Gå til innhold

Penicillin og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karenina_*
Skrevet

Har fått mange motstridende svar ang. overnevnte... kanskje andre jenter har erfaring, eller en lege som ikke er så surrete som min.... Jeg går på penicillin, er det greitt å ta en øl? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til penicillienen er det greit ja. Men om man burde drikke så mye når man tydeligvis ikke er i form, er en annen sak ;) Men én øl skader da ikke.

Skrevet

står det ikke noe om bruk av alkohol i "bruksanvisningen"?

det pleier vel å stå i papirene som følger med dersom man ikke bør drikke alkohol samtidig, så står det ikke noe om det, så er det sikkert greit å ta en øl.

Skrevet

Går en på medisiner så skal en vel ikke drikke alkohol. Det sier seg vel selv?!

Trodde i allefall det gjaldt når det var en kur som skulle gå over noen dager

Jeg har alltid holdt meg unna alkohol når jeg har gått på penicillin.

Gjest apotekteknikern
Skrevet

Hei.

Man bør generelt unngå alkohol og medisiner. Som de sier de

andre her vil ikke en øl utgjøre den store forskjellen.

Når man inntar alkohol når man ikke er i form reduseres

kroppen, immunforsvaret svekkes og kroppen bruker litt lengre

tid på å restituere seg. Ville nok heller ha ventet med festing

til kroppen er i lage igjen. Blir dessuten mye kjekkere da også ;)

Lykke til og god bedring!

Skrevet

Jeg var innlagt på sykehus i syv uker pga en infeksjon som kunne ha spredd seg til hjertet. Dette kunne blitt alvorlig da jeg har en medfødt hjertefeil. Jeg gikk derfor på en hestekur av den sterkeste antibiotika-kuren de hadde på sykehuset. Underveis ble jeg såpass på bena at jeg kunne reise hjem på "perm", jeg måtte bare være tilbake til min neste dose (jeg fikk den intravenøst). Jeg spurte da hjertespesialisten - som nå er professor i kardiologi - om jeg kunne ta en øl når jeg var hjemme, fordi jeg hadde hørt det ikke var bra når man gikk på en slik kur?

Legen - som altså var en amerikaner - hadde følgende svar på det, og jeg siterer: "Bullshit! Bare ikke kom ravende full inn på sykehuset." :ler:

Skrevet

Tror ikke det er direkte skadelig men en eller noen flere øl, men man skal vite at effekten av penicillin og andre medikamenter kan bli endret, i form av mindre effekt, større effekte og andre bivirkninger. Og om man går på kur og målet er å bli frisk så er det vel ikke vits i å forlenge det fordi man har lyst på øl. heller hold deg unna drikke og gjør ferdig kuren. kos deg med en øl etterpå.

Skrevet

Hvorfor står det ikke i bruksanvisningen da?

Skrevet

står det ikke i bruksanvisningen at det ikke skal benyttes sammen med alkohol? synes det er litt rart... kan du skrive hva det heter?

Skrevet

Det at man ikke skal blande penicillin og alkohol kommer fra en gammel myte.

Fra den tiden da "arbeidsfolk var fattige" (lol, pussig formulering, men jeg kommer ikke på noe bedre så sent på kvelden) og tok seg en dram eller ti for å holde på varmen. Forkjølelse, lungebetennelse o.l oppstår gjerne på høsten/vinteren/når det er kaldt i været og faren for at de (som gikk på penicillin) var såpass beruset at de glemte (les: var allerde varme) å kle på seg for å gå ut og late vannet f.eks.

Dermed sa legen til dem at penicillin og alkohol ikke kunne inntas samtidig.

Legen fortalte mao en liten hvit en, slik at de ikke skulle gjøre dumme ting i fylla som forverret symptomene deres :)

Skrevet

det er aldri en god ide å blande legemidler og alkohol. jeg vet at en øl eller to ikke spiller mye rolle, men å si at det er bare overtro er litt drøyt. ikke oppfordre til å bruke de to samtidig. iallefall ikke mye.

Gjest Jente_81
Skrevet

Spurte legen min om det samme en gang, han slo opp i boka si og det stod ingenting om at man ikke kunne nyte alkohol sammen med pencilin.

Ble noen glass rødvin på meg :)

Skrevet
Tror ikke det er direkte skadelig men en eller noen flere øl, men man skal vite at effekten av penicillin og andre medikamenter kan bli endret, i form av mindre effekt, større effekte og andre bivirkninger. Og om man går på kur og målet er å bli frisk så er det vel ikke vits i å forlenge det fordi man har lyst på øl. heller hold deg unna drikke og gjør ferdig kuren. kos deg med en øl etterpå.

Nei, effekten av penicillin blir ikke nedsatt av alkohol. Men som jeg sa tidligere, så er det vel en grunn til at man går på penicillin, at kroppen tydeligivs ikke er frisk, så da er det uansett ikke noe bra å drikke seg dritings. Men det har ingenting med penicillinen å gjøre.

Skrevet

Med mindre legen presiserer VELDIG tydelig at alkohol ikke skal drikkes kan du bare kose deg med en øl. Men å bli skikkelig dritings vil jeg ikke anbefale.

Skrevet
Nei, effekten av penicillin blir ikke nedsatt av alkohol. Men som jeg sa tidligere, så er det vel en grunn til at man går på penicillin, at kroppen tydeligivs ikke er frisk, så da er det uansett ikke noe bra å drikke seg dritings. Men det har ingenting med penicillinen å gjøre.

jeg mente generelt, effekten av legemidler kan bli endret av alkohol og andre. f eks skal man ikke bruke antidepressiva og johannesurt. men om det ikke står i bruksanvisningen så for all del drikk, men er greit å vite om legemiddelinteraksjoner.

Skrevet
jeg mente generelt, effekten av legemidler kan bli endret av alkohol og andre. f eks skal man ikke bruke antidepressiva og johannesurt. men om det ikke står i bruksanvisningen så for all del drikk, men er greit å vite om legemiddelinteraksjoner.

Greit nok det, men det var penicillin og alkohol det var spørsmål om, og penicillinen reagerer altså ikke på alkohol ;)

Skrevet

Jeg går på antibiotika nå. Står ingenting i pakningsvedlegget om alkohol. Legen sa heller ingenting. En slekning som jobber på sykehus, sier at hun aldri har hørt noen lege si at øl er fy-fy sammen med antibiotika. Så jeg har tatt meg en øl og noen glass vin, nå når jeg har blitt litt friskere. Men man trenger jo ikke å ramle på fylla, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...