Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier dere å ha som tilbehør til biff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fløtegratinerte poteter/ovnstekte potetbåter/bakte poteter/ris... Og så litt grønnsaker (mais, brokkoli, en salat) og en god saus. Jeg elsker bearneise, gjerne kyddervarianten med litt ekstra hvitløk i.

Vi gjør det med andre ord veldig tradisjonelt og enkelt når vi lager biff hjemme.

Skrevet

Blåmuggost, gjerne Roquefort, og grønne bønner.

Skrevet

Vi bruker somregel ris.

Alternativet er stekte potetbåter.

Og en saus, somregel peppersaus, eller så har min elskede bernaise (som jeg ikke er glad i) og jeg har stekefettet over risen. Stekefett og nykvernet pepper. Deilig.

Foretrekker en salat om jeg skal ha "grønnsaker" til dette, det er jo deeeeeilig. Vi er altså også veldig tradisjonelle. (somregel lager vi egentlig "biffsnadder", altså steker biffen i strimler, med sopp og papirka (men siden jeg ikke spiser sopp og papirka, så er det bare min kjære som får "snadder" da, jeg får bare "biffstrimler". Jeg er sær...)

Åhh, jeg ble sulten.

Skrevet

Hasselbackpoteter og sopp!! Og bernaise eller peppersaus

Skrevet

Vi har som regel hasselbackpoteter eller fløtegratinerte poteter.

Også lager sambo en slags saus med sjalottløk, sopp og creme fraiche + sjy fra biffen. Nam-nam :)

Skrevet

Vi har enten fløtegratinerte poteter eller ris og tomat, agurk og rød paprika, stekt sopp og bernaise

Skrevet

Rømmesaus (rømme røres ut i stekesmøret og krydres), det er nam!

Skrevet

Vi har sjelden biff, men i blant "biff-liknende" middag som feks grillede benfrie stykker av lammelår eller ytrefilet av kalv.

Til dette spiser vi feks

-ovnsbakte potetbåter, poteter/sellerirot/pastinakk eller jordskokker som vi enten fløtegratinerer eller lager puré av

-hjemmelaget urte/hvitløkssmør

-grønne bønner med ramsløk, grillet asparges, braisert spinat med hvitløk eller smørdampet brokkoli

-balsamicobakte rødbeter med hvitløk eller ovnstørkede tomater med oregano.

Blåmuggost, gjerne Roquefort, og grønne bønner.

Blåskimmelost til biff hørtes godt ut. :) Lager dere saus av den, eller lar dere bare et stykke ost smelte oppå biffen?

Skrevet

Fløtegratinerte poteter, brokkoli, Rattatouie med bacon og peppersaus.

Gjest Gjest_Lion Queen_*
Skrevet

Slik lager jeg saus av blåskimmelost:

Jeg smelter rett og slett osten i en trekvart-

liter fløte (varme fløten til den såvidt koker)

....tilsetter litt hvitløk, og jevner evnt. med litt

maizena hvis jeg vil ha den tykkere. Nyyydelig! :)

Skrevet
Rømmesaus (rømme røres ut i stekesmøret og krydres), det er nam!

Hørtes god ut!

Hva krydrer du med da?

Skrevet

Det holder egentlig med salt og pepper, og så har jeg gjerne oppi bittelitt av sånn oksefond (buljonglignenede) som du kan kjøpe på flaske. (Men dette er ikke nødvendig.) En kan også ha oppi dill eller rosmarin eller hva du måtte ønske egentlig.

Skrevet

Til biff bruker vi å ha hasselbackpoteter/bakt potet/stekte potetbåter/ris. Av saus så varieres det mellom peppersaus/cafe de paris/bernaise(liker den krydrede varianten best).

Når samboer(som er biff spesialisten her) steker bif, så lager han små lommer i kjøttet som han fyller med hvitløkssmør. Yum!!!

Skrevet

Fløtegratinerte poteter eller ovnsstekte potetbåter med godt krydder, kremet sopp, tomat, en god saus.

Skrevet

Grillet paprika (fjerner skinnet), aspargis, champingjongstuing, Nigellas kremet maisform, div.rotgrønnsaker som pastinakk og gulerøtter med sukkererter. Bakte rødbeter. Fylt paprika med ris. Fylte sopp med f.eks. brie eller roquefort. Bakte poterer som jeg tar tar ut fyllet og tilsetter smør, rømme, eggeplommer og sprøstekt bacon, og tur i ovnen mmmmm. Eller små bakte poteter som jeg tar ut mesteparten av fyllet, strør over ost og bacon. og tur i ovnen etterpå mmmmm.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Enten fløtegratinerte eller hasselbackpoteter, soppstuing, brokkoli og av og til saus (enten peppersaus eller rødvinssaus basert på stekesjyen).

• 4 uker senere...
Skrevet

vi har pommesfrittes,bakt potet,potetbåter eller fløtegratinerte poteter til.

også pleier vi å blande peppersaus og bernaise.. det er super godt:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...