Gjest *Just-Me* Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Barnebidrag - privat avtale eller offentlig fastsetting Avgjørelsen om hvor stort et barnebidrag skal være, er i utgangspunktet noe partene (bidragsmottakeren og den bidragspliktige) kan avtale uten at det offentlige blandes inn. Private avtaler gir mulighet for å inngå avtaler som er bedre tilpasset den enkelte families situasjon enn det et offentlig regelverk har mulighet til å klare. Privat avtale gjør at begge parter slipper gebyr ved bidragsfastsettelse. Dette står på nav sine sider... betyr dette at visst jeg og barnefar blir enige selv om hva han skla betale i bidrag vil det være til det beste?? Prøvde å regne ut, men veiledern er vanskelig å bruke siden jeg ikke har 100% riktige opplysninger... men fikk at jeg skulle få 1400 i barnebidrag, mens han har evne til å betale 5000. hm.... kan dette stemme at man bare skal få 1400 i barnebidrag?? mener ikke å høre pengegrisk ut.... men det er da ikke mye penger til et barn i mnd.....
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Hvis dere gjør en privat avtale, slipper dere gebyret. Fint hvis dere begge stoler på at dere gir hverandre riktige opplysninger. Private avtaler kan også innkreves av NAV, og det vil jeg anbefale, så slipper dere det konflikttemaet. Synes du 1400 kroner måneden var lite? Etter de nye reglene tror jeg det er et ganske vanlig beløp. Tenk på at faren har utgifter også når barnet er hos ham, og at du også skal bidra med et tilsvarende beløp, pluss at du har to barnetrygder, så skulle det vel ikke være så langt fra det barnet koster?
Gjest *Just-Me* Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Hvis dere gjør en privat avtale, slipper dere gebyret. Fint hvis dere begge stoler på at dere gir hverandre riktige opplysninger. Private avtaler kan også innkreves av NAV, og det vil jeg anbefale, så slipper dere det konflikttemaet. Synes du 1400 kroner måneden var lite? Etter de nye reglene tror jeg det er et ganske vanlig beløp. Tenk på at faren har utgifter også når barnet er hos ham, og at du også skal bidra med et tilsvarende beløp, pluss at du har to barnetrygder, så skulle det vel ikke være så langt fra det barnet koster? ← Nei, barnet skal ikke være hos ham. han kommer aldri til å ville se henne eller ha noe med barnet eller meg å gjøre. så jeg skal jo ikke da betale et slikt beløp. Ja synes det var lite.... Han kommer ikke til å merke det på hans økonomi at han må betale meg ca 1400...
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Nei, barnet skal ikke være hos ham. han kommer aldri til å ville se henne eller ha noe med barnet eller meg å gjøre. så jeg skal jo ikke da betale et slikt beløp. Ja synes det var lite.... Han kommer ikke til å merke det på hans økonomi at han må betale meg ca 1400... ← Ok, da er jeg enig med deg i at det er lite. Og jeg vil legge til at med den holdningen hadde jeg ikke stolt på at han gir deg riktige opplysninger, så da hadde jeg valgt offentlig fastsettelse. Men det er fortsatt ikke uvanlig lite. Det nye regelverket er på mange måter ganske snilt med bidragsyter. Men jo - du skal fortsatt bidra med et tilsvarende beløp til det barnet koster. Du skal vel være med på å forsørge barnet ditt? 1400+1400+1840=4640 Det er da ikke så verst? Trenger du barnehageplass får du dekket 64% av utgiftene til den også.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Før ble bidraget fra bidragspliktige fastsatt ut fra bidragspliktiges (BPs) inntekt. 1. oktober 2003 fikk vi nye bidragsregler. Bidraget skal nå fastsettes ut fra et kostnadsprinsipp. Barnets underholdskostnad (U) skal deles på foreldrene, ut i fra deres økonomiske situasjon. Underholdskostnaden deles i sjettedeler. En vanlig fordeling er f eks at far betaler 4/6 av underholdskostnaden (siden mange menn tjener bedre enn kvinner... ). Når barnet er i den minste aldersklassen (0-5 år) er ikke underholdskostnaden så høy. (Barna blir dyrere i drift etterhvert, ja.) Tror derfor ikke at 1400 kr er et urimelig bidrag. Men det er det jo vanskelig å si noe om, siden du ikke gir noen opplysninger om inntektene deres. Du kan jo alternativt ta kontakt med en saksbehandler på NAV og be om at de veileder deg gjennom bidragskalkulatoren på nett. Da slipper dere å betale gebyr. Hvis dere inngår en privat avtale, sørg for å få den skriftlig! En privat avtale kan også innkreves gjennom trygdeetatens innkrevingssentral (usikker på om de også har fått nytt navn etter NAV). Dersom du har innkreving gjennom TI står du litt sterkere i forhold til å faktisk få bidraget fra far, dersom det er et aktuelt problem.
Gjest *Just-Me* Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Ok, da er jeg enig med deg i at det er lite. Og jeg vil legge til at med den holdningen hadde jeg ikke stolt på at han gir deg riktige opplysninger, så da hadde jeg valgt offentlig fastsettelse. Men det er fortsatt ikke uvanlig lite. Det nye regelverket er på mange måter ganske snilt med bidragsyter. Men jo - du skal fortsatt bidra med et tilsvarende beløp til det barnet koster. Du skal vel være med på å forsørge barnet ditt? 1400+1400+1840=4640 Det er da ikke så verst? Trenger du barnehageplass får du dekket 64% av utgiftene til den også. ← Selvfølgelig skal jeg selv forsørge mitt eget barn. men skjønnte ikke det tallet 4640 som du kom fram til?? Visst jeg får 1400 i barnebidrag fra far. så er det vel det jeg får da. ferdig med det. Hvor mye jeg bruker av mine penger på barnet er jo opp til meg da. Kommer jo til å trenge barnehageplass etterhvert når barnet er 1 år el 2... hvorfor får jeg dekket 64% av det? dekket fra hvem?
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Selvfølgelig skal jeg selv forsørge mitt eget barn. men skjønnte ikke det tallet 4640 som du kom fram til?? Visst jeg får 1400 i barnebidrag fra far. så er det vel det jeg får da. ferdig med det. Hvor mye jeg bruker av mine penger på barnet er jo opp til meg da. Kommer jo til å trenge barnehageplass etterhvert når barnet er 1 år el 2... hvorfor får jeg dekket 64% av det? dekket fra hvem? ← Hvis far betaler 1400, så skal vel du bidra med et lignende beløp? Resten er barnetrygd. Poenget er at til sammen skulle det dekke det et barn trenger sånn noenlunde, og dermed vise at 1400 kroner ikke er så veldig galt. Enslige forsørgere som tjener under 6G får dekket 64% av dokumenterte barnepassutgifter av trygdekontoret. Det er bare å søke så snart du har kvitteringer.
Gjest Eir Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Visst jeg får 1400 i barnebidrag fra far. så er det vel det jeg får da. ferdig med det. Hvor mye jeg bruker av mine penger på barnet er jo opp til meg da. ← Poenget er vel at de som fastsetter barnebidraget begregner at du skal bruke omtrent denne summen på barnet, og dette er bla en del av vurderingen når fars bidrag regnes ut. Det blir uansett ikke riktig at faren skal sponse hele oppveksten til barnet deres, slik at du ikke trenger å bruke noe av dine penger, når det er like mye din unge også.
Gjest Bidrag Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Selvfølgelig skal jeg selv forsørge mitt eget barn. men skjønnte ikke det tallet 4640 som du kom fram til?? Visst jeg får 1400 i barnebidrag fra far. så er det vel det jeg får da. ferdig med det. Hvor mye jeg bruker av mine penger på barnet er jo opp til meg da. Kommer jo til å trenge barnehageplass etterhvert når barnet er 1 år el 2... hvorfor får jeg dekket 64% av det? dekket fra hvem? ← Hei Just-me Jeg skal forklare hva som menes med summen 1400+1400+1840=4640 Si at underholdskostnaden for barnet er satt til 2800 kroner (underholdskostnaden er sjablontall som beregner hvor mye det koster å ha et barn) Om du og barnefar skal bidra like mye til barnets underholdning, betaler dere 1400 hver til dette. I tillegg får du jo barnetrygd på 920 pluss en ekstra barnetrygd på 920. Totalt blir dette 4640 og bør kunne dekke de faktiske utgiftene du har på barnet hver måned.
