Gå til innhold

Tenåringen. Kommer de hjem å gjør lekser og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer tenåringen deres hjem til middag, gjør lekser og sånt eller er de ute fra de kommer hjem fra skolen og til de går å legger seg?

Hvor gamle er de?

Videoannonse
Annonse
Gjest squeeky
Skrevet

Jeg har ikke barn, men min regel ville vært at ungene skal rett hjem etter skolen og gjøre leksene og til middagen skal alle være tilstede.

Skrevet

Hos oss samles alle i familien til middag hver dag hvis ikke det er noe helt spesielt. :) Her er tenåringen 17.

Lekser gjøres før middag/etter middag/i fritimer.

Skrevet

Gutten min på 14 kommer hjem til middag. Lekser gjør han enten på skolen etter skoletid og i pauser, eller hjemme. Liker best at han gjør dem hjemme, da har vi i hvertfall litt kontroll.

Syns forøvrig at det er helt uaktuelt å ikke komme hjem før sengetid. - Hvis det ikke er avtalt og noe helt spesielt på gang.

Elmat

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Her kommer tenåringen som regele rett hjem etter skolen, eller blir med en av oss litt senere, etter leksehjelp eller shopping. Når hun gjør leksene styrer hun selv, men jeg vet at de blir gjort. Det hadde ikke vært aktuelt at hun ikke kom hjem før ved leggetid.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Gutten vår er 13. Han har normalt sin "fritid" etter ca klokken 16.30, og fram til han skal hjem. (senest 20.30 på kvelden før skole)

Før dette er det lekser og middag.

Dette er en rutine som vi har hatt helt fra han begynte i 1. klasse, og som fungerer godt for oss.

Skrevet

Har ikke en 13-åring mer lekser enn en 7-åring?

Jeg er litt sjokkert over de som har så lite kontroll på tenåringene sine. Lurer litt på hvordan karakterene deres er, om de får gjort sitt beste på skolen. Og hvordan vet foreldrene om tenåringene er i trøbbel/ er i ferd med å komme i trøbbel, når de aldri ser dem, og de reker rundt helt som de selv ønsker hele tiden?

Jeg har ikke tenåringer selv, men kan ikke se for meg at jeg vil bli like slepphendt. Da jeg selv var 13 (7-klasse) hadde vi ikke fritimer på skolen, så alt skolearbeidet måtte gjøres hjemme. Jeg var hjemme kl 15.30, da var det middag, så leksetid. Leksene tok vel 1-1,5 time til vanlig, om det var prøve neste dag så lengre. Etter leksene var det fritid, frem til leggetid.

Skrevet

Hoho, den med at leksene blir gjort på skolen brukte jeg og :) Spesielt hvis jeg hadde planer, heldigvis var mamma streng, og jeg måtte gjøre lekser på kjøkkenbordet.. Nå kan jeg takke henne for gode studievaner :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Når jeg var tenåring kom jeg såvidt innom, før jeg dro ut i stallen, kom hjem derfra i 8tiden. Da dusjet jeg, heiv i meg mat og slang meg foran pcen/tven eller gikk til venner. Siden jeg hadde en såpass sunn interesse, kom meg ut i fri luft, var med "sunne venner" og fikk trening, var det greit for foreldrene at jeg ikke satt hjemme og glodde i veggen hele ettermiddagen. Eneste mamma var bekymra for var at jeg fikk i meg nok mat.

Lekser hadde vi ikke noe særlig av på hverken ungdomskole eller videregående, vi hadde arbeidsplaner og mappeinnleveringer. Enten gjorde jeg meg ferdig på skolen, ellers tok jeg et skippertak dagen før det skulle leveres. Satt aldri en fast tid med lekser hjemme etter at jeg var 12, men det er vel ganske vanlig å ha det sånn ut i tenårene også høres det ut som.

Skrevet
Hoho, den med at leksene blir gjort på skolen brukte jeg og

På skolen jeg går på, gjør vi lekser hvis vi er ferdige med oppgavene vi skulle gjøre den timen. Så mange rekker faktisk gjøre lekser på skolen. :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg er litt sjokkert over de som har så lite kontroll på tenåringene sine. Lurer litt på hvordan karakterene deres er, om de får gjort sitt beste på skolen. Og hvordan vet foreldrene om tenåringene er i trøbbel/ er i ferd med å komme i trøbbel, når de aldri ser dem, og de reker rundt helt som de selv ønsker hele tiden?

Jeg har ikke tenåringer selv, men kan ikke se for meg at jeg vil bli like slepphendt. Da jeg selv var 13 (7-klasse) hadde vi ikke fritimer på skolen, så alt skolearbeidet måtte gjøres hjemme. Jeg var hjemme kl 15.30, da var det middag, så leksetid. Leksene tok vel 1-1,5 time til vanlig, om det var prøve neste dag så lengre. Etter leksene var det fritid, frem til leggetid.

Måtte bare svare på denne....

Da jeg gikk på ungdomsskolen gjorde jeg leksene rett etter skolen kanskje 2-3 dager i uken. Men det var ofte det ikke var hjemme, vanligvis hadde jeg med meg en venninne hjem og vi gjorde det der, eller jeg var med en venninne hjem og vi gjorde det hos henne.

Da jeg gikk på videregående kom jeg rett hjem etter skolen maks 1 dag i uken, ellers gjorde jeg andre ting etter skolen og gjorde leksene om kvelden. (men på videregående var det lite lekser...pluss at da hadde jeg faktisk fritimer som jeg gjorde dem i).

Jeg spiste ofte middag hjemme (men vi har alltid spist middag sent uansett), men det hendte også ofte hos venninner eller andre steder.

Og poenget mitt: jeg fikk alltid gode karakterer, og havnet ikke i såkalt "trøbbel".

Hvis det ikke er veldig gode grunner til det motsatte, tror jeg det er en dårlig ide å ikke stole nok på barne sine til å gi dem litt frihet.... Frihet er også en forutsetning for å ha et sosialt liv eller drive med aktiviter på fritiden, noe de fleste foreldre vel vil at barna deres skal ha. Det viktige er å ha god kontakt med barna sine, men det skapes gjennom samtaler, trygghet, hyggelig samvær+++ ikke ved å overvåke lekselesing til ungdommer langt opp i tenårene og å alltid skulle ha "kontroll" på dem.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Og poenget mitt: jeg fikk alltid gode karakterer, og havnet ikke i såkalt "trøbbel".

Hvis det ikke er veldig gode grunner til det motsatte, tror jeg det er en dårlig ide å ikke stole nok på barne sine til å gi dem litt frihet.... Frihet er også en forutsetning for å ha et sosialt liv eller drive med aktiviter på fritiden, noe de fleste foreldre vel vil at barna deres skal ha. Det viktige er å ha god kontakt med barna sine, men det skapes gjennom samtaler, trygghet, hyggelig samvær+++ ikke ved å overvåke lekselesing til ungdommer langt opp i tenårene og å alltid skulle ha "kontroll" på dem.

:Nikke:

Jeg hadde også alltid gode karakter og hadde ingen problemer på skolen eller ellers. Ikke alle som må overvåkes for å blomstre :P

Gjest Gjest_mojo_*
Skrevet
Kommer tenåringen deres hjem til middag, gjør lekser og sånt eller er de ute fra de kommer hjem fra skolen og til de går å legger seg?

Hvor gamle er de?

Mine tenåringer gjør det, de kommer rett hjem fra skolen, slapper av litt og så er det leksetid. Deretter middag og så er det kompistid, spilletid, fritid. Og så gjør de litt mer lekser hvis vi har funnet noe de bør jobbe mer med, vi tar stikkprøver på leksene.

Skrevet
Her kommer tenåringen som regele rett hjem etter skolen, eller blir med en av oss litt senere, etter leksehjelp eller shopping. Når hun gjør leksene styrer hun selv, men jeg vet at de blir gjort. Det hadde ikke vært aktuelt at hun ikke kom hjem før ved leggetid.

sånn er det her også. Jeg følger nøye med og sjekker alltid leksene. Og karakterene er så absolutt brukbare ;)

Skrevet

Er det mitt innlegg (#6) du reagerer på?

Selvfølgelig har en 13 åring mer lekser enn en 7 åring!

Jeg har da heller ikke sagt noe annet...

Jeg har sagt at vår rutine er at han ikke får "fri" før han har gjort lekser og spist middag, og ja, dette er samme rutine som vi har hatt i alle år siden 1. klasse.

Det finnes de som er hjemme fra skolen litt tidligere enn 15.30 som du var, og disse får da sin "fritid" litt tidligere enn du hadde.

Og selv om dette er litt utenom tema, men jeg tar det opp siden du brakte det på bane: Du lurer på hvilke karakterer disse "frie ungdommene" får.

Karakterene viser ikke alltid innsatsen et barn legger i skolearbeidet!

Det kan i mange tilfeller ligge mye mer arbeid og innsats bak en toer enn en sekser!

Skrevet

Først, for de aller aller fleste elevene finnes det ting å strekke seg etter faglig. Det er vel få som har solide 6-ere over hele linja?

For det andre, når jeg snakker om kontroll så er det ikke det at ungene skal sitte på kjøkkenbordet mens mamma henger over dem. Jeg reagerte på at moren i åpningsinnlegget virket som at hun ikke helt visste hvor tenåringen var, hvem de var sammen med, hva de drev med. Slikt synes jeg er essensielt. Ungene kan få gjøre ting og være med på ting, men foreldrene må vite hva de driver med og hvem de er sammen med.

Skrevet

Ang. karakterer og leksearbeid: det varierer sikkert stort hva folk mener er brukbare karakterer, hva som er godt nok til at det er akseptabelt. Har litt med den enkeltes fremtidsplaner å gjøre.

Jeg må si jeg reagerte på et innlegg hvor det ble sagt at de ikke hadde særlig lekser på vgs. Da må denne personen ha gått et helt annet sted enn meg, for vi hadde ganske bra med lekser! I den mest hektiske perioden hadde vi prøver 3-4 dager i uken, som krevde flere timers prøvelesing, i tillegg måtte de daglige leksene gjøres. Stiler skulle skrives, avanserte mattestykker løses, historieprøver, religionsprøver, biologiprøver, kjemiprøver, fysikkprøver, engelskprøve med analyse av noveller osv. I naturfagene hadde vi ofte forsøk i skoletimene, og da skulle rapport skrives i etterkant for innlevering. Alle slike ting tar tid...

Gjest Miloine
Skrevet

Sønnen min er 15 år og er såååå flink atte ;)

Han kommer hjem, spiser, og ser litt på tv før han gjør lekser.

Dersom han "tilfeldigvis har glemt det" når jeg (har hendt noen ganger :sur: alltid torsdager) jobber overtid og han er på "torsdagsklubben" når jeg kommer hjem fra arbeidet, da MÅ han pent stå opp en time tidligere dagen etter for å gjøre lekser.

Dette har skjedd ytterst få ganger da

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg må si jeg reagerte på et innlegg hvor det ble sagt at de ikke hadde særlig lekser på vgs. Da må denne personen ha gått et helt annet sted enn meg, for vi hadde ganske bra med lekser! I den mest hektiske perioden hadde vi prøver 3-4 dager i uken, som krevde flere timers prøvelesing, i tillegg måtte de daglige leksene gjøres. Stiler skulle skrives, avanserte mattestykker løses, historieprøver, religionsprøver, biologiprøver, kjemiprøver, fysikkprøver, engelskprøve med analyse av noveller osv. I naturfagene hadde vi ofte forsøk i skoletimene, og da skulle rapport skrives i etterkant for innlevering. Alle slike ting tar tid...

Jeg må ha vært heldig da. Jeg gikk allmenfag på en av de beste skolene i fylket (høyest snitt for å komme inn), men merket lite til alt leksemaset alle klager over. Gikk ut med 4.8 i snitt, vet ikke om det regnes som gode karakterer, men jeg er fornøyd. Er ikke interessert i at skolen tar over livet mitt. Jeg hadde ikke realfag i vk1 og vk2, kansje det har noe med saken og gjøre..? Virker som disse faga har mye lekser.

Skrevet
Jeg må ha vært heldig da. Jeg gikk allmenfag på en av de beste skolene i fylket (høyest snitt for å komme inn), men merket lite til alt leksemaset alle klager over. Gikk ut med 4.8 i snitt, vet ikke om det regnes som gode karakterer, men jeg er fornøyd. Er ikke interessert i at skolen tar over livet mitt. Jeg hadde ikke realfag i vk1 og vk2, kansje det har noe med saken og gjøre..? Virker som disse faga har mye lekser.

Om 4.8 er et godt snitt kommer an på din innsats for å få det, og dine fremtidsplaner. Om du gjorde lite lekser, så vil jeg tro du kunne oppnådd bedre snitt med relativt liten økning i innsats. Du kommer inn på en del utd med det snittet, mens det samtidig er mange utd du ikke kommer inn på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...