Gjest snikkelora Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Sitter her etter å ha betalt regninger for nærmere 10.000 kroner og lurer på hvordan jeg kan kutte ned på forbruket. Når allt er betalt sitter vi (mannen og jeg) igjen med 5.000 kr. Og de skal dekke bensin (ca 2.000 kr) og mat og allt annet. Dvs regner med at vi bruker ca 2.000 kr i mnd på mat. Er det normalt? I teorien har vi da 1.000 kr igjen.. I teorien Det kommer jo uforutsette regninger i ny og ne som f.eks dyre medisiner, briller, ekstar kjøring osv. Hvordan kan jeg kutte ned på noe av dette? Det må da gå ann å "bremse" forbruket litt
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Spørsmålet er vel om du skal bremse forbruket eller få kontroll over de månedene da regningen er store og du har lite igjen, små og du har mye igjen. Har hatt budsjettkonto i 15 år nå, og det er vel det smarteste jeg har gjort for å få et jevnt forbruk av penger. Sier ikke at det har redusert forbruket, men det har jevnet det ut slik at de tunge regningsmånedene blir lik de lette. Hva er de faste utgiftene på 10.000 da ? Lån kan refinansieres, avdragstiden forlenges eller bare betale renter en stund Lånefinansierte eiendeler kan selges Lånefinansierte eiendeler kan være kilde til inntekter (utleie fortrinnsvis) Noen abonnementer el lignende som kan sies opp ? Bil: 2000 i bensin da kjører dere vel litt ? Bruk kollektivt eller kjør med andre til og fra jobb (spleising) Mat: 2000 per mnd for to personer, tja hva kan spares her. Da blir det havregrøt og strengt på middagene i ukedagene . Styr unna kiosker, smør matpakke, handle på tilbud. Kos dere men ikke hver dag. Margrete
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Sitter her etter å ha betalt regninger for nærmere 10.000 kroner og lurer på hvordan jeg kan kutte ned på forbruket. Når allt er betalt sitter vi (mannen og jeg) igjen med 5.000 kr. Og de skal dekke bensin (ca 2.000 kr) og mat og allt annet. Dvs regner med at vi bruker ca 2.000 kr i mnd på mat. Er det normalt? I teorien har vi da 1.000 kr igjen.. I teorien Det kommer jo uforutsette regninger i ny og ne som f.eks dyre medisiner, briller, ekstar kjøring osv. Hvordan kan jeg kutte ned på noe av dette? Det må da gå ann å "bremse" forbruket litt ← ikke skjønner jeg dere klarer mat for to for 2000 i mnd,men det går sikkert. jeg lager mat selv og er ikke kresen,men pengene flyr avsted til mat. Tror vi bruker ca 5000 i mnd til mat og vaskemidler/såpe og hygieneartikler. jeg kjøper ikke halvfabrikata eller ferdigmat da jeg ikke kan spise det. har en del frukter på bordet hver dag. Og det er ikke overflod. Tar av meg hatten for at du klarer det
Gjest sdf Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg synes også 2000 i måneden på mat for to høres lite ut. Vet ikke helt hvor mye vi to bruker, men jeg tipper cirka 5000 i måneden. Og da lever vi på ingen måte ekstragavant i matveien, men går jo ikke på sparebluss heller. Men det høres ut som dere kjører mye. Er det virkelig nødvendig å bruke 2000 i måneden på bensin?
Gjest snikkelora Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Bensinen er nok umulig å spare på. Mannen bruker rullstol og må derfor kjøre bil. Blir mye kjøring da allt er langt unna.. I tillegg bor vi på et lite sted så det er ikke mulighet å ta tog/trikk. Grunnen til det lave matbudskjettet (vel dette er hva jeg anntar at vi bruker) er at vi handler noe i Sverige (annen hver mnd) og at vi er bevisst på hva vi kjøper/hvor vi kjøper..