Varja Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Jeg synes 4640 kroner hørtes veldig lite ut for et barn per måned. Man må jo ta i betraktning boutgifter også, må man ikke? Hvis man ikke har barn kan man jo fint bo i en liten leilighet, nær sagt hvor som helst, men med barn bør man jo bo et sted det er rimelig greit å vokse opp og barnet bør ha eget rom. Endret 26. oktober 2006 av Varja
Gjest *Just-Me* Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 skjønnte utregningen ja.... men når jeg vet hva jeg har å rute med i mnd som alenemor. seter jeg jo ikke av eller betaler 1400 fra mien penger til meg selv for å bruke på barnet liksom.... Blir jo å gi barnet mat, klær, og alt det det trenger. Og jeg kommer nok til å bruke mer penger på barnet enn far for å si det sånn..... Og ja får jo barnetrygden også.... Men som Varja og sier. Jeg må jo ha en plass å bo. Hadde det bare vært meg kunne kjeg klart meg på en liten hybel... men med et spedbarn kan man ikke bo hvor som helst eller i en kald kjeller osv. Da må man (burde man) ha et greit sted å bo og bokostnadene blir nok større enn om jeg hadde bodd uten barn.... Så derfor synes jeg at 1400 kr fra far pr. mnd er lite når jeg vet hvor god økonomi han har.... Men vi blir kansje eninge om barnebidrag oss i mellom. Jeg vet hva han tjener osv og han vet hva jeg tjener, så det er ingen fare for at vi ikke får riktige opplysninger fra hverandre.... Det ordner seg vel uansett.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 skjønnte utregningen ja.... men når jeg vet hva jeg har å rute med i mnd som alenemor. seter jeg jo ikke av eller betaler 1400 fra mien penger til meg selv for å bruke på barnet liksom.... Blir jo å gi barnet mat, klær, og alt det det trenger. Og jeg kommer nok til å bruke mer penger på barnet enn far for å si det sånn..... Og ja får jo barnetrygden også.... Men som Varja og sier. Jeg må jo ha en plass å bo. Hadde det bare vært meg kunne kjeg klart meg på en liten hybel... men med et spedbarn kan man ikke bo hvor som helst eller i en kald kjeller osv. Da må man (burde man) ha et greit sted å bo og bokostnadene blir nok større enn om jeg hadde bodd uten barn.... Så derfor synes jeg at 1400 kr fra far pr. mnd er lite når jeg vet hvor god økonomi han har.... Men vi blir kansje eninge om barnebidrag oss i mellom. Jeg vet hva han tjener osv og han vet hva jeg tjener, så det er ingen fare for at vi ikke får riktige opplysninger fra hverandre.... Det ordner seg vel uansett. ← Har du sjekket mulighetene for - kommunal leilighet - bostøtte Husk at kommunen er forpliktet til å hjelpe deg. Det er svært vanskelig å forholde seg til alt du har krav på til enhver tid - det var derfor jeg anbefalte deg krisesenter. Der har de alle opplysninger på et brett - samt at de også skaffer bolig på kort varsel. Jeg overbeviste en engang om å kontakte dem og det ble redningen for henne selv om hun før hun kontaktet dem ikke følte seg som en av "deres". Etterpå hadde hun bare lovord, både for hjelp med papirarbeid, rettigheter, etc.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #13 Skrevet 27. oktober 2006 Og hva mener du mor skal gjøre når far ikke gidder elelr vil ha samvær? For det er faktisk realiteten for mange kvinner og barn. Det er ikka alle fedre som er spesielt egasjert i barna sine, og det synes jeg du fullstendig mangler perspektiv på. Far kan faktisk "slippe" unna med å betale barnebidrag, og ingen kan tvinge på ham samvær. ← Nei det stemmer nok det. Far kan ikke tvinges til samvær bare for å understreke det. Da jeg gikk gjennom et samlivsbrudd insisterte jeg på å få alt regulert gjennom offentlige myndigheter. Ja, vi kunne ha ordnet det privat, men det ville ha blitt et stort problem for meg den dagen han ble irritert på meg og ikke gadd å betale. Vi ble enige om minstebidrag, det er mulig selv om man går gjennom innkrevingssentralen. Mener at minstebidrag den gang var på ca. 1100.- pr. barn? Men så kom reglene om at man skulle betaler mindre dersom man hadde samvær med barnet. Helt greit det. Realiteten var likevel en overraskelse da både far og jeg oppga at han ikke hadde samvær og minstebidraget gikk ned til ca. 900.-. Nå er ikke jeg bitter over at far slipper unna med mindre økonomiske utlegg. Han går samtidig frivillig glipp av veldig mye i og med at han velger bort barna sine. Ja med de nye reglene (slik de skulle fungere) så betaler han jo faktisk for å slippe.? Dersom han hadde hatt samvær med barna hva ville han vært nede i da? 200.-? Men jeg forstår ikke hvordan systemet fungerer, det gjør jeg ikke. Og det jeg ville si var vel egentlig at det skal bra mye tillit til for å inngå en privat avtale og det til og med sammen med en kar som i utgangspunktet sier at han ikke ønsker kontakt med barnet.
Gjest Neil Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 Privat avtale gjør at begge parter slipper gebyr ved bidragsfastsettelse. Dette står på nav sine sider... betyr dette at visst jeg og barnefar blir enige selv om hva han skla betale i bidrag vil det være til det beste?? Prøvde å regne ut, men veiledern er vanskelig å bruke siden jeg ikke har 100% riktige opplysninger... men fikk at jeg skulle få 1400 i barnebidrag, mens han har evne til å betale 5000. hm.... kan dette stemme at man bare skal få 1400 i barnebidrag?? ← Bruk bidragsveilederen til å finne ut hvor mye far skal betale. Om den viser 1400, så er det 1400. TK bruker samme kalkulator når de rekner ut, du ender opp med samme sum, men må betale et gebyr på rundt 850 kroner, det må hver av partene. Privat avtale kan dere ha uansett, enten bruker dere summen dere finenr i bidragsveilederen, eller dere avtaler et annet beløp selv. 1400 er kanskje litt lite. Underholdskostnaden for en baby er på litt over 3.000 kroner i måneden når barnetrygd og en ekstra barnetrygd er trukket fra. De 3.000 skal fordeles forholdmessig på foreldrene, etter hvem som tjener best. Men vær oppmerksom på at selv om den ene parten tjener veldig mye, kan det hende at kalkulatoren (og TK) kommer fram til at dere skal betale like mye. Det er et ganske stort sprik på disse sjettedelene, og om far tjener 480.000 og mor 330.000, så kan det likevel bli 3 sjettedeler på hver av foreldrene. Veldig urettferdig, men slik er det. J eg foreslår at dere blir enige om f.eks 2000 kroner i farsbidrag, skriver en privat avtale på det, ber Trygdekontorets Innkrevingssentral om å kreve det inn (det gjør de gratis), husk og kryss av for at bidraget skal indeksreguleres hvert år. Lykke til. Vennlig hilsen Neil
Lizzee Skrevet 28. oktober 2006 #15 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg vil råde deg til å gå til Trygdekontoret og få en forklaring/oversikt over alt du har krav på. Jeg gjorde selv dette da jeg var elenemor og fikk mye informasjon som var til nytte (og ikke minst en stor lettelse) for meg. Mye bedre å gå til de som virkelig kan dette enn å lete rundt selv etter hva du har krav på - dobbel barnetrygd - skatteklasse 2 - stønad til barnetilsyn - overgangsstønad - utdanningsstønad Du kan også kontakte Aleneforeldreforeningen (www.aleneforeldreforeningen.no) Jeg ønsker deg lykke til !!! Stå på!!!! De som vil diskutere temaer og uenigheter som går langt utenom det trådstarter ønsker svar på burde kanskje starte sin egen tråd istedenfor!!?
Gjest Madeline Skrevet 29. oktober 2006 #16 Skrevet 29. oktober 2006 Tråden er delt. Den nye tråden "Samvær" finner dere her. Madeline -mod
abelille Skrevet 30. oktober 2006 #17 Skrevet 30. oktober 2006 Litt utenfor tema kanskje, men ei jeg kjenner får ikke bidrag i det hele tatt. Barnefaren skulle egentlig ha betalt ca 1000 kr i måneden, men har søkt fritak (narkoman som rehabiliterer seg), og har fått innvilget det. Jeg var så naiv at jeg trodde staten da tok over forpliktelsene, men slik er det visst ikke. Nå er heldigvis mora ei oppgående dame som tjener greit og derfor klarer å forsørge barnet sitt. Hvordan det skulle gått ellers vet jeg ikke. Faktisk ville du fått mer penger dersom du påsto at du ikke visste hvem barnefaren var (slik som det sto om inne i en tråd på gravidforumet for en stund siden). Så vidt jeg husker, så hadde samboeren din (x'n heter det kanskje nå?) flere barn. Hvor mye betaler han i bidrag for dem? Selvom forholdene med mors inntekt kan være forskjellige ville det jo være rart om han betalte mindre for det nye barnet enn de han har nå.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #18 Skrevet 30. oktober 2006 Litt utenfor tema kanskje, men ei jeg kjenner får ikke bidrag i det hele tatt. Barnefaren skulle egentlig ha betalt ca 1000 kr i måneden, men har søkt fritak (narkoman som rehabiliterer seg), og har fått innvilget det. Faktisk ville du fått mer penger dersom du påsto at du ikke visste hvem barnefaren var ← Dette er bare tull. Bidraget fra staten avhenger kun av mors inntekt. Tjener du litt for godt så får du ikke minstebidraget fra staten.
Gjest allium Skrevet 30. oktober 2006 #19 Skrevet 30. oktober 2006 Dette er bare tull. Bidraget fra staten avhenger kun av mors inntekt. Tjener du litt for godt så får du ikke minstebidraget fra staten. ← Nei, det er nok ikke det. Bidragsforskuddet er behovsprøvd når far er kjent, men ikke når far er ukjent.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #20 Skrevet 30. oktober 2006 Nei, det er nok ikke det. Bidragsforskuddet er behovsprøvd når far er kjent, men ikke når far er ukjent. ← da beklager jeg overfor gjesten jeg mente snakket tull. og konstaterer at regelverket innbyr til å ikke oppgi far der hvor far ikke har bidragsevne. gavner det barna? nei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå