Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #1 Del Skrevet 26. oktober 2006 Lyst til å starte opp for meg selv, men må innrømme at jeg vet svrt lite rundt dette. Lurer på alt fra må man ha tjent en hvis sum før man kan sette ting som er relevant til jobbe av på skatten, ta jeg kjøpe "firmabil", før jeg sukepenger eller må jeg har egenforsikring mm. Fint å få høre gode tips og pluss og minus ved dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #2 Del Skrevet 26. oktober 2006 Rent konkret må du registrere firma i Brønnøysundregistrene. Det koster noen tusen kroner. Husker ikke detaljene lengre, det er 20 år siden jeg ble selvstendig, jobbet rævva av meg, for så å gi opp fordi jeg ikke tjente noe på det. Annenhver månede må man innsende momsoppgjør til skattemyndighetene. Kjekt å ha en regnskapsfører som tar seg av det. Lykke til! Tror mange aetater har etableringskurs. Der får du oppdatert info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #3 Del Skrevet 26. oktober 2006 For å starte AS må man ha 100.000 i aksjekapital (enten spytte i selv eller hente inn fra investorer). Du kan også starte enkeltmannsforetak (eller ANS hvis du starter med en annen), men da hefter du personlig for all gjelden i selskapet. Du bør vite hva du begir deg innpå før du starter et selskap med ubegernset ansvar, du risikerer at alt du eier og har forvinner i konkurssluket, og at feks gaver du har gitt til andre blir omstøtet og tatt med i konkursboet (ja, man må tenke muligheten at det ikke går bra med selskapet også). Anbefaler bedin.no for infor om å starte som selvstendig næringsdrivende. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. oktober 2006 #4 Del Skrevet 26. oktober 2006 Rent konkret må du registrere firma i Brønnøysundregistrene. Det koster noen tusen kroner. Husker ikke detaljene lengre, det er 20 år siden jeg ble selvstendig, jobbet rævva av meg, for så å gi opp fordi jeg ikke tjente noe på det. Annenhver månede må man innsende momsoppgjør til skattemyndighetene. Kjekt å ha en regnskapsfører som tar seg av det. Lykke til! Tror mange aetater har etableringskurs. Der får du oppdatert info. ← Dette stemmer ikke helt. Det er gratis å registrerer seg i enhetsregisteret i Brønnøysundregisteret. Det gir deg organisasjonsnummer,. som er hva du trenger til faktura, og er aktuelt om du skal starte enkelmannsforetak. Skal du for eksemple starte AS, må du betale 6000,- . Da må du også ha 100 000 i egenkapital. Du kan lese mer om gebyrene her: http://www.brreg.no/reg_gebyrer/ Forskjellen på et AS (aksjeselskap) og et enkeltmannsforetak er stortsett rettighetene dine. I et AS er du ansatt og har da alle rettigheter som en vanlig ansatt. I et enkeltmannsforetak, har du reduserte rettigheter: du får 65% sykepenger/fødselspenger fra 17.dag, med mindre du betaler tilleggsforsikring i folketrygden. Hvor mye den er på, avhenger av inntekten din (da det regnus ut etter %) og hvilken grad du forsikrer deg i. Det finnes tre modeller. Du kan lese mer om det her: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=118696 og på En annen forskjell mellom AS og EMF er at du som EMF står personlig ansvarlig for firmaet, så går det konkurs, gjør du det også. Derfor bør du ikke velge denne måten om du skal drive noe med stor usikkerhet eller for.eksempel butikk der det kan være store kostnader etc. Jeg driver EMF, men jeg har et veldig enkelt firma, og har rett og slett null sjanse for konkurs slik firmaet er satt opp. Hvis du er momspliktig må du sende inn momsoppgjør annenhver måned, MEN hvis du har en momspliktig omsetning under 1 million i året (tror jeg det er), kan du søke om å få gjøre dette bare én gang i måneden. Så fort du har startet som selvstendig næringsdrivende, kan du trekke relevante utgifter av på jobben. MEN det må være en slik aktivitet at skatteetaten godkjenner at det er et firma, og ikke bare en hobby (det holder fx nok ikke å drive med perler, selge et par smykker i ny og ne til venner og så forvente at det blir akseptert som et firma, for å sette det på spissen). Sett deg nøye inn i ting, og ikke start noe før du har oversikten over hva det kreves både av deg personlig og av startkapitall, markedsundersøkelser, papirarbeid osv. Starter du for raskt, risikerer du, vel, mye. Ta deg tid! Og lær mer: www.spor-oss.no www.bedin.no www.grunder.no www.etablerer.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #5 Del Skrevet 3. november 2006 du maa ha tjent minst 50.000 for a begynne a trekke av pa momsen. firmabil faar du b are ordnet med hvis du trenger den til a a kjore i arbeidstiden med. f eks ved rorlegger der du maa kjore for a komme til oppdragene. det er mange som starter selv som ikke klarer det saa det er alltid en sjanse aa ta. flere aar uten ferie og lonm maa du regne med. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå