Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg synes det var en høy terksel for å få være med i denne konkurransen: http://www.barnegarderoben.no/?ItemID=3418 Er det lov å kreve slikt?
Gjest tja Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Tja, hvorfor ikke? Så lenge de ikke reklamerer for konkurransen uten å opplyse i samme slengen at du må ha kjøpt et minstebeløp. Er vel helt greit at du må "kvalifisere" deg til konkurransen gjennom å kjøpe varer for et visst beløp først. (det blir kanskje annerledes hvis du måtte betalt så mye bare for å få delta) Det er jo ingen som tvinger dem til å utlyse en konkurranse!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Nei, kjøpsbetingede konkurranser er ikke lov.
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Markedsføringsloven §5: "Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet salget eller kjøpet av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser ved å sette i verk utlodning eller annen foranstaltning der tilfellet helt eller delvis avgjør hvem en fordel skal tilfalle." Konkurransen er åpenbart ulovlig - de kaller det jo selv en "trekning".
Gjest Turi Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 mfl §5 kan ikke benyttes da det er et kunnskapsmoment i konkurransen. Om dette er lov er jeg litt usikker på. Det er ikke lov å ha en konkurranse som forutsetter kjøp. Men om det er ulovlig å sende invitasjon til de som kjøper vet jeg ikke, kanskje har de omgått det der? Sende spørsmålet til Forbrukerombudet kanskje, for dette er en prinsipiell sak...
Gjest allium Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 mfl §5 kan ikke benyttes da det er et kunnskapsmoment i konkurransen. Om dette er lov er jeg litt usikker på. Det er ikke lov å ha en konkurranse som forutsetter kjøp. Men om det er ulovlig å sende invitasjon til de som kjøper vet jeg ikke, kanskje har de omgått det der? Sende spørsmålet til Forbrukerombudet kanskje, for dette er en prinsipiell sak... ← Jo, sjekk lovteksten. "Der tilfellet helt eller DELVIS avgjør". Så lenge de trekker lodd blant alle som har riktige svar, er det en tilfeldighetskonkurranse, og dermed ulovlig.
Gjest Turi Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Du tar feil, men jeg har ikke tid til å finne dommene på det nå....
Gjest allium Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 Du tar feil, men jeg har ikke tid til å finne dommene på det nå.... ← Da tok juslæreren min feil ivår også. Vi hadde en oppgave med nettopp dette emnet, der konkurransen var "ganske lett", slik at man måtte regne med mange riktige svar, og loddtrekning blant de riktige. Og fikk beskjed om at det var ulovlig. Det synes jeg fremgår klart av loven også.
Gjest Turi Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg vet ikke. Men vi får lov av Forbrukerombudet til å gjøre det slik. Dvs. konkurranse først - deretter trekker vi blant de riktige svarene. Alternativet er å premiere alle riktige svar, kan ikke tenke meg at jussprofessoren din mener dette er et kriterie.
Gjest allium Skrevet 27. oktober 2006 #10 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg vet ikke. Men vi får lov av Forbrukerombudet til å gjøre det slik. Dvs. konkurranse først - deretter trekker vi blant de riktige svarene. Alternativet er å premiere alle riktige svar, kan ikke tenke meg at jussprofessoren din mener dette er et kriterie. ← Han mente at loddtrekning var ulovlig uansett. Skal konkurransen være lovlig, må det være mulig å peke ut en vinner uten å trekke lodd. Jeg har lagt merke til at mange krever et slagord i tillegg til svarene. Det kan jo være en måte å komme rundt det på?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #11 Skrevet 27. oktober 2006 Allium har rett. Dessuten gjøt det faktum at konkurransen er kjøpsbetinget deltagelse i konkurransen til en tilgift, noe som i seg selv er ulovlig. Det er derfor man ser i reklamer med konkurranser (på tv og i blader) at de henviser til at man ikke behøver å kjøpe noe for å delta, men kan delta ved å hente "konkurransefolder" i butikken eller på internett.
Gjest Turi Skrevet 27. oktober 2006 #12 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg også tenker tilgift, etter mfl §4, men var usikker på om det kom innunder det, fordi en folder med anledning til å delta i en konkurranse vel egentlig ikke er en vare i seg selv? Uansett - jeg har ikke konkurranser som betinger kjøp, så jeg kjenner reglene for det dårlig. Men at vi trekker ut vinnere har vi gjort flere ganger, og også skrevet det i tekst som er akseptert av Forbrukerombudet, så jeg må si jeg er forundret over at det liksom ikke skal være tillatt... Men jeg bøyer meg for rettsviten - har aldri vært særlig god i rettslære. Men i praksis tillates det altså av overvåkingsorganet vårt.
14062003 Skrevet 27. oktober 2006 #13 Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Oi, teksten ser ut til å være forandret? Alle kunder som handler i kampanjeperioden, får tilsendt en invitasjon til et spørreskjema Er dét lov da? Hjelper det at de kaller det kampanje og ikke konkurranse? Endret 27. oktober 2006 av 14062003
Gjest allium Skrevet 27. oktober 2006 #14 Skrevet 27. oktober 2006 Oi, teksten ser ut til å være forandret? Er dét lov da? Hjelper det at de kaller det kampanje og ikke konkurranse? ← Jeg kan ikke se at det hjelper, det er fortsatt en loddtrekning som avgjør hvem som skal få en premie, og for å være med i loddtrekningen må man kjøpe varer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå