i flere år. Helt til eldstejenta sa at dette ble mye mas, hun rakk ikke å pakke opp sekken før hun skulle pakke ned - og nå er de her en uke i gangen. Fra fredag etter skolen til fredag morgen.

Det er 5 minutter gange mellom foreldrene og ungene kommer og går som de vil ut over dette. Funker kjempefint for alle parter, ikke minst far som slipper stresset med å være helgepappa :)

Gjest hopeful
Skrevet (endret)

Jeg kommer fra en typisk mine, dine og våre barn familie..(var 8 å da de splittet) Vi hadde faste helger og ukedager, men fikk i veldig stor grad bestemme selv hvor vi ønsket å være. Det eneste som ikke ble akseptert var at vi brukte to hjem som et "fluktsted". Dvs at hvis jeg kranglet som busta føyk med mamma, så fikk jeg ikke stikke til pappa pga en krangel.. Litt vanskelig å forklare, men skjønner dere? Jeg mener at dette var en genial løsning. Alle parter var egentlig veldig fornøyde, men det krever god kommunikasjon og klare grenser. Slik at ikke poden plutselig reiser på rave i oslo, mens han har sagt at han er hos far.. hehe..

Endret av hopeful
Skrevet

Vi har droppet den en ettermiddag i uka-greia. Det var jo bare stress og styr! Nå er ungene hos far fra torsdags ettermiddag til mandags morgen annenhver uke. Dvs de går hjem her på de fredagene og far henter når han er ferdig på jobb ( så jentene slipper å dra med buss...). Det blir mere sammenheng i samvære, ungene er mere fornøyd og jeg får "fri" som virkelig duger. alle er fornøyd! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...