Gjest snikkelora Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Hva er de faste utgiftene på 10.000 da ? Lån kan refinansieres, avdragstiden forlenges eller bare betale renter en stund ← Vel, det er huslånet, strøm, internett, mobil x 2, forsikringer (bil, henger, innbo, personforsikring x2 og forsikring av hunden) Og det som er variabelt er vannavgift (2 ganger i året) , kommunale avgifter (2 ganger i året), Brøyting (1 gang i året) Årsavgift (1 gange i året) og medisiner (fra 400-1000 kr) Ved/parafin (2 ganger i året) Har ikke forbrukslån eller kredittkort. Solgte min bil (veteran).. har litt høy høy strømregning pga trappeheis, 2 el rullestoler som skal så på lading til en hver tid, pluss tilhengeren som skal lades... Føler litt at jeg stanger hodet mot veggen.. Eneste jeg kan kutte ut er mobilen.. Men da vil allt bli veldig komplistert
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Kan du gjøre noe på inntektssida da ? http://www.nav.no/page?id=379 til drift av tekniske hjelpemidler http://www.nav.no/page?id=938 http://www.legathandboken.no/ http://www.deltidsjobb.no/ Justere skatteprosent til minimum Sjekk at du ikke er dobbeltforsikra på noe vis og få justert premien deretter eller si opp unødvendige forsikringer Ellers synes jeg du har relativt god kontroll på økonomien din. Du vet hva pengene går til. Ser ikke hva du skulle kutte på hvis du ikke avtaler en mer fleksible nedbetalingsordning med banken. Gjelda må jo uansett betales så det er vel en kortvarig glede - men likevel en glede Hilsen Margrete
Xania Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Synes det virker som dere er veldig bevisste på forbruk og hva pengene går til. Det eneste tipset jeg kan gi hvis dere ikke allerede har sjekket det: undersøk om dere kan få bedre betingelser på lån i andre banker og sjekk om det er mulig å finne billigere leverandører for mobil, internett, forsikring og strøm. Det kan fort være noen hundrelapper å spare i måneden på å bytte leverandør, og i løpet av et år blir det jo litt penger.
Gjest snikkelora Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Kan du gjøre noe på inntektssida da ? http://www.nav.no/page?id=379 til drift av tekniske hjelpemidler http://www.nav.no/page?id=938 http://www.legathandboken.no/ http://www.deltidsjobb.no/ Justere skatteprosent til minimum Sjekk at du ikke er dobbeltforsikra på noe vis og få justert premien deretter eller si opp unødvendige forsikringer Ellers synes jeg du har relativt god kontroll på økonomien din. Du vet hva pengene går til. Ser ikke hva du skulle kutte på hvis du ikke avtaler en mer fleksible nedbetalingsordning med banken. Gjelda må jo uansett betales så det er vel en kortvarig glede - men likevel en glede Hilsen Margrete ← Vi står i midt oppe i en anke med nav ang grunnstønad Har fått invilget halvparten av det mannen har krav på. Så på sikt (vist vi vinner saken) vil vi sitte med ca 800 kr mer. Er ikke dobbelt forsikret, og vil ikke si opp forsikringer på det vi har. Grunnen til hengeren er at den skal vi bruke til å frakte el rullestolen i den. (har ikke krav på type 2 bil siden han kan gå mer enn 2 skritt Har det billigste banken, så det er ikke noe å hente der. Skal refinansiere lånet når vi er ferdig med opp-pussing (til neste høst) Synes det virker som dere er veldig bevisste på forbruk og hva pengene går til. Det eneste tipset jeg kan gi hvis dere ikke allerede har sjekket det: undersøk om dere kan få bedre betingelser på lån i andre banker og sjekk om det er mulig å finne billigere leverandører for mobil, internett, forsikring og strøm. Det kan fort være noen hundrelapper å spare i måneden på å bytte leverandør, og i løpet av et år blir det jo litt penger. ← Det vi mangler er å bytte strøm levrandør.. Synes det er en veldig jungel der ute. Vi betaler nå 72 øre per kw. Har ringt rundt til noen av de som ligger lenger opp på lista, men stort sett er det pluss det ene og det andre eller så gjelder den prisen kunn for de lokale Men jeg må få tatt tak i det der. Takk for at du "sparket" meg i gang
Chica Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Kan dere gjøre noe med inntekten da? Kan være jeg misforstår, men hvis dere har 15000 i mnd i inntekt så er det vel bare en av dere som jobber? K
Gjest snikkelora Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Nop, ikke noe å gjøre på intektsiden.. syk mann og jeg er midlertidig uføretrygdet. (med trykk på midelertidig!)
