Gjest Tweek Skrevet 26. oktober 2006 #1 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg lurer på om manpower, adecco o.l er som aetat på en måte. Om man får dårligere lønn hvis man går gjennom disse byråene? For jeg er usikker, og hvis jeg får jobb gjennom manpower med dårligere lønn enn hvis jeg skulle gått til bedriften direkte er det jo liten vits. Har lyst på ny jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #2 Del Skrevet 26. oktober 2006 For jeg er usikker, og hvis jeg får jobb gjennom manpower med dårligere lønn enn hvis jeg skulle gått til bedriften direkte er det jo liten vits. ← Vel, ofte er det jo slik at en bedrift har behov for arbeidskraft, men ikke vil ansette noen ny person. I slike tilfeller henvender de seg til en bemanningsbedrift. Og da tror jeg ikke du kommer så langt ved å gå direkte til bedrften. For når de setter ut oppdraget til en bemanningsbedrift, så er det også for å slippe alt det administrative i bemanningsprosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 26. oktober 2006 #3 Del Skrevet 26. oktober 2006 alle på min jobb tjener 105 i timens mens jeg tjener 125 under manpower. Men igjen får de provisjon da, og det gjør ikke jeg. På strøm fastpris får de fanmeg 250 i provisjon for hvert salg de får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 26. oktober 2006 #4 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ja, du får dårligere lønn gjennom et byrå enn hvis du blir direkte ansatt. Byrået skal jo også tjene penger på formidlingen av deg, så de tar mer betalt fra virksomheten som hyrer enn du ville fått i lønn som direkte ansatt, samtidig som at de betaler deg mindre enn du ville fått som ansatt. Det fine for den som leier er at de får folk fort, uten byråkrati, så kan de prøve ut nye folk uten forpliktelser. Mange ansetter vikarer fast når oppdraget er over og vikaren har vist seg god for virksomheten. Det fine for deg er at du kan prøve flere ulike bransjer uten forpliktelser og plunder, og du får vist deg fram på steder som kanskje ikke ville gitt deg sjansen hvis de måtte ta deg inn i fast jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 26. oktober 2006 #5 Del Skrevet 26. oktober 2006 OK Jeg titter på finn.no og halvparten av jobbene er jo gjennom sånne byråer. Det som er dumt er at jeg vert jo ikke hvor jeg skal jobbe og det er kjiipt. Men jeg har registrert cv på manpower og gjort den synlig for bedriftene. Kommer manpower til å kontakte meg hvis det kommer jobb, eller må jeg hele tiden kontakte dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 26. oktober 2006 #6 Del Skrevet 26. oktober 2006 De ringte meg samme dagen jeg hadde vært der, og hadde allerede fikset intervju Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 26. oktober 2006 #7 Del Skrevet 26. oktober 2006 Fet! Men nå gikk jeg inn på aetat og de har blitt slått sammen med noe annet. Og jeg søkte på en stilling fra finn og den samme stillingen var fra aetat. Vil det beyt at om jeg får den jobben så får jeg aetat lønn, eller kommer det ann på om jeg søte fra finn.no eller aetat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alyx Skrevet 26. oktober 2006 #8 Del Skrevet 26. oktober 2006 Aeta.no og Finn.no er bare formidlere av jobb. De har ingenting med lønnen å gjøre. Det er det arbeidsgiver eller vikarbyrået som bestemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 26. oktober 2006 #9 Del Skrevet 26. oktober 2006 Men de som har søkt jobb gjennom aetat får jo mye dårligere lønn. tror det er 180 kr. dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 26. oktober 2006 #10 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hm, hvordan da gjennom aetat? Det er mange jobber som legges ut på finn.no, på aetat, i aviser, fra f.eks. kommuner ol. Man søker jo da ikke gjennom aetat, det er opplysninger i jobbannonsen om hvor man skal sende søknad til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 26. oktober 2006 #11 Del Skrevet 26. oktober 2006 Å, jeg vet ikke jeg vel Bare tenkte at jeg har ikke tenkt å få jobb som jeg tjener skikkelig luselønn på. Jeg har jo ikke høyekrav, men altså jeg skal jo faktisk klare meg i denne verdenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 27. oktober 2006 #12 Del Skrevet 27. oktober 2006 Men de som har søkt jobb gjennom aetat får jo mye dårligere lønn. tror det er 180 kr. dagen ← Hvis du er under 18, ja :-) En kompis av meg lever jo på aetat-lønn, tror han får litt mer enn 2000 spenn i måneden høhø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. oktober 2006 #13 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ja, du får dårligere lønn gjennom et byrå enn hvis du blir direkte ansatt. Byrået skal jo også tjene penger på formidlingen av deg, så de tar mer betalt fra virksomheten som hyrer enn du ville fått i lønn som direkte ansatt, samtidig som at de betaler deg mindre enn du ville fått som ansatt. ← Dette varierer veldig fra vikarbyrå til vikarbyrå. Men i vår bedrift er det en selvfølge at de som er leid inn tjener til dels ganske mye bedre enn oss som er fast ansatt. Dette på grunn av usikkerheten med å ikke ha fast jobb. De skal ha mulighet til å gå noen måneder uten jobb når et oppdrag er over... Men har hørt ganske store forskjeller på hvilke vikarbyrå de er leid inn gjennom. Ei som var leid inn gjennom Addeco hadde ganske mye dårligere betalt enn ei som var leid inn gjennom ingeniør companiet. Dette til tross for at hun som var leid inn gjennom Adecco har lengst utdannelse og mest ansvar... Dette fordi Adecco tok en MYE større del av utleieraten enn det ingeniør companiet. Så dette ville jeg sjekket litt opp hvis jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 27. oktober 2006 #14 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvis du er under 18, ja :-) En kompis av meg lever jo på aetat-lønn, tror han får litt mer enn 2000 spenn i måneden høhø ← Nei, for han som bor 2.etasjer under oss vettu er jo 19 og han fikk 180 kr. dagen fra aetat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #15 Del Skrevet 27. oktober 2006 Tror du har misforstått litt her Tweek. Aetat og finn er jo i utgangspunktet bare formidlere av jobber, annonsene som ligger der er det kun de aktuelle bedriftene/vikarbyrående som er ansvarlig for, dette har ikke noe med Aetat å gjøre, de bare formidler vanlige jobbannonser. Tror du må tenke på folk som går på ulike typer stønader, jobbtrening eller tiltak, men dette er jo noe HELT annet. Så søk trygt på de annonsene du, det er vanlig lønn;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 27. oktober 2006 #16 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg titter på finn.no og halvparten av jobbene er jo gjennom sånne byråer. ← Det er forskjell på vikarbyråer og bemanningsbyråer, selv om mange av disse firmaene er begge deler. Dersom du søker på en konkret jobb gjennom ett byrå har bare firmaet leid inn byrået til å finne ansatte for dem, og du vil blir ansatt direkte og få samme lønn som ellers. Tegner du deg opp som vikar derimot blir du ansatt av vikarbyrået, og leid ut til firmaer for tidsbestemte oppdrag, og får ofte noe lavere lønn enn fast ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 27. oktober 2006 #17 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ok, skjønte litt mer av dette ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå