Kykkelikokos Skrevet 27. oktober 2006 #41 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har fliser med dusjvegger. Har dårlig "erfaring" med dusjkabinett. Klumpete, tar stor plass, vanskelig å holde rent, vanskelig å vaske bak osv. Forøvrig så er det ikke om å bruke MEST membran, så vidt jeg har fått med meg. Nå er jeg ingen ekspert, så det er mulig jeg tar feil. Det går vel også fint an å fikse badet selv så fremt at man får det godkjent underveis/i etterkant.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #42 Skrevet 28. oktober 2006 Det kommer litt an på type dusjkabinett man har. De nyeste typene har mindre kriker og kroker enn jeg har sett tidligere.. ← Likevel flere enn hvis man ikke har kabinett!
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #43 Skrevet 28. oktober 2006 Likevel flere enn hvis man ikke har kabinett! ← Jeg skjønner ikke helt at noen velger bort dusjkabinett pga renhold. Jeg syns det er bra mye lettere å vaske et kabinett enn å skrubbe fuger!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #44 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg skjønner ikke helt at noen velger bort dusjkabinett pga renhold. Jeg syns det er bra mye lettere å vaske et kabinett enn å skrubbe fuger! ← Her trengs det ikke å skrubbe fuger. Kanskje forskjell på vannet som gjør det eller? Vi vasker kun med salmiakk og vann (som løser opp fett, samt dreper bakterier). Glasset i dusjen synes jeg er verre å holde rent. Hver sin erfaring tydeligvis....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #45 Skrevet 28. oktober 2006 Her trengs det ikke å skrubbe fuger. Kanskje forskjell på vannet som gjør det eller? Vi vasker kun med salmiakk og vann (som løser opp fett, samt dreper bakterier). Glasset i dusjen synes jeg er verre å holde rent. Hver sin erfaring tydeligvis.... ← Enig med du!
T.S Skrevet 29. oktober 2006 #46 Skrevet 29. oktober 2006 Har snakket med en del håndverkere om dette, og ingen av dem ville dusjet rett på flisene. rett og slett fordi fliser og fuger ikke er tatte, og fuger slites.. Da _blir_ det vått....
Hilde Skrevet 29. oktober 2006 #47 Skrevet 29. oktober 2006 Det er ingen hemmelighet at fuger og fliser ikke er tette, og det er vel heller ikke poenget? Så lenge membranen UNDER flisene er tett og lagt riktig er det det eneste som betyr noe. Vi har nettopp pusset opp badet, og vi dusjer rett på flisene. Vi hadde i grunnen ikke noe valg, badet vårt er på 1,5 x 1,5 meter, og det skulle godt gjøres å få plass til et dusjkabinett der.
T.S Skrevet 29. oktober 2006 #48 Skrevet 29. oktober 2006 fukt under fliser er fukt. Og fukt gir sopp. Det er en grunn. Dessuten vil flisene løsne, og da må en brekke opp driten og gjøre det på nytt.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #49 Skrevet 30. oktober 2006 Badet vårt ble pusset opp for 13 år siden, og vi har dusjet rett på flisene hele tiden. I sommer måtte vi skifte ut en flis i gulvet, og under var det helt tørt. Membran så helt fin ut. Snakke med rørleggerkompis og han sa at det ikke var noe problem så lenge det ikke ble stående vann på gulvet i dammer i lengre tid. Vi tørker opp på gulvet etter dusjing. Det viktigste er å passe på silikonfuginga rundt sluken. Der hadde vi en liten lekkasje for et par år siden.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #50 Skrevet 30. oktober 2006 Hvis jobben på bad blir skikkelig gjort, så blir det ikke fukt. lekkasje rundt sluk er den største årsaken til fuktskader, derfor må man påse at dette blir skikkelig gjort.
T.S Skrevet 30. oktober 2006 #51 Skrevet 30. oktober 2006 Hva med veggene da? Hvor mange har membran der?
Hilde Skrevet 30. oktober 2006 #52 Skrevet 30. oktober 2006 Er mulig jeg ikke har peiling, men jeg trodde man måtte legge membran på gulv OG vegg for at det skal være "godkjent". Vi har sveisemembran på gulv og smøremembran på vegg.
Titta Skrevet 30. oktober 2006 #53 Skrevet 30. oktober 2006 Hva med veggene da? Hvor mange har membran der? ← Vi har membran også på veggene. Ikke på hele badet, men i dusjesonen. På vårt lille bad (på størrelse med Newt sitt) hadde det vært uaktuelt med dusjkabinett, men jeg tror nok at selv om badet hadde vært større så hadde vi likevel dusjet rett på flisene.
Gjest -eline- Skrevet 30. oktober 2006 #54 Skrevet 30. oktober 2006 Har man membran på gulvet så har man vel mest sannsynlig membran på veggene og... Tror ikke vi har noen av delene, men har et pittelite dusjkabinett som tar opp halve badet, skal pusse opp om et år eller to og da kommer vi nok til å dusje rett på gulvet for å få størst mulig dusj som tar minst mulig plass (dusjdører som kan foldes inn).
T.S Skrevet 30. oktober 2006 #55 Skrevet 30. oktober 2006 Er mulig jeg ikke har peiling, men jeg trodde man måtte legge membran på gulv OG vegg for at det skal være "godkjent". Vi har sveisemembran på gulv og smøremembran på vegg. ← Joda. Men hvor mange har nyoppussede bad...?
Kykkelikokos Skrevet 30. oktober 2006 #56 Skrevet 30. oktober 2006 Nå var jo spørsmålet om oppussede bad da.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #57 Skrevet 30. oktober 2006 Er mulig jeg ikke har peiling, men jeg trodde man måtte legge membran på gulv OG vegg for at det skal være "godkjent". Vi har sveisemembran på gulv og smøremembran på vegg. ← Du har helt rett. Sveisemembran på gulv er forresten det eneste som er helt trygt. Vi har membran også på veggene. Ikke på hele badet, men i dusjesonen. På vårt lille bad (på størrelse med Newt sitt) hadde det vært uaktuelt med dusjkabinett, men jeg tror nok at selv om badet hadde vært større så hadde vi likevel dusjet rett på flisene. ← Med så lite bad skulle dere hatt membran på alle vegger.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #58 Skrevet 30. oktober 2006 Du har helt rett. Korrigerer meg selv. Det er ikke krav om sveisemembran på gulv for at badet skal bli "godkjent", men det er det sikreste.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #59 Skrevet 31. oktober 2006 fukt under fliser er fukt. Og fukt gir sopp. Det er en grunn. Dessuten vil flisene løsne, og da må en brekke opp driten og gjøre det på nytt. ← Klart det blir fukt bak flisene,- derfor skal det være membran på veggen. Men ettersom fliser og fuger er diffusjonsåpne tørker dette opp. Fukt i seg selv er ikke farlig. Det som er farlig er fukt i kombinasjon med organiske materialer (treverk osv) og mangel på mulighet til å tørkes ut. Da blir det sopp. Det blir ikke sopp av fukt bak fliser på membrantett vegg.
Gjest loren Skrevet 31. oktober 2006 #60 Skrevet 31. oktober 2006 Vi leier en leilighet der vi dusjer rett på flisene... Vet ikke om dte er et direkte resultat av det , eller dårlig arbeid generelt, men vi har minst 1 gang i mnd hatt lekkasje inn til stua (dvs gjennom veggen!!) siden vi flyttet inn i mai... Det er ikke særlig gøy iallefall...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå