Gå til innhold

Brunsaus til seibiff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg hadde min første matlagingsleksjon i utdanninga mi fikk vi til oppgave å lage seibiff med brun saus.. Jeg var helt i sjokk, og måtte kommentere menyen til læreren etterpå, men det var visst vanlig i noen områder sa hun..

Jeg droppa iallefall brunsausen da vi skulle spise etterpå.. Selv bruker jeg å ha en klatt smør i panna, og så spe på med litt melk :) Namnam:) Og masse stekt løk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke brun saus til seibiff her heller.

Men seikaker i brun saus er faktisk ok!

Skrevet

Jeg er ikke så veldig sausemenneske, og brun saus til seibiff blir i allefall feil! Til fiskekaker, derimot, synes jeg det er godt.

Skrevet

Pulverheksa: Hilse samboeren din fra meg. Felles sjebne, felles trøst. :ler:

Skrevet
Nå lager jeg fiskekakene selv, og spiser dem nystekte med tzatziki/aïoli, salat og ovnsbakte poteter eller kokte poteter og kålrabistappe. Mye bedre. :)

Dette høres nydelig ut :)

Skrevet

Ingen saus til seibiff, bruk heller masse hvitpepper og smør. Brunsaus til fiskekaker, hvitsaus til fiskeboller og fiskepudding.

Skrevet (endret)

Helt enig med deg, pulverheksa, brunsaus til seibiff høres redselsfullt ut. :overrasket: (Jeg synes ikke brunsaus og fiskekaker er noe godt heller.)

Seibiff med rømmesaus, derimot; surr litt hakket løk i smøret etter at du har stekt fisken, ha i noen skjeer rømme og litt sennep, salt og pepper (spe evt. med litt melk hvis sausen blir for tykk), la putre et par minutter. :sikle: Valgfritt om man vil ha fisken oppi eller sausen ved siden av.

Endret av Nilma
Skrevet

Det ble seibiff uten saus, men med smeltet smør, råkost, stekt løk og kokte poteter. :sjarmor:

Aner ikke hvor han fikk tanken om brunsaus til, men han tilsto å ikke ha smakt det før, så det må være noe han har hørt...

Eneste fiskemat jeg liker brunsaus til er fiskekaker som flere her har nevnt.

Pulverheksa: Hilse samboeren din fra meg. Felles sjebne, felles trøst. :ler:

Det skal jeg gjøre :)

Skrevet

Må være brun saus til både seibiff og fiskekaker. Til fiskekakene må jeg ha ketsjup også.

Kan det være at denne brune sausen til fisk har noe med oss bergensere og gjøre Mie?

Skrevet

Fysjogæsj!

(Men er ikke glad i brunsaus så jeg bruker det i grunnen ikke til noe som helst.)

Skrevet

Jeg må ha bruk saus til seibiff, det er blir ikke et skikkelig måltid uten!

Men jeg tror kansje dette er litt bestemt av hvor i landet du kommer fra. Da jeg bodde i kollektiv spiste de fra vestlandsregionen (molde til stavanger) brun saus til seibiff og de fra resten av landet syns dette hørtes rart ut. Var det samme når det gjalt brun saus til fiskekaker, brun saus fra vestsiden av norge, kålrabistapp og smør fra andre deler av landet. Ble mye tilbehør når vi skulle lage fellesmiddag!

Gjest Orinoco
Skrevet

Brun saus til seibiff, og til fiskekaker. Gjerne brunsaus med løk i. Og bernaisesaus til fiskepinner :)

(og ikke er jeg fra vestlandet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...