Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri laget dørkrans før, og har vel heller aldri studert skikkelig hvordan de ser ut. Nå er vi en søskenbarngjeng som skal lage hver sin krans sammen en kveld. Men jeg føler jeg er helt tom for idèer, og vet ikke hva jeg trenger til denne kransen.

Er det noen som har bilder eller tips om hva jeg trenger og hvordan den kan se ut? :nisse:

Skrevet

Har dessverre ingen bilder men skal prøve å forklare :) Jeg har laget 2 typer kranser tidligere: en med nøtter, stjerneanis, kanelstenger o.l. Dette limte jeg på med limpistol, tett i tett og hadde en sløyfe i toppen. Luktet veldig godt og så pent ut.

Ellers har du jo en helt tradisjonell krans med granbar. Jeg har da kjøpt stråkranser i hobbybutikken, samt ståltråd og surret masse granbar rundt hele kransen og festen en sløyfe i toppen. Du kan også surre en sløyfe pent rundt hele kransen før den knytes.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Jeg å min søster lagde dørkrans for noen år siden..

Da lagde vi julenisseunger av trolldeig som vi malte. Laget små pakker av noe gullpapir/papp so vi hadde silkeband på. Fannt noen små kongler i skogen. Plukket noe mose å små kvister som vi tørket. Å limte alt på kransen.

Vi hadde bare halve kranser da.. Så vi knytte ett bredt rødt silkeband i endene.. Ble kjempe fint..

Å visst en har unger så kan man lage det med de.. Brukte limpistol for å lime tingene på..

Skrevet

På Ikea har de ferdige halmkranser som man enten kan pynte, eller ha som de er.

På Panduro har de mange kranser og masse krans pynt! Kjempe godt utvalg. :tommelsmil:

På Ikea har de små elektriske (batterdrevne) julelys som man kan ha på julekransen. :)

Skrevet

Jeg pleier å lage en i full frart lille julaften av greiner fra juletreet (de man kutter vekk nederst). Jeg tar først de tykkeste og lengste greinene og binder dem til en krans/sirkel med ståltråd eller grønn "hyssing". Bare knyter og snurrer den rundt til kransen er fast og fin.

Så stikker jeg inn mindre greiner/kvister og klipper av litt der den er for fyldig.

Til slutt vil kransen være jevn og fin med masse grønt.

Til slutt fester jeg en sløyfe på og et bånd til å henge den opp i. Henger på julepynt som er til overst eller setter på flere mindre sløyfer. Dette festes med med ståltråd eller tråd/hyssing, slik at det sitter godt fast.

Denne er relativt enkel å få til, men den blir son regel ganske stor. Jeg pleier å henge min ved siden av døren, for den blir gjerne litt for stor og tung til døra.

Skrevet

Søk christmas wreath på Google bilder, så får du opp mange flotte dørkranser.

Skrevet

Tusen, tusen takk for kjempegode forslag, beskrivelser og bilder!! Tror jeg må avgårde å få tak i sånne lys, jeg!! :) Da blir nok søskenbarna mine imponert tenker jeg! :ler: Nå fikk jeg rett og slett litt julestemning her allerede! :nisseblunk:

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg laget kranser for første gang i fjor. Her er den ene

post-7179-1162053377.jpg

Det er moro å lage kranser selv. Lykke til :).

Skrevet

Kjempefin kran, Madde! :Nikke:

Skrevet

Hiver meg på her.

Jeg skal klippe ned en vrihassel før jul og hadde tenkt å lage dørkrans og bordekorasjon av greinene. Noen som har forslag til noe som blir veldig fint???

Skrevet
Har dessverre ingen bilder men skal prøve å forklare  :) Jeg har laget 2 typer kranser tidligere: en med nøtter, stjerneanis, kanelstenger o.l. Dette limte jeg på med limpistol, tett i tett og hadde en sløyfe i toppen. Luktet veldig godt og så pent ut.

Hva slags krans limer du det på?

Skrevet

Svar til Tuji: Limer det på halmkrans som de har på Ikea, blomsterbutikker, hobbybutikker osv. Det er viktig at det er tett i tett, da blir det veldig fint. Du kan også tørke appelsinskiver på lav varme i ovnen og lime på (eller kjøpe lignende i hobbybutikk)

Et tips: Tror det er mange som ikke vet at de har masse deilig krydder på de fleste apotek, kanelstenger og stjerneanis osv. kan du få kjøpt der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...