Gå til innhold

Soyamelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det selges soyamelk i diverse butikker og i helsekost, og at noen kaffebarer tilbyr dette i sine kaffedrikker. Men hva er forskjellen på slik melk og vanlig melk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Det er, som navnet sier, laget av soya, og kan være et bra alternativ for dem som for eksempel ikke tåler vanlig melk.

Skrevet

ok, jeg har fått inntrykk av at dette er litt inn fordi det skal være sunnere/økologisk. men der tok jeg altså feil: det er for melkeallergikere. Takker :)

Gjest Deception
Skrevet
ok, jeg har fått inntrykk av at dette er litt inn fordi det skal være sunnere/økologisk. men der tok jeg altså feil: det er for melkeallergikere. Takker :)

Nja, ikke bare det. For eksempel vil veganere også kunne drikke soyamelk. Selv har jeg en lett laktoseintoleranse, og drikker ikke vanlig melk, men soyamelk liker jeg ikke smaken på.

Skrevet

Jeg synes personlig rismelk er bedre å drikke (den har en søt ettersmak), mens soyamelk er bedre til matlaging.

Skrevet

Folk som er allergiske mot nikkel kan i tillegg få kraftige reaksjoner på soyamelk, ettersom det er mye nikkel i slike soyaprodukter. De fleste tåler soyaolje, men soyamelk, soyais, osv, kan merføre at man hovner voldsomt opp i halsen og får problemer med å puste.

Skrevet (endret)
Noen som har lest The whole Soy story? http://www.thewholesoystory.com/

Soya er kanskje ikke så sunt som mange tror...

Kanskje ikke, men når vanlig kumelk er enda verre for kroppen, rismelk smaker tamt risavkok, og havremelk ikke er noe særlig godt, hva gjør man da når man vil ha noe som ligner vanlig melk?

Og tilbake til saken, så er vel soyaprodukter både for allergikere og for veganere etc, såvidt jeg har forstått.

Endret av yenoh
Skrevet

Jeg tåler og liker soyamelk. En venninne hovnet opp i halsen og fikk ballonglepper. :hår:

Skrevet

drikker ikke vanlig melk, men er ikke særlig begeistret for verken soyamelka eller rismelka, det jeg har smakt av havremelk derimot, synes jeg smaker bra.

dessuten er havre kjempebra for kroppen, så regner med at det faktisk også er ett sunt alternativ.

Skrevet

Jeg har laktoseintoleanse og kjøper melkeproduktene mine i Sverige, de har lakstoseFRIE produkter. Irriterer meg grønn over at det ikke finnes her.

Soyamelk, rismelk, havremelk smaker vondt! Skuffelsen blir veldig stor hvis man tror det skal smake som kumelk.

Skrevet

... synes kumelk smaker vondt, jeg. Og når man teker over det, er det ikke ganske merkelig at vi drikker melk fra en helt annen type pattedyr enn oss selv?

Skrevet
... synes kumelk smaker vondt, jeg. Og når man teker over det, er det ikke ganske merkelig at vi drikker melk fra en helt annen type pattedyr enn oss selv?

HELT enig! Helt absurd egentlig! :ler:

Skrevet

Jeg er ikke så glad i å drikke rismelk eller soyamelk rent (soyamelk får jeg nesten ikke ned), men med sjokoladepulver oppi blir det snadder. :sikle:

Havremelk har jeg ikke smakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...