Hu i Svingen Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 Vi holder også på med å kutte ned utgifter. Har begynt med månedshandel, kjøpte nettopp mat for 1700 som skal vare en måned. Med ekstra innkjøp av melk, grønnsaker osv. kommer vel vi også opp i ca. 2000/mnd. Neste steg her er å reforhandle forsikringer (som her i huset er på ca. 11.000 i året). Håper å spare på det. Ellers skal vi kutte ut ISDN hos Telenor og skaffe billig analogt abonnement. Grunnen til at vi ikke har gjort det tidligere er fordi Telenor har tatt 1.000(!) for å si opp ISDN-abo. Alle bladabonnement etc. blir oppsagt, klesbudsjettet blir minimert osv. Ikke lett å ha for lite penger...
Chica Skrevet 26. oktober 2006 #13 Skrevet 26. oktober 2006 Nop, ikke noe å gjøre på intektsiden.. syk mann og jeg er midlertidig uføretrygdet. (med trykk på midelertidig!) ← Forstår jeg det riktig når dere har 15000 utbetalt tilsammen i inntekt i mnd?
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2006 #14 Skrevet 26. oktober 2006 Kuttemuligheter: Mobil: Sjekk at du har det billigste mobilabonnementet som passer ditt forbruk - jeg har spart kolosalt mye ved å gå over til Chess. Tele2 er også et godt alternativ. Strøm: Er du medlem av LO har du krav på landets billigste strømavtale hos Norges Energi. Sjekk forøvrig de strømkalkulatorene du finner på f.eks. www.dinepenger.no Telefoni: Må du/dere ha fasttelefon? Hvis ikke er det hele utgiften å spare her. Ellers finnes jo nå IP-telefon - kr 60 pr måned for NextGenTel kunder, og ingen tellerskritt. Internett: Telenor er ikke billig og ikke bra. Jeg selv har NextGenTel som jeg er ganske fornøyd med. Også her finnes kalkulatorer på www.dinepenger.no. Forsikring: Er du medlem av LO trenger du ikke innboforsikring - i test etter test komer denne ut som den billigste. Den har også alright dekning. Ekstra utgifter pga din manns sykdom kan du vel trekke fra på skatten - f.eks. slike ting som høyt strømforbruk? 2000/mnd i mat - hatten av for dere. Dette er ikke mye i det hele tatt. Det utgjør kr 67/dag og det må jeg bare si meg imponert over.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #15 Skrevet 26. oktober 2006 Vi holder også på med å kutte ned utgifter. Har begynt med månedshandel, kjøpte nettopp mat for 1700 som skal vare en måned. Med ekstra innkjøp av melk, grønnsaker osv. kommer vel vi også opp i ca. 2000/mnd. Vi og handler stor 1 gang i mnd. Masse å spare på det Neste steg her er å reforhandle forsikringer (som her i huset er på ca. 11.000 i året). Håper å spare på det. Ellers skal vi kutte ut ISDN hos Telenor og skaffe billig analogt abonnement. Grunnen til at vi ikke har gjort det tidligere er fordi Telenor har tatt 1.000(!) for å si opp ISDN-abo. Alle bladabonnement etc. blir oppsagt, klesbudsjettet blir minimert osv. Har kutta ut hustelefon og har iptelefon. Har ikke tenkt på å sjekke ut forsikringer andre steder, men skal gjøre det.. Men tror vi har bra tilbud Ikke lett å ha for lite penger... ← Forstår jeg det riktig når dere har 15000 utbetalt tilsammen i inntekt i mnd? ← I utganspunktet har vi ut betalt 1700, men manne har noe gammel gjeld som han betaler 2.000 kr på. får ikke utsatt eller stoppet dette.. Kuttemuligheter: Mobil: Sjekk at du har det billigste mobilabonnementet som passer ditt forbruk - jeg har spart kolosalt mye ved å gå over til Chess. Tele2 er også et godt alternativ. Har bindings tid hos telenor... Strøm: Er du medlem av LO har du krav på landets billigste strømavtale hos Norges Energi. Sjekk forøvrig de strømkalkulatorene du finner på f.eks. www.dinepenger.no Er ikke medlem av LO Telefoni: Må du/dere ha fasttelefon? Hvis ikke er det hele utgiften å spare her. Ellers finnes jo nå IP-telefon - kr 60 pr måned for NextGenTel kunder, og ingen tellerskritt. Har iptelefon Internett: Telenor er ikke billig og ikke bra. Jeg selv har NextGenTel som jeg er ganske fornøyd med. Også her finnes kalkulatorer på www.dinepenger.no. Har eidsiva som nettlevrandør. Har bindings tid fram til januar.. men prisene der er egentlig ok Forsikring: Er du medlem av LO trenger du ikke innboforsikring - i test etter test komer denne ut som den billigste. Den har også alright dekning. Ikke medlem.. Ekstra utgifter pga din manns sykdom kan du vel trekke fra på skatten - f.eks. slike ting som høyt strømforbruk? Kan vi det? jøss, det ante jeg ikke. 2000/mnd i mat - hatten av for dere. Dette er ikke mye i det hele tatt. Det utgjør kr 67/dag og det må jeg bare si meg imponert over. hehe, vet nå ikke om det er så mye å ta av seg hatte for. Men det er klart, utgiftene er jo noe variable (feks. strøm, mobil osv) så det henner jo at økonomien er romsligere. Men jevnt over bruker vi 2.000 på mat. ←
Varja Skrevet 26. oktober 2006 #17 Skrevet 26. oktober 2006 Ser ut som dere i utgangspunktet er veldig flinke med økonomien. Er imponert over matbudsjettet deres ja! Jeg regner med at du baker brød selv? Hvis du ikke gjør det er det en god måte å spare på. Hjembakt grovt brød er både mye sunnere og mettende enn det man kjøper i butikken og det er mye billigere. Har du tid og krefter kan du også lage grønnsakssuppe i store porsjoner og fryse ned. Billig og godt og så er det veldig enkelt å bare varme opp til middag. Hva med å gå over til kontantkort på mobilen? Jeg synes hvertfall det er veldig greit, selvom det muligens er dyrere tellerskritt. Bruker mobilen nesten bare til tekstmeldinger og så ringer jeg fra fasttelefonen.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #18 Skrevet 27. oktober 2006 Når det gjelder skattefradrag bør du muligens lese litt her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...O&chapter=38870 spesielt avnitt 1.5. Fradragene blir helt sikkert vurdert opp mot stønader han/dere får i medhold av folketrygdloven. Men det kan være verdt å se på. Du kan klage på ligning og få etterberegnet hvis det viser seg at ting er feil.
Gjest Fruktfat Skrevet 27. oktober 2006 #19 Skrevet 27. oktober 2006 når dte gjelder mobil så så jeg at du hadde bindingstid, når den går ut bør du vurdere one call. sambo hadde tlf regninger på mellom 700-1200, med one call gikk den ned til rundt 300... www.dinside.no har masse oversikter over hva som er billigst.
Arielle Skrevet 27. oktober 2006 #20 Skrevet 27. oktober 2006 Er dere medlem av noenting? Forsikringer feks kan være utrolig mye mer gunstig via forbund enn som privatpersoner i banken. Et eksempel er livsforsikringa vi har gjennom et forbund jeg er med i. Der betaler vi 300 kr i året for oss begge to og er da forsikret med 600 000, som er nok for oss. I bankene vi sjekket ut måtte vi ha betalt 300 kroner i MÅNEDEN. Det er litt av en forskjell! Har også reiseforsikring i det forbundet og innboforsikring opptil 100 000 får vi gratis fordi mannen er med i et forbund knyttet til hans utdannelse. Jeg bare lurer... hvorfor forsikrer man hunden sin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå