Gjest Gjest_mammamia_* Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har en jente på to år som går i barnehage. Jeg er så usikke rpå hvilket skotøy jeg bør velge til henne nå som det begynner å bli kaldt og ruskevær.... Støvler med ullsokker? Vintersko? Er det noen som har noe å anbefale?
Pimbila Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Nå som det er noen plussgrader og vått anbefaler jeg cherrox med ulvang, trysil el.l (altså ullsokk) Når det blir minusgrader blir det vintersko med ullsokk innom. En ullsokk holder under skoene. Det høres lite ut, men det er faktisk nok. Bomullsstrømpebukse med ullsokk utenom er ikke så lurt. Bedre med stillong og ulvang/trysil/janus
Karamba Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har en gutt på 2,5 år som går i barnehage. Har kjøpt cherrox kan bruke når og vintersko i texmembran. I fjor kjøpte jeg Skofus vintersko og var fornøyd med disse. Etter å ha lest testen i Foreldre & Barn i år kjøpte jeg Coop sine vintersko, tror de heter Friends. De kom ut som best i test i år og faktisk også i fjor. Koster også under halvparten av det Skofus og mange andre vintersko gjør.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Cherrox er fint. De kan brukes både i slapsevær og når det blir litt kaldere.
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg synes ikke cherrox er fint. De er for kalde i minusgrader, og i plussgrader fungerer det like bra med gummistøvler med ullsåle og ullsokker. Til en toåring er de tunge og klumpete, og de sitter ikke godt på foten. Etter en stunds bruk må de behandles som spesialavfall pga lukten. Anbefaler skinnstøvler med ullfor til de minste. Med godt stell er de nokså vanntette de også.
Hulder Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Vi har kjøpt gore-tex joggesko til jenta på fire. Det er god plass til ullsokker, slik at hun kan bruke de utover høsten. I tillegg har vi vinterstøvler. Og bruker selvfølgelig gummistøvler ved plaskeregn, men aldri ellers. Jeg er generelt skeptisk til gummistøvler og andre sko som er helt tette og har tynn, dårlig såle som er lite støtdempende. Man blir veldig fort klam og kald selv med ullsokker. Det viktigste er ihvertfall uansett at skoene er store nok, hvis ikke er man garantert å fryse!
Nala Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Til vår minste (fyller to år i januar) har vi to par sko vi veksler mellom nå i den kalde årstida. Vi har termostøvlene til Viking på de ikke fullt så kalde dagene, og så har vi Sorels vintersko til de kalde dagene. Er veldig veldig fornøyd med begge deler. Vikings termostøvler er lettere på foten enn mange andre termostøvler. Sorel-skoene er ganske tunge da, men gode og varme. Både Lillesøster og Storesøster er veldig mobile med Sorel-skoene sine.
monja Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Når det er kjølig og vått bruker vi støvler med ullsokk neddi. Når det blit kaldere har vi Viking Goretex og Friends sko fra Coop. Husk at man ikke skal ha ullsokk i goretex sko. Da varmer de ikke like godt som om du har sokk i bomull eller ullblanding. Og kun ett par neddi sånne sko.
Gjest allium Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Husk at man ikke skal ha ullsokk i goretex sko. Da varmer de ikke like godt som om du har sokk i bomull eller ullblanding. Og kun ett par neddi sånne sko. ← Litt riktig, og litt populær misforståelse. Man skal ikke ha ren ull i gore-tex fordi ull holder på fuktigheten, og da blir noe av poenget med gore-texmembranen borte. Men bomull holder på fuktighet i akkurat samme grad, og blir i tillegg iskald når den er våt, så det er enda verre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Kavat-skoene er geniale! I skinn, varme,vanntette og slitesterke! Unege er svært fornøyd med de også, den elsdte jenta mi er litt snurt i år, siden skoene ikke finnes i hennes størrelse lengre (de går bare til 35 eller noe sånt..).De er ikke spesielt dyre heller, sammenlignet med gortex-sko ( som jeg synes er noe forbasket møl..)
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Hvor finner man Kavat-sko? Skal ut på vintersko-handel en av de nærmeste dagene
Gjest -M- Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 Bruker gore-tex vinterstøvletter på kalde og tørre dager, og vanlige gummistøvler med tykke ullsokker på reinværs dager. -M-
Gjest -M- Skrevet 26. oktober 2006 #13 Skrevet 26. oktober 2006 ...Det heter vel regnværsdager... -M-
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #14 Skrevet 27. oktober 2006 Vi bruker Reima tec vintersko og de er kjempegode!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #15 Skrevet 27. oktober 2006 Man skal ikke ha ren ull i gore-tex fordi ull holder på fuktigheten, og da blir noe av poenget med gore-texmembranen borte. ← Sant nok, men poenget med ull er at det er varmt selv om det blir fuktig. Snakker du med friluftsfolk som er mye ute i kaldt vær er dette langt å foretrekke fremfor syntetisk "hurtigtørkende" sokker e.l. Det hele er selvsagt avhengig av hvor kaldt det er, og hvor høy fysisk intensitet kroppen har(les: svette)
Gjest allium Skrevet 27. oktober 2006 #16 Skrevet 27. oktober 2006 Sant nok, men poenget med ull er at det er varmt selv om det blir fuktig. Snakker du med friluftsfolk som er mye ute i kaldt vær er dette langt å foretrekke fremfor syntetisk "hurtigtørkende" sokker e.l. Det hele er selvsagt avhengig av hvor kaldt det er, og hvor høy fysisk intensitet kroppen har(les: svette) ← Helt enig. Poenget mitt var at mange tror at når man ikke skal ha REN ull i gore-tex-støvler, så er det bedre med bomull. Og det er det ihvertfall ikke. Helst blandingssokk, men deretter ren ull. Aldri bomull.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #17 Skrevet 28. oktober 2006 Hvor finner man Kavat-sko? Skal ut på vintersko-handel en av de nærmeste dagene ← Falkanger har de, i hvertfall noen av butikkene.
Nightingale Skrevet 29. oktober 2006 #18 Skrevet 29. oktober 2006 Hvor finner man Kavat-sko? Skal ut på vintersko-handel en av de nærmeste dagene ← Kavat finner man i all fall på Agnar Hagen i Bogstadveien i Oslo. De er brede i lesten, og passer derfor spesielt godt til små klubbeføtter. Brede sko er for så vidt også bra i kaldt vær også (hvis de ikke blir for brede da), fordi det gir luft rundt foten. Trange sko blir kalde fordi det ikke er luft rundt foten. Vi hadde Kavat vintersko i fjor, men da var han ikke så mye og gikk med dem, for han hadde ikke lært å gå så veldig bra ennå. Vi har kavatsko som overgangssko i år, de er uten fôr. Vi har vært fornøyd med dem, men vi har jo ikke brukt dem så lenge heller da. Som vintersko har vi kjøpt et par Viking thermo (eller hva de heter, cherrox med andre ord ) til slapsevær, og så har vi kjøpt et par Bundgaard vintersko med Bundgard tec, som vil si at de er vannavstøtende, men ikke vanntette. Er spent på hvordan de vil holde, det er så vanskelig å kjøpe sko til sønnen vår fordi han har så brede føtter. Disse var svindyre så jeg håper de er bra! Vi har kjøpt samme merket i sandaler 2 ganger på rad og har vært storfornøyde med dem i all fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå