Gå til innhold

dusjer dere rett på flisene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med den verste jobben jeg noensinne har gjort: total oppussing av badet. Gjør absolutt alt selv, med hjelp av en handymann i familien.

Så hadde jeg sett meg ut en vakker dusjkrok med glassbyggersten-vegg som hindret vannet fra å sprute ut i rommet. Og skal/skulle ut i dag og handle glassflisene.

MEN: så ser jeg at noen sier man absolutt ikke må dusje rett på flisene. Og at det i enkelte borettslag (har googlet litt ...) står i vedtektene at man MÅ bruke dusjkabinett (eller badekar) med tanke på fare for lekkasje.

Er det virkelig slik? Dusjkabinettene er jo ofte så stygge og store (jeg har et BITTElite bad på 1.30mx1,75 m). En litt penere løsning er jo kabinetter uten bunn (bare med vegger), men da dusjer man jo rett på flisene og da er det ingen hjelp i det?

Håper på svar (serlig av den typen som sier man ikke MÅ ha dusjkabinett... ;) )

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Såvidt jeg har fått med meg har man gått mer og mer bort fra å dusje rett på gulvet. Grunnen er at det sliter veldig på badet og membranen slik at det over tid er fare for lekkasje og vannskader, samme hvor godt grunnarbeid man har gjort.

Skrevet

Vi har nylig flyttet inn i "nytt" hus (rekkehus i borettslag) med nyoppusset bad (takk og lov for at vi slipper å gjøre det selv, alle badene SKAL pusses opp har borettslaget bestemt) og vi dusjer i alle fall rett på flisene.

Men, gjøre ALT selv? Membran skal vel legges av fagfolk dersom forsikringa skal godkjenne det?

Skrevet (endret)

Det er jo mange som dusjer rett på flisene, mange mener at det ikke er farlig så lenge de har ordentlig membran osv. Og det ser jo absolutt best/stiligst ut.

Men jeg ville ALDRI i verden laget nytt bad uten dusjkabinett. Det er i mine øyne galskap og et gedigent sjangsespill. Fuger er ikke vantett, og hvordan det ser ut bak flisene vet du aldri før det er for sent.

Kan også opplyse om at det nå har kommet ganske mange nye dusjkabinett-typer som er finere enn de gammeldagse. Syns f.eks ikke dette eller dette ser så ille ut. Men klart, det er penere uten kabinett, og det er veldig mye stilig man kan gjøre med glassbyggersten, dusjdører, nisjeløsninger osv. Jeg sto i det valget selv for et par måneder siden, og lot fornuften seire.

Endret av Kosemose
Skrevet

Nåja, jeg mener membran er viktig.

Jeg velger likevel å ikke rive dusjen bygget med glassbyggerstein og dusjdør for å sette inn et kabinett.

Selv om jeg vet at fuger ikke er 100% vanntette. (Jeg vet dog at i vårt tilfelle ligger det gulvbelegg under flisene, de ombestemte seg...)

Og jeg valgte å være "uforsvarlig nok" til å kjøpe et hus emd et bad uten dusjkabinett.

Hva jeg ville valgt om jeg skulle bygge/pusse opp et bad vet jeg ikke. Vi har forrsten dusjkabinett på badet på loftet da. (ikke for noen annen grunn enn at det er det der var)

Skrevet

Vi valgte hvertfall å legge skikkelig membran og dusje rett på flisene på vårt minibad.

(Har glassdører som slåes sammen, uten spor på gulvet, og det gir utrolig mye ekstra plass på badet når vi ikke dusjer! )

Har vel hatt det sånn i snart 5 år. (Men nå var det ikke noen krav om hvordan dette skulle gjøres fra borettslagets side heller. )

Skrevet (endret)
Nåja, jeg mener membran er viktig.

Jeg velger likevel å ikke rive dusjen bygget med glassbyggerstein og dusjdør for å sette inn et kabinett.

Selv om jeg vet at fuger ikke er 100% vanntette. (Jeg vet dog at i vårt tilfelle ligger det gulvbelegg under flisene, de ombestemte seg...)

Og jeg valgte å være "uforsvarlig nok" til å kjøpe et hus emd et bad uten dusjkabinett.

Hva jeg ville valgt om jeg skulle bygge/pusse opp et bad vet jeg ikke. Vi har forrsten dusjkabinett på badet på loftet da. (ikke for noen annen grunn enn at det er det der var)

Du, det var ikke ment som et personlig angrep på deg eller andre som dusjer rett på fliser! Jeg har selv gjort det i mange år. Har du gulvbelegg under gulvflisene så skal jo det være veldig tett! Og har man tykk og god membran på veggene så skal det jo gå bra! :tommel:

Men trådstarter spør hva vi syns, og da sier jeg hvordan jeg vurderer. (og min vurdering bygger på at jeg har snakket med fagfolk og lest artikler om tema). Som sagt syns jeg absolutt det er mest stilig/pent/fint å dusje rett på flisene, og jeg ville veldig gjerne ha det slik selv. Det kan godt hende at min vurdering er aaaaltfor forsiktig og feig, de jeg forhørte meg med sa jo ikke at det kommer garantert til å gå galt med dusj rett på flis, men de sa at det kan gå galt, og at i de tilfellene det går galt går det så veldig galt, og den risikoen ønsket ikke jeg å ta når jeg nå hadde valget. Det er ikke dermed sagt at det er fasiten?!

(kan også legge til at min nye dusj ligger i andre etasje. Altså litt mer kritisk hvis det skulle gå galt. Hadde den ligget i 1. hadde jeg kanskje valgt noe annet?)

Så kos deg med dusjen din, den høres veldig fin ut, og jeg er litt missunnelig på de som har slike dusjløsninger med glassbyggersten - det er veldig fint rett og slett! ;)

Endret av Kosemose
Skrevet

da vi gjorde om badet i det gamle huset for fem år siden, la vi fliser og dusjet rett på.

Nå har vi kjøpt nytt hus, og skal til å rive bad for å bygge opp på nytt. Det er ingen av de snekkerene eller flisleggerene vi har snakket med som anbefaler å dusje rett på flisene. Når man pusser opp et bad, koster det noen kroner, og man satser på at det holder i mange år. Så på oss ble det dusjkabinett hvertfall.

Skrevet
Men, gjøre ALT selv? Membran skal vel legges av fagfolk dersom forsikringa skal godkjenne det?

har forhørt meg litt før vi begynte, og det stemmer ikke at fagfolk MÅ gjøre det. Har hatt dårlig erfaring med arbeid gjort av såkalte fagfolk før, nå vil jeg se til at ingen lettvinte løsninger blir tatt. Pluss at det er utrolig hvor mye penger de skal ha...

Jeg tar bilder av hvert steg på veien til ferdig bad, for å dokumentere at arbeidet blir gjort forskriftsmessig (det er det som teller, at forskriftene blir fulgt).

Så kan jeg få det godkjent av forsikringa (i den grad de i det hele tatt dekker noe som har med bad å gjøre...)

Skrevet
.......

Men jeg ville ALDRI i verden laget nytt bad uten dusjkabinett. Det er i mine øyne galskap og et gedigent sjangsespill. Fuger er ikke vantett, og hvordan det ser ut bak flisene vet du aldri før det er for sent.

........

Vi har brukt dyktige håndverkere, og fulgt arbeidet hele tiden. Har tre bad, der vi dusjer rett på flisene. Vi er klar over at verken fliser eller fuger er tette. Det er derfor man bruker membran e.l., lagt av dyktige fagfolk (vi brukte "de beste i byen vår"). Vi er også klar over at hvis det ikke er gjort et skikkelig grunnarbeid - og ikke blir lagt membran e.l. bak flisene - vil det oppstå fuktskader over tid. Siden fagfolkene vi har brukt har fulgt våtromsnormen, og vi har fulgt godt med når de gjorde jobben (tok bilder underveis + inspiserte daglig) er vi trygge på at badet er tett.

Det er forresten viktig at membranen ikke blir ødelagt i ettertid (skrudd noe i e.l.). Bruker derfor kun sugekopper for å feste ting i dusjen.

NB! Det finnes også våtromsplater man kan bruke istedenfor gips, som man kan legge fliser på, jfr. http://forbruker.no/bolig/gjordetselv/article1385831.ece

Skrevet

"Forsikringa" bryr seg ikke om hvem som har lagt membranen - de krever at den er riktig lagt samme hvem som har gjort det.
Skrevet
Fuger er ikke vantett,

Selv om jeg vet at fuger ikke er 100% vanntette.
Og derfor skal man legge membran ;)
Skrevet

Vi dusjer rett på flisene. På badet i 1. etg. har vi 4 lag med smøremembran på gulvet (kvalitetsmembran) og 3 strøk av den samme membranen på veggene.

På badet i 2 etg. har vi sveisemembran på gulvet og vanntett primer og tre lag smøremembran (samme som på bad 1. etg)på veggene.

I tillegg er selvfølgelig membranen ført ned i sluk, og rundt sluket er det festet en klemring som gjør overgangen helt tett. I tillegg har vi brukt riktige mansjetter i rørgjennomføringene. På overganger mellom vegg og gulv og alle vegghjørner har vi brukt spesialremser til formålet.

I tillegg har jeg impregnert alle fuger så de blir vannavvisende.

Vi har så mye kjennskap til bransjen at vi vet vi ikke ville fått det skikkelig gjort hvis vi ikke hadde gjort jobben selv ;)

Garantien som gis på bad er ofte 5 år. Vannskader pga "snikefukt" synes ikke før etter 7 år. Bravida har visstnok 10 års garanti på bad, forutsatt at kundene skriver under på en avtale om hvordan de skal håndtere badet sitt - f.eks. ikke lage skruehull.

Skrevet

Vi bur i et 10 år gammel, der det alltid har vært dusjong rett på flisene. Samboeren min ønsket dette siden han ser svært dårlig uten briller og slår seg lett i dusjen. Dermed var et ekstra stort dusjhjørne viktig for han. Vi har nå hatt en takstmann hos oss, og frarådet klart dusjing rett på fliser, MEN sa også at badet var i meget god stand. Ingen fuktighet etc.

Skrevet
Her er en interessant artikkel om temaet. Der står det også litt om hvilke produkter som er bra og mindre bra: Artikkel

forbrukerrådets membran test

Det er ingen tvil om at det tryggeste er dusjkabinett hvis badet ikke er gjort helt tett. Dette er også noe forsikringsbransjen vil kjøre hardt på. Det samme gjelder byggebransjen - de har så mange reklamasjoner på fukt i nye hus at de vil gå inn for å kjøre dusjkabinett.

75% av all baderomsrenovering utført av fagfolk er dårlig utført, så det er iallefall noe å tenke på for de som mener fagfolk er garanti for tette bad.

Testen i linken er ypperlig for å se hvilke membraner som er dårlige, men den tar ikke for seg alle de gode - derfor bør den ikke være retningsgivende for hvilken man bør velge, men for hvilken man ikke bør velge.

Skrevet

Jeg tok det ikke personlig heller, Kosemose, ikke noe problem.

Og ettersom jeg vet at fliser og fuger ikke er vanntette var vi meget opptatt av at det skulle være lagt membran, og at det skulle vært gjort skikkelig. Jeg hadde ikke muligheta til å ta bilder underveis, ettersom det var ferdig før vi kjøpte huset, men må nesten bare stole på det jeg er blitt fortalt om arbeidet, og det er jo i seg selv skummelt, men sånn er det nå engaang, når man kjøper et hus i stedet for å bygge det selv.

Synes nesten det er rart at forsikringa godtar at du pusser opp badet selv, mens enkelte får beskjed av forsikringsselskapet at deikke får montere oppvaskmaskina selv, da vil de ikke få dekket eventuelle fuktskader. Det består av å skru en slange på en kran, og skru godt til... that's it! Men greit, vår forsikring godtok at vi satte inn oppvaskmaskina selv da, og mulig de hadde godtatt at vi la membran selvogså, men jeg har bare blitt fortalt mange ganger at membran skal legges av fagfolk, så da trodde jeg på det, ettersom så mange har fortalt meg det. Men da lærte jeg noe nytt i dag også.

Uansett, for å svare på det opprinnelige: Vi fusjer rett på flisene, som selvsagt har membran under.

Skrevet

ta et kompromis. bygg inn et 15cm kar (får kjøpt i mange størelser) sett glassbyggerstein rundt og tett med silikon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...