Gå til innhold

Vampyra

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Ok, men vi skal visst bruke duk under membranen på gulvet (aner ikke hva det er....)

Hva om vi fester den nye membranen ned i sluket da? Blir det like dumt?

Vi kan jo ikke akkurat begynne å pigge opp det nylagte gulvet, ei heller fjerne den gamle membranen. Vi får nemlig ikke lov til å røre noen ting i sluket av borettslaget :forvirret:

Man skal alltid bruke duk sammen med smøremembran på gulv.

Jeg la denne saken frem for våtromsspesialistene våre idag, og de var enige med meg og gjest 2 - ALDRI to sjikt med membran og ALLTID helt tett rundt sluk.

Tenk litt gjennom det å ikke ha membranen ned i sluket. Da vil det jo bli vanngjennomtrenging mellom de to sjiktene. Hva skal dere da med membran?

Hvis denne baderomseksperten står fast på at det er ok å ha to sjikt membran, ikke legge membran ned i sluk - og muligens (hvis jeg ikke har misforstått) nå har forklart at dette er helt ok hvis det legges duk - da bør du rett og slett ikke bruke ham.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det blir galt, for det er jo fall i gulvet og dersom noe skulle komme i mellom vil det renne mot sluket.

Nå har jeg fått forklart at han skal legge duken ned i sluket, men ikke tette. på den måten vil ikke vannet renne inn i mellom de to lagene, men fuktigheten i mellom får likevel mulighet til å renne ned.

Min far er rørlegger og mener også helt bestemt at det ikke skal bli noe problem.

Skrevet
Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det blir galt, for det er jo fall i gulvet og dersom noe skulle komme i mellom vil det renne mot sluket.

Problemet ligger i det at påstøpen inneholder fuktighet - denn fuktigheten vil fordampe jevnt over hele gulvet - med en tett flate over gulvet vil du dermed få kondens oppå påstøpen under den tette flaten (hvor skal ellers fuktigheten forsvinne?). Deretter vil det renne mot sluk - men da har du allerede et fuktproblem under membranen din - og membranen vil slippe taket i påstøpen - noe som igjen vil åpne for ytterligere fuktproblem i overganger gulv/vegg.

Skjønner at du gjerne vil stole på både faren din og "eksperten" - men jeg anbefaler deg å ta kontakt med et uavhengig firma eller tre for å få deres mening :)

Gjest2

Skrevet
Galt med to sjikt membran? Det har jo vært forklart flere ganger allerede. :)

Nå har jeg fått forklart at han skal legge duken ned i sluket, men ikke tette. på den måten vil ikke vannet renne inn i mellom de to lagene, men fuktigheten i mellom får likevel mulighet til å renne ned.
Menn duken er ikke3 tett uten av den overstrykes med flere lag skikkelig membran.

Min far er rørlegger og mener også helt bestemt at det ikke skal bli noe problem.

Jeg er her helt enig med gjest 2 - forstår du gjerne vil stole på folk du kjenner, men hvis de sier det du skriver, så kan du ikke stole på dem i denne saken.

En rørlegger bør da absolutt vite at dette er feil!!

Tenkt scenario: Du selger leiligheten etter 2-3 år. Ny kjøper oppdager fuktskader som skyldes deres baderomsoppussing. Da vil de kreve dette erstattes fra dere, enten de direkte, eller hvis det er stor skade vil det nok skje i form av regress fra forsikringsselskapet. Du kan selvfølgelig la det skure og gå og håpe at firmaet til baderomseksperten dekker skadene (forutsatt at det ikke er svart arbeid da). Det er dere som eier som er ansvarlig for at badet er pusset opp riktig.

Skrevet

Skjønner at du gjerne vil stole på både faren din og "eksperten" - men jeg anbefaler deg å ta kontakt med et uavhengig firma eller tre for å få deres mening :)

Gjest2

Dette er jeg også enig i.

Jeg ville under ingen omstendigheter latt denne baderomseksperten utføre jobben.

Skrevet
Menn duken er ikke3 tett uten av den overstrykes med flere lag skikkelig membran.

Det blir minst 3 lag med membran i våtsonen, i tillegg til den som allerede er på litexveggene

Skrevet

Jeg får heller vurdere å sette inn et dusjkabinett... Har forhørt meg flere steder og det er tydelig svært splittede meninger om denne saken

Skrevet
Jeg får heller vurdere å sette inn et dusjkabinett... Har forhørt meg flere steder og det er tydelig svært splittede meninger om denne saken

Veldig fornuftig :)

At det er splittede meninger om denne saken kan ikke grunne seg i annet enn uforstand.

Vi fikk hjem en mann fra sikkerhetskurs hos et forsikringsselskap i dag - han er også soleklar i sitt utrykk "Aldri to sjikt med membran og alltid helt pottetett ved sluk.

Men dusjkabinett er nok det aller sikreste ja.

Lykke til. Har ikke vært meningen å ødelegge for deg - kun å hjelpe. Jeg klarte ikke å la være å si i fra da jeg lest hva dere var i ferd med å gjøre.

Skrevet
Det blir minst 3 lag med membran i våtsonen, i tillegg til den som allerede er på litexveggene

Nå tar du sitatet helt ut av sin sammenheng. Les hva det var svar på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...